fotografia biznesowa kraków

Fotografia biznesowa od A do Z – poradnik

Fotografia biznesowa to dość ogólne pojęcie. Obejmuje ono kilka rodzajów zdjęć o określonych parametrach fizycznych i estetycznych, których zadaniem jest wspieranie komunikacji i kształtowanie wizerunku firmy lub marki. Dzisiejszy post to prezentacja 6 najbardziej popularnych rodzajów fotografii dla biznesu.

Fotografia biznesowa – kilka typów zdjęć

Osoby nie mające na co dzień do czynienia z fotografią biznesową, mogą czuć się nieco zagubione w otoczeniu pojęć z nią związanych. Nic dziwnego, skoro sami fotografowie mają kłopot z precyzyjnym określeniem typów fotografii biznesowej, tego czym właściwie różni się portret biznesowy od zdjęć wizerunkowych, a headshot od zdjęcia profilowego na Linked In.

Aby to uporządkować, stworzyłem listę obejmującą najbardziej popularne rodzaje fotografii biznesowej wraz z ich ogólnymi definicjami i zastosowaniem.

Portret biznesowy

Portret biznesowy to najbardziej popularny typ fotografii biznesowej. Kryje się pod nim indywidualne zdjęcie osoby, prezentujące cechy jej wyglądu zewnętrznego (fizjonomia i ubiór) z określoną mową ciała (mimika, ułożenie ciała, układ dłoni) i drobnymi dodatkami (okulary, telefon, notes). Portret biznesowy to kadr od wysokości połowy ud lub bioder, do miejsca lekko nad głową. Ten typ zdjęć wykonywany jest na neutralnym tle (najczęściej białym, szarym lub czarnym) i stanowi bliskie odwołanie do perspektywy z jakiej postrzegamy osobę gdy z nią rozmawiamy.

Portrety biznesowe mogą różnić się stylem (np. formalny klasyczny, czy luźny casualowy), a ich zadaniem jest prezentacja osoby w profesjonalny sposób, stworzenie pozytywnego wrażenia i skrócenie formalnego dystansu. Fotografia biznesowa dla managerów, czy pracowników bardzo często odwołuje się do pozytywnych emocji, co w przypadku indywidualnego portretu jest szczególnie istotne. Takie zdjęcia mają pokazać osobę w zestawie jej najlepszych cech- otwartości, pozytywnego nastawienia, energii, kompetencji i gotowości do działania.

Nieco inaczej będzie wyglądać portret biznesowy dla osób pełniących funkcje przywódcze. W tym wypadku bardzo często będą to zdjęcia epatujące dodatkowo zdecydowaniem, pewnością siebie a nawet odrobiną wyniosłości.

Gdzie wykorzystasz portrety biznesowe?

  • strona www (zakładki o nas, o firmie etc.)
  • artykuły, wywiady, publikacje zewnętrzne
  • materiały marketingowe (broszury, katalogi, kalendarze firmowe)
  • banery anonsujące spotkania, prelekcje, webinaria
  • dokumenty rekrutacyjne, CV
portret biznesowy
Kobiecy portret biznesowy

Zdjęcie profilowe – headshot

Zdjęcie profilowe czyli popularny headshot to typ ujęcia którego głównym zadaniem jest łatwa identyfikacja osoby. Z tego względu twarz modelki lub modela wypełnia około 70% kadru. Widoczny jest cały owal głowy, nierzadko też kompozycja kadru obejmuje linię ramion. Zdjęcia profilowe są wykonywane na neutralnym, jednokolorowym tle. Dopuszczalne są również headshot’y z subtelnie rozmazanym tłem, o ile nie odwraca ono uwagi od fotografowanej osoby. Headshoty publikowane są często w formie owalnych miniatur.

