fbpx
fotografia biznesowa kraków

Fotografia biznesowa

Fotografia biznesowa to specjalistyczny typ fotografii portretowej lub reportażowej, której głównym zadaniem jest ujęcie potencjału wizerunkowego osoby lub grupy osób w przyjaznej, pozytywnej formie. Ponieważ ocena wizualna stanowi często kryterium decyzyjne, profesjonalne zdjęcia biznesowe są skutecznym narzędziem wykorzystywanym w działaniach marketingowych.

Dzisiejszy wpis jest swoistym podsumowaniem tematów poruszanych na blogu. Można potraktować go jako kompendium wiedzy o fotografii biznesowej, jej kategoriach, założeniach i celach jakie mają realizować profesjonalne zdjęcia. Zawarłem w nim najczęściej poruszane tematy i linki do najbardziej wartościowych artykułów na blogu. Zapraszam do lektury.

Fotografia w biznesie

Fotografia w biznesie funkcjonuje od dawna, jednak nigdy wcześniej zdjęcia biznesowe nie odgrywały aż tak znaczącej roli jak dziś. Jeszcze w latach 90-tych fotograficzne sesje biznesowe były działaniem marketingowym na pograniczu pewnej ekstrawagancji. Przywilejem zarezerwowanym dla milionerów pokroju Donalda Trumpa, Warrena Buffetta czy Billa Gatesa, którzy zręcznie wykorzystywali swój wizerunek do celów marketingowych i budowania public relations. Z czasem profesjonalne zdjęcia stały się standardowym narzędziem kreowania wizerunku globalnych firm i korporacji. Fotografie biznesowe zaczęły regularnie pojawiać się na okładkach poczytnych pism. Można uznać, że stały się forpocztą rewolucyjnych zmian wizerunku w biznesie, jakie miały nadejść wraz z powszechnym dostępem do internetu, popularnością urządzeń mobilnych i social media.

Fotografia w biznesie XXI wieku jest zjawiskiem naturalnym. Jej przekaz stał się bardziej złożony i wyrafinowany a branże prześcigają się w pomysłach na profesjonalne sesje wizerunkowe. O tym wszystkim co reprezentuje sobą fotografia biznesowa nieco niżej. Wcześniej zatrzymajmy się na fundamentalnym pytaniu, a mianowicie:

Dlaczego obrazy są bardziej skuteczne niż treści werbalne?

Paradoksalnie jeszcze niedawno sądzono, że słowo pisane jest najlepszą formą przekazu. Pogląd ten został obalony wraz z galopującą popularnością nowych mediów, jak również proporcjonalnie rosnącymi ograniczeniami w przepustowości danych, z jakimi musi radzić sobie nasz mózg. Oto kilka przykładów przewagi treści wizualnych nad werbalnymi.

Ludzie są wzrokowcami

Jak wiadomo większość z nas jest wzrokowcami. Zdaniem naukowców blisko 70 % populacji to ludzie dla których doznania wizualne stanowią główny impuls wpływający zarówno na ocenę sytuacji, jak również podejmowane działania. Wzrok jest zmysłem z którym nasz mózg działa w perfekcyjnej symbiozie. Dowiedziono nawet, że zdjęcia i obrazy umieszczone na stronie internetowej mogą zmniejszyć tzw. współczynnik odrzuceń nawet o 80 %.

Zdjęcia i obrazki mają większy ładunek emocjonalny

Nawet najbardziej wyrafinowany copywriting nie wywoła takich emocji jak zdjęcia biznesowe czy infografiki. Obraz szybciej odpowiada na nasze pytania, karmi nasze potrzeby estetyczne i tworzy wrażenia nieosiągalne dla kolubryn tekstowych. Zdjęcia przyciągają wzrok i pomagają podtrzymać uwagę a ich symbolika jest dla nas łatwiejsza w zrozumieniu.

Mózg szybciej przetwarza obrazki

W natłoku bodźców nie jesteśmy w stanie uważnie reagować na wszystko co do nas dociera. Wybieramy zatem komunikaty graficzne ponieważ są znacznie szybciej przetwarzane przez centralny układ nerwowy niż treści werbalne. Zrozumienie standardowego tekstu złożonego z 200 słów zajmuje nam około minuty. Jednak tylko kilka sekund umysł potrzebuje do przetworzenia treści wizualnych zawartych na serii zdjęć.

Łatwiej zapamiętujemy treści wizualne

Nawet pojedynczy obraz jest dla naszej świadomości bardziej trwałym doznaniem niż słowa. Badania dowodzą, że zdjęcia i obrazy znacznie dłużej przechowujemy w pamięci roboczej naszego mózgu. Nawet kilka dni później jesteśmy w stanie przypomnieć sobie jak wyglądało zdjęcie, natomiast zupełnie nie pamiętamy opisu jaki mu towarzyszył.

To tylko kilka przykładów tego, na czym opiera się przewaga treści wizualnych. Z tych samych powodów zdjęcia biznesowe są przekazem dużo bardziej skutecznym. Nie oznacza to jednak, że zdjęcie na stronie internetowej to klucz do sukcesu. Fotografia biznesowa musi jeszcze spełniać określone kryteria jakościowe. O tym nieco niżej.

fotografia biznesowa

Fotografia biznesowa – priorytety

Jak już wspominałem, głównym celem fotografii biznesowej jest zaprezentowanie osoby lub firmy w przyjazny a zarazem profesjonalny sposób. W tym wypadku nie chodzi o wierne oddanie rzeczywistego wyglądu, ale stworzenie zdjęć które uwypuklą atuty i zacieniują wady. Fotografia biznesowa powinna cechować się naturalnością. Nowoczesny styl, otwarta mowa ciała, przyjazny wyraz twarzy – wszystko to ma stworzyć wrażenie z którym inni zechcą się utożsamiać.

