portret biznesowy kraków

Profesjonalny portret biznesowy – jak powinien wyglądać?

Jakie powinien wyglądać profesjonalny portret biznesowy? Czy zdjęcia wykonywane telefonem spełniają wymogi, jakie stawiamy przed zdjęciami do biznesu? Przeczytaj poniższy wpis, a dowiesz się, co różni profesjonalne zdjęcia biznesowe od „profesjonalnych zdjęć biznesowych”.

Selfie biznesowe

Selfie to najczęściej pojawiający się typ zdjęć w kanałach społecznościowych. Wraz z eksplozją popularności smartfonów, przyjęliśmy ten rodzaj komunikacji ze światem jako nadrzędny. Mamy coraz mniej czasu na normalne kontakty, więc dzięki social media inni mogą zobaczyć jak aktualnie się ubieramy, gdzie byliśmy na wakacjach, co jemy i rzecz jasna, jak wyglądają nasze dzieci, psy i koty.

W komunikacji biznesowej taka forma autopromocji również zdobyła olbrzymią popularność. Selfie z konferencji, spotkań biznesowych, czy nawet kolejnego dnia w biurze to już nie tylko lans na profilach osobistych. To także coraz bardziej świadome budowanie wizerunku. W dodatku szybkie, łatwe i przyjemne. No i rzecz jasna bezkosztowe. Czy to oznacza, że profesjonalny portret biznesowy przestał być potrzebny i może spokojnie odejść do lamusa?

profesjonalny portret biznesowy

Smartfon vs aparat fotograficzny

Najpierw dwa słowa dotyczące kwestii technicznych. Jeśli mamy doświadczenie fotograficzne, a to oznacza świadome wykonywanie zdjęć, nie ma większego znaczenia jakim sprzętem operujemy. Serio! Tak jak o smaku potraw nie decyduje jakość garnków używanych przez kucharza, tak o wartości zdjęć nie przesądza aparat którym je wykonano.

Oczywiście, zdjęcia ze smartfona zawsze będą gorszej jakości. Decydujący głos ma tutaj fizyka, nie zaś miły pan z marketingu Huawei. Obiektyw wielkości dziecięcego paznokcia nie jest w stanie zarejestrować obrazu w sposób tak złożony, jak profesjonalny sprzęt fotograficzny.  Zdjęcia wykonane nawet wysokiej klasy smartfonem w 99% przypadków nadal wyglądają jak płaskie i skompresowane zdjęcia z telefonu. Skoro jednak jedyną osobą która zobaczy różnicę będzie firmowy grafik, to może nie ma sensu zawracać sobie tym głowy?

Zdjęcia biznesowe to nie tylko wygląd

Chyba jednak warto. Profesjonalna fotografia biznesowa to dziedzina w której wysoka jakość oznacza prestiż i profesjonalizm. Ważniejsze od rozmiaru zabawek są tu rozmiary doświadczenia i wiedzy fotografa. Czyli umiejętność operowania kapryśnym światłem, perspektywą, głębią ostrości i wieloma innymi, magicznymi technikaliami, które przekładają się na dobrej jakości zdjęcia. Kwestie techniczne to jednak dopiero połowa sukcesu. Drugą połowę stanowi ugruntowana wiedza na temat komunikacji niewerbalnej. W końcu zdjęcia biznesowe to nie tylko wygląd zewnętrzny.

Mowa ciała w fotografii biznesowej

Fotografowanie ludzi wcale nie jest takie łatwe, jak się wydaje. Każdy z nas posiada zarówno określone cechy fizyczne, jak również unikalną osobowość. Profesjonalny portret biznesowy powinien aspirować do bycia wypadkową obu tych sfer. Niezwykle ważne w fotografii biznesowej jest coś, co określamy mianem “body language”, a więc ułożenie głowy, mimika, wzrok, postawa, układ ramion. Wszystko to na planie zdjęciowym powinno być pod kontrolą. Można śmiało powiedzieć, że między postawieniem kogoś przed obiektywem, a naciśnięciem spustu migawki zachodzą kluczowe procesy.

Profesjonalny portret biznesowy  trzeba wymyślić i wyegzekwować w profesjonalny sposób. Wszystkie te zdjęcia biznesowe na których widzimy uśmiechniętych, witalnych, świetnie wyglądających ludzi są wynikiem bardzo świadomej współpracy między fotografem a osobą fotografowaną. Im bardziej naturalne w odbiorze, tym bardziej przemyślany był proces ich powstania. Dobry wygląd na zdjęciach to zawsze składowa kilku elementów i decyzji podjętych jeszcze zanim fotograf wcisnął przycisk migawki aparatu. Rolą fotografa biznesowego jest umiejętność łączenia kropek, dzięki czemu powstanie profesjonalny portret biznesowy – najlepsza osobista wizytówka jaką możemy sobie zafundować.

Nie zamierzam tym samym dyskredytować self-made zdjęć ze smartfona w roli fotografii biznesowych. Dobre zdjęcie biznesowe może spełnić swą rolę bez względu na okoliczności, kryteria techniczne czy kontekst. Zawsze warto jednak oszacować, czy zdjęcie które właśnie zamierzamy pokazać całemu światu reprezentuje nas z jak najlepszej strony. Zdjęcia z telefonów w roli wizytówki, no cóż… to mniej więcej tak jak zapisywanie komuś kontaktu na serwetce w restauracji. Niby wszystko jest w porządku, ale… Tam gdzie chodzi o robienie dobrego wrażenia metody chodzenia na skróty się nie sprawdzają. W końcu jak nas widzą…

Udostępnij ten artykuł na: