fotografie biznesowe

Fotografie biznesowe – co jest najważniejsze?

Fotografie biznesowe kojarzą nam się przede wszystkim ze zdjęciami uśmiechniętych, świetnie wyglądających osób. W gruncie rzeczy jednak fotografia biznesowa to znacznie bardziej pojemny zbiór, obejmujący wiele rodzajów profesjonalnej fotografii. Dzisiejszy post poświęcę temu co najważniejsze w fotografii biznesowej. Jej założeniom, priorytetom jak również roli jaką mogą odgrywać dobre zdjęcia biznesowe.

W orbicie zainteresowania fotografii biznesowej mieści się właściwie każdy temat, którego profesjonalne ujęcie będzie wspierać działania marketingowe, kreować wizerunek zgodnie z wartościami i obranymi celami biznesowymi, zwiększać efektywność działań promocyjnych itd. Strony internetowe, media społecznościowe, blogi, portale zawodowe, kampanie promocyjne, reklamy, wszędzie tam fotografia biznesowa znajdzie podatny grunt do wsparcia biznesu.

Fotografie biznesowe – profesjonalna prezentacja

W fotografii biznesowej bez wątpienia ważna jest profesjonalna forma prezentacji. Tu nie ma miejsca na „jakoś”, liczy się „jakość” i to w pełnym tego słowa znaczeniu. Bez względu na to kto lub co stanowi temat zdjęcia biznesowego, ono samo powinno być dopracowane zarówno pod kątem cech fizycznych (kadr, kolorystyka, perspektywa) jak również treści i formy przekazu. Fotografia portretowa, zdjęcia produktowe, zdjęcia z imprez czy fotografia nieruchomości – każda z nich w równym stopniu zyskuje wartość dzięki dopracowanej formie a traci ją wskutek braku profesjonalnego sznytu.

Na tle słabych, przypadkowych zdjęć dobra fotografia od razu pozwala się wyróżnić. Co ciekawe, jako odbiorcy nie potrzebujemy żadnej fachowej wiedzy by móc odróżnić zdjęcie profesjonalne od zdjęcia amatorskiego. Wynika to zarówno z przyzwyczajeń, ale także kulturowych stereotypów jakimi karmią nas media. Internet, telewizja czy reklama codziennie modelują naszą podświadomość wypielęgnowanymi obrazami. To właśnie one są naszym punktem odniesienia.

fotografie biznesowe

Tworzenie wrażeń w fotografii biznesowej

Profesjonalna forma fotografii jest oczywiście bardzo ważna, ale jeszcze ważniejsze jest umiejętne tworzenie wrażeń. Bez względu na temat, zawsze powinniśmy dążyć do tego by odbiorca nie pozostał obojętny wobec naszego przekazu. By to co zobaczy na zdjęciu wywołało w nim pozytywne odczucia i sprawiło, że będzie chciał się z naszym przekazem utożsamić. Dobre fotografie biznesowe są zbiorem wielu komunikatów a im bardziej świadoma i ukierunkowana forma przekazu, tym większa skuteczność. Nigdy nie mamy pewności co wywoła pozytywne wrażenie u naszego odbiorcy, a które elementy zignoruje lub odrzuci. Warto jednak zadbać o ekspozycję tych wartości na których najbardziej nam zależy.

Tworzenie wrażeń w fotografii produktowej

W fotografii produktowej typu packshot istotne jest umiejętne prezentowanie nie tylko cech fizycznych, ale również elementów funkcjonalnych, konstrukcyjnych a nawet faktur i materiałów z jakich wykonany jest przedmiot. Za sprawą szerokiej, skoncentrowanej na detalach prezentacji odbiorca ma szansę dobrze poznać produkt zanim jeszcze zdecyduje się na jego zakup. Dzięki wrażeniom jakie wywołają u niego dobre packshoty pozwolimy mu upewnić się, że dokonuje słusznego wyboru.

Fotografia produktowa to jednak nie tylko aspekty fizyczne. Przykładem mogą być chociażby aranżacje produktowe odnoszące się do szerszej gamy naszych zmysłów. Z takim zamiarem powstało poniższe zdjęcie, prezentujące paletę smacznych serów w towarzystwie pieczywa, papryczek, pomidorów, eleganckiego kieliszka z winem i zupełnie nieprzypadkowych kiści winogron. Jest nawet korkociąg i noże do krojenia sera. Jednym słowem, wszystko gotowe do rozpoczęcia smakowitej uczty. Mimo, że w kadrze pojawia się naprawdę dużo elementów, to dzięki przemyślanej kompozycji, doskonałemu oświetleniu i umiejętnie dobranej kolorystyce tła całość wygląda bardzo efektownie i żywo. Co tu dużo mówić – ślinka cieknie na sam widok.

fotografie biznesowe

Wrażenia w fotografii nieruchomości

Fotografia nieruchomości ma nam dostarczyć kompleksową wiedzę na temat danego obiektu. Profesjonalne zdjęcia prezentują samą nieruchomość, jej otoczenie i lokalizację (zdjęcia z drona), jak również przestrzenie i wnętrza, z uwzględnieniem istotnych elementów architektonicznych, design’erskich, walorów użytkowych itd.