Headshoty to zdjęcia identyfikacyjne, jednak w nieco innym kontekście niż np. zdjęcia do dokumentów. Profesjonalne zdjęcie profilowe odwołuje się do wartości z jakimi wiąże się fotografia biznesowa. Takie zdjęcie powinno wyglądać naturalnie, a wyraz twarzy pozytywnie i zachęcająco. Zdjęcia profilowe często przedstawiają uśmiechających się serdecznie ludzi, co ma podkreślać optymizm i radość życia, wartości z którymi wszyscy chętnie się utożsamiamy.

Gdzie wykorzystasz headshoty?

  • profile w mediach społecznościowych (LinkedIn, Facebook, Twitter)
  • stopki e-mail
  • komunikacja wewnętrzna, publikacje i raporty
  • identyfikatory
  • zewnętrzne artykuły eksperckie
  • dane kontaktowe na stronie www
  • dokumenty rekrutacyjne, CV
zdjecia do cv
Headshot w szerszym ujęciu

Zdjęcia wizerunkowe

Zdjęcia wizerunkowe to kolejna popularna forma z której znana jest fotografia biznesowa. Zdjęcia wizerunkowe są rozwinięciem portretu biznesowego, pokazującym osobę w nieco szerszym kontekście. Dopełnieniem zdjęcia jest otoczenie, jak również jego cechy, elementy charakterystyczne etc. Zdjęcia wizerunkowe pozwalają rozpoznać profil zawodowy (sesja w miejscu pracy), akcentują styl i wartości, nierzadko odwołują się do zainteresowań i pasji (zdjęcia lifestyle’owe). Sesje wizerunkowe odbywają się również w bardziej neutralnym otoczeniu (np. atrakcyjnej przestrzeni miejskiej), dodając całej prezentacji dodatkowych walorów wizualnych.

Zdjęcia wizerunkowe to propozycja dla osób chcących kształtować swój wizerunek, ocieplać go lub budować od podstaw. Atrakcyjna, wielowymiarowa prezentacja jest przydatna na każdym etapie kariery zawodowej. Sesje wizerunkowe wykonywane są zarówno dla dyrektorów dużych firm, jak również osoby aktywnie rozwijające swoje marki osobiste.

Gdzie wykorzystasz zdjęcia wizerunkowe?

  • frontowe strony www
  • top’y w mediach społecznościowych
  • ilustracje artykułów blogowych
  • publikacje w folderach i katalogach
  • materiały marketingowe (broszury, kalendarze)

sesja wizerunkowa
Sesja wizerunkowa dietetyczki

Zdjęcia sytuacyjne

Zdjęcia sytuacyjne pokazują sceny z życia firmy. Najczęściej są to fotografie przedstawiające osoby w trakcie wykonywania codziennych obowiązków. Narada w sali konferencyjnej, praca zespołowa nad najnowszym projektem, kadry przedstawiające etapy obsługi klienta, ale też luźna pogawędka przy filiżance espresso, oto typowe zdjęcia sytuacyjne. Ich naturalny, reporterski charakter nie jest jednak dziełem przypadku. Zdjęcia sytuacyjne to starannie aranżowane sceny, których uczestnicy mają do odegrania określone role.

Fotografia biznesowa o charakterze zdjęć sytuacyjnych to najczęściej zdjęcia z udziałem kilku, a nawet kilkunastu osób. Dzięki szerszemu zaangażowaniu można podkreślić dobrą atmosferę w pracy, ducha współpracy i autentyczny „team spirit”, pozwalający traktować swoje obowiązki z pasją i zaangażowaniem. Zdjęcia sytuacyjne są często wykorzystywane przez działy HR i PR, efektywnie wpierając ich politykę.

Gdzie wykorzystasz zdjęcia sytuacyjne?

