fotograf na event

Fotograf na event

Fotograf na event zajmuje się nie tylko dokumentacją wydarzenia. Jego zadaniem jest uwiecznienie w profesjonalny sposób najważniejszych momentów. Wręczenie nagród, przemowa prezesa, występ gości specjalnych – takie sytuacje trzeba utrwalić w profesjonalny sposób. Jak oznaleźć odpowiedniego fotografa i na co zwracać uwagę w trakcie współpracy? O tym w dzisiejszym poście.

Organizacja każdego eventu pochłania wiele czasu, energii i środków finansowych. Samo wydarzenie zwykle kończy się szybko i następnego dnia już nikt o nim nie pamięta. Chcąc podtrzymać zainteresowanie, warto po zakończeniu imprezy opublikować na stronie firmowej czy w social mediach obszerną relację zdjęciową. Im lepsze fotografie, tym chętniej będą udostępniane przez uczestników. Dzięki temu jeszcze więcej osób dowie się o evencie.

Czy w ogóle warto zamówić fotografa na event?

Odpowiedź na to pytanie zależy od tego, czego oczekujemy i jaki status ma dane wydarzenie. Być może w przypadku mało istotnych eventów nie warto zaprzątać sobie tym głowy. Jeśli jednak organizowana impreza ma dla firmy lub instytucji duże znaczenie, a co więcej – odbywa się cyklicznie, wówczas odpowiedź na pytanie czy warto zamówić fotografa na event narzuca się sama.

Faktem jest, że wielu organizatorów imprez firmowych, artystycznych czy szkoleniowych początkowo nie chce inwestować w ich profesjonalną obsługę fotograficzną. W rezultacie relacje z tych wydarzeń prezentowane na ich stronie firmowej czy w mediach społecznościowych są często wykonane telefonem przez jednego z uczestników. Takim zdjęciom brakuje nie tylko odpowiedniej jakości technicznej, ale też dobrze utrwalonych momentów z najważniejszych wydarzeń. Dopiero z perspektywy czasu okazuje się, że brak profesjonalnych fotografii był błędem. A zatem – warto!

fotograf na event

Fotograf na event – o czym warto pamiętać?

Zamawiając fotografa na event warto pamiętać o kilku kluczowych elementach współpracy:

  • Rezerwacja terminu – jeśli wiemy już, że będzie nam potrzebny fotograf na event, warto zamówić usługę odpowiednio wcześniej. Mamy wówczas gwarancję rezerwacji terminu w którym odbędzie się nasze wydarzenie.
  • Umowa z fotografem – podpisanie umowy z fotografem jest istotne i pozwala spać spokojnie jeśli chodzi o ramy całej współpracy. Co powinna zawierać taka umowa? O tym nieco niżej.
  • Aktywna komunikacja – w trakcie organizacji, lub nawet przebiegu eventu wiele ustaleń ulega zmianom pod wpływem określonych czynników wewnętrznych i zewnętrznych. Jeśli tak się stanie, warto informować o zmianach fotografa. Pozwoli to uniknąć niepotrzebnego zamieszania w trakcie realizacji zdjęć z eventu.

Umowa z fotografem – co powinna zawierać?

Umowa z fotografem stanowi czynnik regulujący przebieg współpracy, a także obowiązki i prawa stron umowy. Organizator eventu powinien zadbać o to, by oprócz standardowych paragrafów takich jak ilość zdjęć czy termin ich oddania, umowa z fotografem zawierała takie punkty jak:

  • Wymagania w stosunku do fotografa w zakresie zdjęć z określonych punktów imprezy, wydarzeń, występu gości specjalnych. Warto dołączyć do umowy szczegółowy harmonogram i agendę imprezy.
  • Prawo do nieodpłatnego wykorzystania zdjęć wykonanych przez fotografa w działaniach marketingowych firmy. Polecam zapytać o możliwość przekazania praw autorskich majątkowych.
  • Możliwość udostępnienia wybranych zdjęć już następnego dnia po wydarzeniu. Dzięki temu firmowe social media w mgnieniu oka rozpowszechnią informację o odbytym evencie.
fotograf na event 02

Dobry fotograf na imprezę – na co zwrócić uwagę?