Fotografia nieruchomości to nie tylko prezentacja obiektu. Tu również chodzi o świadome tworzenie wrażeń, które u odbiorcy wywołają odpowiedni stan emocjonalny. Miękkie, plastyczne światło zawsze wpływa kojąco na nasze zmysły, zwłaszcza wzrok. Przemyślany kadr pozbawiony zbędnych elementów tworzy wrażenie uporządkowanej, wygodnej przestrzeni. Odpowiednia perspektywa sprawia, że prezentowany obiekt lub przestrzeń zyskają dodatkowe punkty za atrakcyjność. Nieprzypadkowo zdjęcia nieruchomości wykonywane są najczęściej w naturalnym świetle i sprzyjającej porze dnia, dzięki czemu przyciągają uwagę odbiorcy i wywołują w nim pozytywne odczucia.

fotografie biznesowe nieruchomości

Fotografia usług- kreatywność w cenie

Fotografia usług to zdjęcia sytuacyjne pokazujące nas w trakcie pracy, akcentujące naszą pasję, wiedzę, umiejętności i atmosferę w jakiej dostarczamy nasze usługi klientowi. Dzięki takim zdjęciom możemy skierować uwagę odbiorcy w określonym kierunku, uwypuklić własne zalety i przewagę. Fotografia usług jest świetnym polem do tworzenia wrażeń u odbiorcy.

Fotografie biznesowe to coraz bardziej popularny pomysł na wsparcie strategii marketingowej firm prowadzących działalność usługową. W tym wypadku szczególnie cenna jest kreatywność, dobry pomysł na zdjęcia, umiejętność wyważenia wszystkich dostępnych środków. Fotografia usług ma nie tylko zwrócić uwagę na prowadzoną przez nas działalność, ale też stworzyć atrakcyjny obraz całości. Taka forma wyróżni nas na tle konkurencji, a potencjalnemu klientowi przekaże wiele cennych informacji zanim ten jeszcze nawiąże z nami kontakt.

fotografie biznesowe usług

Portrety biznesowe – budowanie dobrego wrażenia

Zdjęcia osób to najbardziej powszechna forma fotografii biznesowej. Profesjonalne portrety nienagannie ubranych kobiet i mężczyzn to najczęściej pierwsze wyobrażenie jakie przychodzi nam do głowy na hasło „zdjęcie biznesowe”. Schludny wygląd podkreśla dobry gust, styl i klasę. To jednak nie wszystko na czym powinien opierać się udany portret biznesowy. Dobra fotografia biznesowa to suma wartości reprezentowanych przez postać na zdjęciu. Przemyślana mimika, świadoma mowa ciała, z drugiej strony odpowiednio dobrane światło, kadr i perspektywa, każdy z tych elementów decyduje o tym, jaki będzie odbiór i wymowa zdjęcia. Dobra fotografia biznesowa potrafi harmonijnie połączyć te elementy w jedną, wyrazistą całość.

Fotografie biznesowe osób mogą akcentować wiele cech przydatnych w aktywności biznesowej. Do najbardziej powszechnych należą:

  • otwartość i pozytywne nastawienie
  • energia i witalność
  • osobowość i charyzma
  • zdecydowanie i determinacja
  • pomysłowość i fantazja
  • dobry gust i wyczucie
  • niezależność

Jakie portrety biznesowe są najlepsze? Na to pytanie nie może być jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ różnie możemy definiować cel komunikacji wizerunkowej. Zawsze warto pamiętać, że kreowany przekaz powinien być spójny. W zdecydowanej większości przypadków zależy nam na tym, by zdjęcia wywoływały pozytywne wrażenia. Bywa również i tak, że stworzenie mocnego, zdecydowanego portretu biznesowego jest wizerunkowym priorytetem. Wówczas trzeba postawić na zupełnie inny sposób wyrazu, mowę ciała, czy wyraz twarzy. Dobre fotografie biznesowe zawsze oddziałują na otoczenie w sposób zgodny z naszymi intencjami.

fotografia biznesu

Fotografie biznesowe – wywoływanie emocji

Profesjonalna forma czy tworzenie dobrych wrażeń – bez nich nie obejdą się żadne, profesjonalne fotografie biznesowe. Jednak najważniejsze, a zarazem najtrudniejsze jest wywoływanie emocji. To krok dalej w porównaniu do tworzenia wrażeń, ponieważ emocje są stanem aktywności i działania. Choć ich podstawową rolą jest rozładowanie napięcia wytworzonego w mózgu przez czynniki zewnętrzne, emocje są stymulujące. Jeśli nasze zdjęcie wywołuje u odbiorcy określony rodzaj emocji, z pewnością na długo je zapamięta.

W fotografii biznesowej chodzi głównie o pozytywne emocje. Zdjęcia biznesowe mogą wzbudzić w nas pozytywne reakcje, takie jak ciekawość, zainteresowanie czy choćby rozbawienie. Fotografia biznesowa może być również dla odbiorców głęboko inspirująca. Operowanie emocjami na statycznych obrazach jest rzecz jasna niezwykle trudne, ale stanowi klucz do nawiązania aktywnej relacji z odbiorcą.

Dobry wizerunek to wartość bezcenna

Nowoczesny biznes kocha otwartość, ponieważ jest ona zawsze wyrazem uczciwości, pewności siebie i szczerości. Dobra fotografia biznesowa pozwala wyjść z cienia, zaprezentować się innym, zdobyć ich przychylność i sympatię. Fotografie biznesowe mogą pomóc w stworzeniu atrakcyjnego obrazu firmy, ludzi, produktów i usług. A dobry wizerunek to bezcenna wartość na której można bardzo wiele zbudować.

Udostępnij ten artykuł na: