Większość artykułów na moim blogu dotyczy indywidualnej fotografii biznesowej. Choć zdjęcia grupowe przewijały się w niektórych postach, jak dotąd nie doczekały się swojego opracowania. Najwyższy czas to zmienić. W świecie nowoczesnego biznesu, szczególnie w sektorze B2B, silny i zgrany zespół to podstawa sukcesu. Ważne jest więc, by tę jedność i współpracę odpowiednio eksponować i wzmacniać. I to zarówno na zewnątrz, jak również na potrzeby użytku wewnętrznego. Temu właśnie służą biznesowe zdjęcia grupowe.
Spis treści
Zdjęcia grupowe i portrety indywidualne
Wizerunek firmy buduje się na różnych poziomach i różnymi metodami. Jeśli odnieść to do zdjęć biznesowych, to portrety indywidualne skupiają uwagę na kompetencjach i osobowości poszczególnych osób. Podkreślają profesjonalizm i akcentują indywidualizm poszczególnych osób. Z kolei zdjęcia grupowe mają inną funkcję. Ich głównym zadaniem jest pokazanie autentycznego ducha zespołu, jego kultury organizacyjnej, a także siły i potencjału zbiorowości.
Oba typy zdjęć wzajemnie się uzupełniają, tworząc komplementarny obraz firmy. W branży B2B, gdzie budowanie relacji i wzajemna współpraca mają kluczowe znaczenie, zdjęcia grupowe stają się nie tylko wizualnym dodatkiem, ale również ważnym elementem komunikacji wizerunkowej.

Zdjęcia grupowe a wizerunek firmy
Z badań branżowych i analiz przeprowadzanych na podstawie firmowych stron internetowych wynika, że marki, które publikują zdjęcia swojego zespołu – zarówno na stronie www, jak i w kanałach social media – odnotowują wyższe wskaźniki zaangażowania użytkowników. U odbiorców – inwestorów, partnerów biznesowych czy klientów, widok zgranych teamów buduje poczucie wiarygodności i profesjonalizmu. Prezentując zespół jako zgraną grupę ludzi, firma podkreśla takie wartości jak współpraca, zaangażowanie, różnorodność kompetencji i wzajemne wsparcie. Takie obrazy przemawiają do odbiorcy w silny, a zarazem naturalny sposób.
Zdjęcia zespołowe wykorzystywane są nie tylko do celów zewnętrznych, lecz pełnią również istotną rolę wewnątrz organizacji. Dla pracowników stanowią one ważny element budowania poczucia przynależności do zespołu oraz współodpowiedzialności za realizowane cele.
Rodzaje zdjęć grupowych w stylu biznesowym
Zdjęcia grupowe w stylu biznesowym można podzielić na dwie główne kategorie:
- Pozowane, statyczne zdjęcia grupowe
- Niepozowane, dynamiczne zdjęcia grupowe w trakcie działania
Obie te grupy omówię poniżej.

Statyczne zdjęcia grupowe
Statyczne, pozowane zdjęcia grupowe to zdjęcia prezentujące całe zespoły, zorganizowane działy czy zarząd w formie oficjalnych portretów zespołowych. Takie zdjęcia powinny akcentować hierarchię (lider zespołu w centrum kadru), budować poczucie spójności (dress code, body language) i odwoływać się do wartości, które są istotne dla organizacji.
Pozowane zdjęcia grupowe to bardzo często oficjalne fotografie firmowe, szczególnie eksponowane w materiałach i narzędziach marketingowych. Pojawiają się na frontowych stronach WWW, w top’ach mediów społecznościowych, czy w materiałach prasowych.
Dynamiczne zdjęcia grupowe
Dynamiczne, sytuacyjne ujęcia grup osób, uchwycone w naturalnym rytmie pracy, to potężne narzędzie do kreowania żywego i wiarygodnego wizerunku firmy. Zespół podczas kreatywnego spotkania w sali konferencyjnej, specjaliści konsultujący projekt – storytellingowe obrazy pokazują realne zaangażowanie, komunikację, ducha współpracy, a także procesy i emocje towarzyszące codziennym wyzwaniom.
Zdjęcia sytuacyjne są materiałem wizualnym, chętnie wykorzystywanym w dzialaniach employer branding’owych. Takie zdjęcia często wykorzystywane są na stronach, blogach firmowych, a takżę w publikacjach zewnętrznych w formie ilustracyjnej.
Zdjęcia grupowe podczas sesji firmowej
Wykonanie zdjęć grupowych podczas fotograficznej sesji firmowej jest znacznie bardziej skomplikowane niż w przypadku indywidualnych portretów. Zadaniem fotografa jest wykonanie ujęć w taki sposób, by każda osoba w kadrze wyglądała dobrze, została odpowiednio oświetlona i wyeksponowana. Jeśli chcemy, by zdjęcia były nie tylko pamiątką dla uczestników sesji, ale również spełniły swoje zadanie marketingowe, warto przed ich wykonaniem zaplanować kilka szczegółów:
- Zorganizować krótkie briefingi, by każdy wiedział, czego się spodziewać, jak się ubrać i jak zachować
- Zapewnić odpowiednią przestrzeń do zdjęć, dostosowaną do liczby osób biorących udział w sesji
- Przygotować harmonogram, uwzględniając różne sceny i układy do sfotografowania
- Zaplanować odpowiednią ilość czasu na zmiany w oświetleniu scen, aranżacji przestrzeni etc.
Zdjęcia grupowe – podsumowanie
Zdjęcia grupowe to nie tylko element estetyczny, przysłowiowy kwiatek do kożucha, ale przede wszystkim narzędzie marketingowe, które pomaga budować silny i spójny wizerunek, akcentujący jedność, współpracę i profesjonalizm. Wykorzystując je mądrze, możesz wzmocnić wizerunek swojej firmy, zyskać większe zaufanie klientów i stworzyć silniejszy zespół – zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz organizacji.
Jeśli jesteś zainteresowany wykonaniem profesjonalnej sesji zdjęciowej dla swojego zespołu, zapraszam do kontaktu na stronie Sesja firmowa.