Wybór fotografów na rynku jest bardzo duży. Wybierając fotografa na imprezę warto przede wszystkim sprawdzić, czy kandydat posiada udokumentowane w portfolio doświadczenie w fotografowaniu eventów. Fotografowanie imprez firmowych, koncertów czy konferencji wiąże się z określonymi ograniczeniami i wymogami, które mogą być wręcz niezrozumiałe dla fotografów zajmujących sie na co dzień fotografowaniem ślubów czy wykonywaniem portretów rodzinnych. Specjalizacja ma tu duże znaczenie i w większości przypadków wpływa w sposób znaczący na efekt końcowy.

O czym warto pomyśleć, zamawiając usługę fotograficzną na event?

Jeśli nie zapadły inne, konkretne ustalenia, profesjonalny fotograf na event skupi się na rejestracji wydarzeń w typowo reporterskim stylu. Wówczas finalnie otrzymamy zdjęcia ułożone w chronologicznej kolejności, będące zapisem wydarzeń w trakcie trwania imprezy. O czym jeszcze warto pomyśleć, zamawiając usługę fotograficzną na event? Oto kilka pomysłów:

  • Ścianka firmowa – fotograf wykona na niej pamiątkowe zdjęcia dla uczestników eventu. Ta opcja cieszy się dużą popularnością, choć w przypadku większych eventów warto zatrudnić co najmniej dwóch fotografów.
  • Portrety ważnych gości – jeśli na evencie pojawią się ważne osobistości, warto wykorzystać moment i za ich zgodą wykonać kilka zdjęć portretowych.
  • Zdjęcia z oprawy eventu – warto poprosić fotografa o wykonanie kilku dodatkowych zdjęć z oprawy eventu. Elementy brandingowe, rollupy i banery, prezenty i nagrody, branding cyfrowy – zdjęcia te będą użyteczne w przyszłych publikacjach.

Przed rozesłaniem zaproszeń na event należy pomyśleć o umieszczeniu w nich informacji o tym, że w trakcie imprezy będzie wykonywany fotoreportaż. Pozwoli to uniknąć późniejszych nieporozumień ze zgodą na publikację wizerunku.

fotograf na event 03

Standardy pracy fotografa eventowego

Profesjonalistę fotografującego eventy obowiązują określone standardy pracy. Punktualność, zapasowy sprzęt, znajomość programu wydarzenia, mobilność i umiejętność reakcji na zmiany, nieprzewidziane sytuacje to absolutna podstawa. Do tego warto dodać umiejętność współpracy z innymi uczestnikami/ obsługą wydarzenia, a nade wszystko poszanowanie prywatności wszystkich obecnych osób.

Cała obsługa fotograficzna powinna mieć charakter dyskretny i możliwie nieinwazyjny, a konieczne elementy inwazyjne (np. wykorzystanie światła błyskowego w miejscach z deficytem światła) powinny być przez fotografa ograniczone do niezbędnego minimum.

Fotograf na event – oferta i cena

Zdjęć z eventu nie da się powtórzyć, dlatego organizując event warto zadbać o najlepszą jakość.

Jeśli potrzebny jest Państwu fotograf na event, zapraszam do zainteresowania moją ofertą zdjęć z eventów. Koszt usługi ustalany jest indywidualnie, po zapoznaniu się z informacjami dotyczącymi charakteru i zakresu mojej pracy, a także oczekiwań co do jej efektów. Zwykle określenie pełnego kosztorysu zajmuje nie dłużej niż 24h. Zapraszam do kontaktu.

Fotograf Dariusz Kempny
503 950 939
info@dariuszkempny.pl