  • zdjęcia na stronie www
  • zdjęcia do social media
  • ilustracje artykułów blogowych
  • materiały marketingowe dla działów HR i PR
  • publikacje zewnętrzne
  • publikacje marketingowe (broszury, kalendarze)
fotografia biznesowa
Zdjęcie sytuacyjne

Zdjęcia grupowe

Fotografia biznesowa to również popularne zdjęcia grupowe. To – można powiedzieć – portrety biznesowe w ujęciu wieloosobowym. Zdjęcia grupowe rzadko prezentują całe sylwetki, częściej skupiają się na kadrze od bioder w górę. Mocniejsze skupienie kadru pozwala na lepsze rozpoznanie osób – często liderów i przywódców. Tego typu zdjęcia wykonywane są zarówno w siedzibach firm, jak również w formie zdjęć studyjnych. Tło powinno być neutralne lub rozmyte, co pozwala skupić pełną uwagę na grupie osób.

Zdjęcia grupowe to często oficjalna fotografia biznesowa osób reprezentujących firmę na zewnątrz. Zdjęcia grupowe zarządów spółek, zdjęcia współwłaścicieli, partnerów biznesowych, kadr zarządzających czy fotografia zespołów funkcjonujących w strukturach firmowych są bardzo chętnie eksponowane na stronach głównych witryn internetowych. Pojawiają się też nagminnie w publikacjach prasowych czy artykułach sponsorowanych. Powinny zatem odwoływać się do wartości organizacji, prezentując spójny i mocny wizerunek.

Gdzie wykorzystasz zdjęcia grupowe?

  • frontowe zdjęcia na stronie www
  • top’y w social media
  • ilustracje artykułów blogowych
  • materiały marketingowe (katalogi, broszury, banery)
  • publikacje zewnętrzne
zdjęcia biznesowe Kraków
Firmowe zdjęcie grupowe

Zdjęcia z eventów biznesowych

Fotografia biznesowa to nie tylko zdjęcia pozowane. Jednym z przykładów fotografii o charakterze reportażowym są zdjęcia z eventów i spotkań biznesowych. W trakcie odbywającego się wydarzenia- spotkania biznesowego, konferencji, zjazdu czy eventu promocyjnego, praca fotografa ma charakter dokumentacyjny. Jej celem jest utrwalenie następujących po sobie wydarzeń w profesjonalny, estetyczny i punktowy sposób.

Udział profesjonalnego fotografa w evencie firmowym ma jeszcze dodatkowe zalety. Świadczy o prestiżu i profesjonalizmie, pozwala wszystkim uczestnikom skupić się na wydarzeniu, bez konieczności biegania z telefonem w ręce. Również jakość zdjęć ze smartfona wykonanych w trudnych warunkach reporterskich nie da się porównać do ujęć wykonanych przez profesjonalnego fotografa. Dobre zdjęcia z eventu podkreślają profesjonalizm i rozmach organizacyjny, akcentują udział gości specjalnych etc. Stanowią doskonały materiał marketingowy, którym firma może posługiwać się w swoich publikacjach w nieograniczony sposób. Są też dokumentem ułatwiającym organizację kolejnych wydarzeń.

Gdzie wykorzystasz zdjęcia z eventów biznesowych

  • relacje na blogu firmowym
  • relacje w social media
  • materiały marketingowe

sesje zdjęciowe dla firm
Zdjęcie ze spotkania biznesowego

Fotografia biznesowa – wizerunek profesjonalisty

Fotografia biznesowa stanowi użyteczny materiał marketingowy dla każdej firmy, bez względu na reprezentowaną branżę. Dzięki profesjonalnym zdjęciom zyskuje ona wiarygodność w oczach innych. Fotografie biznesowe pozwalają podkreślić takie cechy jak kreatywność, odpowiedzialność, pewność siebie, optymizm, styl i otwartość. Mogą być nośnikiem wartości i idei jakie przyświecają każdej organizacji.

Profesjonalna fotografia biznesowa to istotny wkład w świadome budowanie i zarządzenie wizerunkiem nowoczesnej firmy.

Fotografia biznesowa – zdjęcia dla firm i marek osobistych

Jeśli potrzebujesz profesjonalnych zdjęć dla swojej firmy lub marki, zapraszam do współpracy. Wykonuję sesje z dojazdem do klienta, zdjęcia w studio (Kraków) i sesje plenerowe. Skontaktuj się i zapytaj o szczegóły.