profesjonalne zdjęcia

Profesjonalne zdjęcie biznesowe – czym różni się od zdjęcia amatorskiego?

Profesjonalne zdjęcie biznesowe – czym różni się od zdjęcia amatorskiego? Na to pytanie można odpowiedzieć prosto: tym co widać, lub może raczej tym czego nie widać na zdjęciu. Odpowiedź ta wymaga jednak pewnego uzasadnienia, zwłaszcza w odniesieniu do fotografii biznesowej.

Dziś każdy może zrobić zdjęcie które na pierwszy rzut oka wygląda bardzo profesjonalnie. Na dodatek nie trzeba do tego żadnego skomplikowanego sprzętu. Ot, zwykły smartfon i minimalne wyczucie wystarczą, by zdjęcie wyglądało świetnie. Inna sprawa, że niemal każde zdjęcie na ekranie nowoczesnego smartfona wygląda znakomicie. Sprawy się komplikują, gdy chcemy to samo zdjęcie przetworzyć, wydrukować lub wykorzystać na stronie, blogu etc.

Smartfon vs aparat fotograficzny

Zrobiłeś zrzut zdjęć z telefonu i Twoje fantastyczne kadry nagle stały się jakieś takie…hmmm…inne?  Obraz zrobił się płaski, skompresowany, a kolorki jakby trochę wypłowiałe? A więc dałeś się nabrać własnemu urządzeniu- jego zaawansowanym algorytmom. Ten piękny wyświetlacz w który patrzysz codziennie posługuje się technologią z kosmosu. Potrafi sprawić, że każde zdjęcie do momentu opuszczenia telefonu wygląda cudownie. Jednak głównym winowajcom w tym wypadku była, jest i zawsze będzie fizyka.

Przekątna obiektywu aparatu fotograficznego w smartfonie zwykle nie przekracza 1 centymetra. Profesjonalny obiektyw portretowy ma przynajmniej siedem razy większą przekątną, by nie wspomnieć o matrycy i całym mechanizmie odpowiedzialnym za przetwarzanie obrazu. Zatem porównanie możliwości fotograficznych najlepszego nawet smartfona z przeciętną lustrzanką czy bezlusterkowcem nie ma najmniejszego sensu. Nie i już. Jeśli ktoś powiedział Ci, że “dziś telefony potrafią robić nawet lepsze zdjęcia niż aparaty fotograficzne”, to po prostu nie wie co mówi. Albo jeszcze gorzej- nie dowidzi.

Profesjonalne zdjęcie biznesowe to nie tylko techniczna jakość

Ustaliliśmy już, że smartfonem właściwie nie da się zrobić profesjonalnych, a nawet półprofesjonalnych zdjęć. Chciałbym być jednak dobrze zrozumiany. Profesjonalne zdjęcie biznesowe wcale nie jest równoważne z profesjonalnym sprzętem fotograficznym w rękach fotografa. Owszem, odpowiednia jakość techniczna, zwłaszcza dynamika obrazu zapisanego w pliku RAW mają duże znaczenie. Trudno z tym dyskutować zwłaszcza w sytuacjach, gdy zdjęcie trzeba poddać profesjonalnej postprodukcji. Jednak tak naprawdę nie ilość megapikseli, rodzaj obiektywu czy rok produkcji aparatu fotograficznego czynią zdjęcie biznesowe profesjonalnym.

By zdjęcie było profesjonalne, są do tego potrzebne przede wszystkim trzy sprawne instrumenty: mózg, oko i palec wciskający migawkę. Użyte dokładnie w tej kolejności, z przerwami na oddech.

profesjonalne zdjęcia

Profesjonalne zdjęcie biznesowe tym różni się od zdjęć z wakacji, fotografii u cioci w ogródku, czy słodkich ujęć małych kotków, że powstaje bez sentymentów. Fotografia biznesowa ma być skuteczna i użyteczna w obszarze wizerunkowym. Zdjęcia biznesowe są formą obliczoną na wywołanie zamierzonego rezultatu- stworzenie wizerunku profesjonalisty, wzmocnienie PR i marketingu firmy, budowanie trwałych relacji biznesowych, prezentację produktu, usługi i wielu, wielu innych.  Profesjonalne zdjęcia biznesowe nie są niewinną grą w kotka i myszkę, tylko świadomą, konkretną realizacją priorytetów wizerunkowych.

Właśnie z tego powodu organizacja sesji biznesowej w moim przypadku zawsze poprzedzona jest rozmową z klientem, w trakcie której staram się zebrać jak najwięcej informacji, które można później usystematyzować. Na ich podstawie powstaje scenariusz sesji zdjęciowej, uwzględniający miejsce realizacji, rodzaj zdjęć, charakterystykę oświetlenia, styl postprodukcji a nawet pionową lub poziomą orientację kadrów, co później ma znaczenie chociażby dla formy publikacji. Ponadto istotne jest to, jak wygląda fotografowana scena, ponieważ elementy pojawiające się w kadrze powinny tam być obecne w określonym celu. Ubiór, dodatki, mowa ciała – to już fundament zdjęć biznesowych, bez opracowania którego nie może się odbyć profesjonalna sesja zdjęciowa.

Zdjęcie amatorskie powstaje najczęściej pod wpływem chwili, bez konkretnych powodów i długofalowych oczekiwań z nim związanych. Zdjęcie profesjonalne to matematyka, fizyka i psychologia z pewnymi akcentami humanistycznymi. Zdjęcie amatorskie powstaje dla kogoś. Profesjonalne zdjęcia powstają po coś. To jest właśnie ta najbardziej zasadnicza różnica.