ubiór na sesję

Ubiór na sesję – jak dobierać kolory?

Ubiór na sesję to jedno z najczęściej wyszukiwanych haseł w odniesieniu do fotografii wizerunkowej. Nic dziwnego, kompozycja ubioru i dodatków to jedna ze strategicznych decyzji w przygotowaniach do sesji zdjęciowej. Strój biznesowy nie tylko określa nasz wygląd, jest również zbiorem komunikatów i rządzi się specjalnymi prawami. Dzisiejszy wpis poświęcę kolorystyce, jej znaczeniu i temu jak komponować ze sobą poszczególne części garderoby.

Bez względu na aktualne trendy w modzie biznesowej, podejście do kolorystyki strojów i dodatków od lat pozostaje niezmienne. Jednak coraz większa świadomość w tym temacie, poparta wieloma badaniami prowadzonymi choćby w obszarze psychologii poznawczo- behawioralnej sprawia, że kolorystyka w modzie biznesowej wykorzystywana jest w coraz bardziej zaangażowany sposób.

Kolory i ich znaczenie

Już dawno temu dowiedziono, że określone kolory wpływają na określone postrzeganie i wywołują u odbiorcy określone emocje. Teoria ta znajduje szerokie zastosowanie, począwszy od wystroju wnętrz czy brandingu, a na modzie- w tym również modzie biznesowej skończywszy.

Kilka słów o znaczeniu kolorów. Skupmy się na tych najbardziej popularnych:

Biały – uniwersalny, klasyczny i czysty. Często postrzegany jako kolor mdły, dlatego stosowany najczęściej z innymi, mocno kontrastującymi barwami. Klasyczna, śnieżnobiała koszula doskonale sprawdzi się w wielu oficjalnych sytuacjach, ale na sesję zdjęciową warto pomyśleć o mniej jaskrawym odcieniu bieli. Z ciemniejszą marynarką czy żakietem stworzy on bardziej harmonijną kompozycję.

Czarny – może symbolizować wyrafinowanie, elegancję i władzę. Jednak używany zbyt dosłownie staje się przytłaczający i niepokojący. Właśnie dlatego powinno się unikać go (zwłaszcza w odcieniach smolistych) w najbardziej widocznych elementach stroju. Polecany jest za to w charakterze dodatków, lub mniej widocznych części garderoby (koszula, spodnie), jednak zawsze z elementem kontrastującym. Podobno wyszczupla.

Żółty – radosny i ciepły kolor z bardzo pozytywną energią. Dość intensywny dla naszych oczu, dlatego w dłuższej perspektywie może wywoływać znużenie i złość. Polecany przede wszystkim w charakterze dodatków – broszek, krawatów, czy naszyjników.

Pomarańczowy – kolor pogodny i w przeciwieństwie do żółtego bardzo relaksujący. Polecany szczególnie w charakterze dodatków, ponieważ dobrze komponuje się z większością barw. Uznawany za kolor reprezentujący kreatywność, entuzjazm i sukces.

Zielony – podobnie jak pomarańczowy jest dość uniwersalny, działa relaksująco i przywołuje skojarzenia z naturą. We współczesnej modzie biznesowej najczęściej stosowany w charakterze ekologicznych dodatków.

Czerwony – najbardziej agresywny spośród wszystkich kolorów, wywołujący silne emocje, podkreślający zdecydowanie i podniecenie. Często stosowany podczas spotkań strategicznych i negocjacjach. Kolor przywódców i liderów, symbolizujący należny szacunek i władzę. Czerwony może również określać niebezpieczeństwo, dlatego warto stosować go z rozwagą.

Różowy – zmysłowy i romantyczny, jednak w dłuższej perspektywie może wywoływać u odbiorcy uczucie rozdrażnienia. Polecany przede wszystkim w charakterze kobiecych dodatków.

Fioletowy – królewski kolor utożsamiany często z władzą i zamożnością. Czasem określany również mianem koloru reprezentującego fałsz i arogancję. Fioletowy kolor to przede wszystkim propozycja dla osób zdecydowanych i pewnych siebie.

Niebieski – najbardziej uniwersalny kolor na sesję biznesową. Działa relaksująco, symbolizuje spokój, równowagę i kompetencje. Jest też raczej neutralny w odbiorze. Jedynie niektóre odcienie niebieskiego mogą symbolizować smutek i chłód. Polecany jako kolor dominujący.

Brązowy – kolor symbolizujący stateczność, mądrość i dojrzałość. Kolor ziemi, drewna i kamienia, przywołujący poczucie komfortu i bezpieczeństwa. Odcienie brązu wzbudzają szacunek, jednak nadmierne ich wykorzystanie może sprawić, że będziesz wyglądać dość staroświecko.

Szary – to kolor neutralności i równowagi. Przejściowy między bielą a czernią i dość uniwersalny w zastosowaniu. W ubiorze warto jednak stosować go z umiarem, ponieważ epatowanie szarością może reprezentować brak pewności siebie, postawę defensywną a nawet stany depresyjne.

ubior na sesje

Jak dobrać kolory ubioru?

Znaczenie kolorów to jedno, natomiast w kontekście sesji wizerunkowych o wiele ważniejsze jest umiejętne ich zestawienie. Dobór odpowiednich kolorów poszczególnych części garderoby to duża sztuka. Kolory powinny dobrze komponować zarówno z wyglądem fizycznym, jak również z cechami osobowości fotografowanej osoby. Ubiór na sesję powinien być przejawem dobrze pojętej równowagi.

Jak zatem dobrać kolory poszczególnych części garderoby, by osoba na zdjęciach wyglądała profesjonalnie? Wiele w tej materii zależy oczywiście od samego charakteru zdjęć, wyznaczonych celów wizerunkowych, czy specyfiki branży. Jedną z uniwersalnych zasad zestawiania kolorów są schematy monochromatyczne. Ich harmonijne, dopełniające się tonacje są przyjemne dla oka, budzą pozytywne wrażenia i nadają całemu wyglądowi profesjonalnego sznytu.

Przykładowe schematy monochromatyczne:

Zakładając, że klasyczny strój biznesowy powinien składać się z trzech dopełniających się kolorów, odpowiednią kompozycję można wybrać z pięciokolorowych wzorów. Oto kilka przykładów:

kolory 1
kolory 2
kolory 3
kolory 4
kolory 5

Łatwo zauważyć, że w powyższym zestawieniu brakuje intensywnych, krzykliwych barw. Wynika to z przekonania, że kolory stosowane w modzie biznesowej nie powinny przytłaczać i odwracać uwagi od osoby widocznej na zdjęciu. Dobre zdjęcia biznesowe powinna cechować prostota a tak jak wiadomo jest szczytem wyrafinowania.

Ubiór na sesję- harmonijne zestawienie

Oczywiście jak w przypadku wszelkich schematów, także te powyższe warto traktować z pewnym dystansem. Założenie bordowego krawata do granatowej marynarki i niebieskiej koszuli jest częstym zestawem biznesowej mody męskiej. Ubiór na sesję może podkreślać nasz indywidualizm i styl. W gruncie rzeczy chodzi nie tyle o same kolory, co o ich spójność i dobrze wyważone proporcje. Im bardziej harmonijna jest cała kompozycja, tym lepsze wrażenie zrobi. Choćby dlatego komponując ubiór na sesję biznesową dobrze jest zajrzeć do branżowych poradników.

Więcej o ubiorze na sesję zdjęciową przeczytacie w poście Jak się ubrać na sesję biznesową