Zdjęcia biznesowe wspomagają komunikację biznesową i wspierają budowanie wizerunku firmy w oparciu o reprezentowane wartości. Dobre zdjęcia pozwolą wyróżnić się na tle innych, podnoszą wiarygodność i prestiż w oczach innych. Profesjonalna fotografia biznesowa daje przewagę wszędzie tam, gdzie wizerunek jest istotnym aktywem.

Trendy w fotografii biznesowej

Fotografia biznesowa podobnie jak inne rodzaje fotografii pozostaje w zgodzie z aktualnymi trendami. Współczesne zdjęcia biznesowe są bardziej ekspresyjne i nacechowane większą otwartością. Wzrosło znaczenie mowy ciała. Zmiany zachodzące w obszarze szeroko pojętej mody i dress code’u biznesowego również wymusiły inny typ prezentacji. Ujednolicone kolory, mniej wzorzyste faktury materiałów, stonowane dodatki – wszystko to jest naturalną konsekwencja tych zmian.

Równocześnie jako forma fotografii specjalistycznej jest fotografia biznesowa wierna swoim głównym założeniom, bez względu na czas i miejsce powstawania. Istota fotografii biznesowej nadal polega na tworzeniu naturalnego obrazu o wyraźnie pozytywnym zabarwieniu. Dzięki niemu odbiorca może nie tylko zapoznać się z cechami fizycznymi fotografowanej osoby, ale również dostrzec walory niewerbalne – np. jej otwartość, pozytywne nastawienie czy gotowość do działania. Wrażenie jakie wywołuje fotografia biznesowa jest często trwałym obrazem, przez pryzmat którego definiujemy osobowość firmy i tworzących ją osób. Zapewne również dlatego świat biznesu przypisuje jej tak duże znaczenie w budowaniu/ kształtowaniu wizerunku firm.

Odpowiedzialne budowanie wizerunku firmy

Jedną z najbardziej istotnych zmian jakie zaszły w tym obszarze jest znacznie większa świadomość na temat tego, jaka jest faktyczna rola i znaczenie fotografii biznesowej. Profesjonalny wizerunek publikowany na stronie internetowej czy profilach social media jest ważny nie tylko w odniesieniu do pracowników wyższego szczebla, dyrektorów czy managerów. Profesjonalne zdjęcia usługodawców, zdjęcia biznesowe osób odpowiedzialnych za obsługę klienta czy portrety biznesowe pracowników w działach sprzedaży, produkcji czy serwisu uwiarygodniają firmę w oczach klientów. Na podmioty gospodarcze które świadomie i odpowiedzialnie zarządzają swym wizerunkiem inaczej patrzą nie tylko klienci, ale również partnerzy biznesowi i konkurencja. Tworzy to sprzyjające warunki do powiększania własnego potencjału biznesowego.

fotografia biznesowa

Fotografia biznesowa – praktyczne porady

Na moim blogu którego głównym profilem jest fotografia biznesowa omawiam szczegółowo wszelkie kwestie związane z tematem zdjęć dla profesjonalistów. Posty zawierają szereg praktycznych rad dotyczących zarówno realizacji sesji zdjęciowych, jak również skutecznego wykorzystania zdjęć w działaniach wizerunkowych. Wpisy są regularnie aktualizowane, dlatego warto co jakiś czas tam zajrzeć. Oto 10 najbardziej popularnych wpisów:

Jak się ubrać na sesję biznesową?

Niefotogeniczność- czym jest i czy naprawdę warto się nią przejmować?

Makijaż biznesowy – jak przygotować make up na sesję zdjęciową?

Zdjęcia biznesowe – poradnik przed sesją

Sesja zdjęciowa – siedem grzechów głównych

Jak dobrze wyglądać na zdjęciach?

Sesja wizerunkowa

Zdjęcia do CV – cechy dobrej autoprezentacji

Sesja zdjęciowa w stylu casual – możesz więcej!

Uśmiech na zdjęciach – sprawdź czy potrafisz

Fotografia biznesowa – 5 najczęściej popełnianych błędów

Choć świadomość związana z fotografią biznesową jest wśród przedsiębiorców coraz większa, niektórym wciąż zdarzają się błędy wizerunkowe. Oto najczęstsze z nich:

  • Wiele osób nie dostrzega różnic między zdjęciem amatorskim a profesjonalnym. Co nie oznacza, że nie widzą ich inni. Pomyśl jak będzie wyglądało Twoje selfie z telefonu w profilu LinkedIn na tle kolegi lub koleżanki, którzy zadbali o profesjonalny portret biznesowy? Jak Cię widzą tak Ci płacą.
  • Kolejnym błędem jest niedostosowanie formy przekazu do intencji prezentacji. Być może zdjęcie z wakacji zrobi wrażenie na osobistym profilu facebook’owym, ale na Twojej stronie internetowej czy profilu zawodowym nie powinieneś publikować prywatnych, „niemerytorycznych” zdjęć.
  • Złe przygotowanie do sesji biznesowej może całkowicie zniweczyć efekty. Ubiór, fryzura, makijaż – wszystko to ma znaczący wpływ na efekt końcowy i choćby dlatego nie warto niczego bagatelizować. Posłuchaj rekomendacji fotografa, skorzystaj z jego doświadczenia. Przed sesją umów się na bezpłatną konsultację.
  • Brak spójnej formy – zwłaszcza w przypadku sesji firmowych realizowanych dla kilku- kilkunastu osób również jest częstym błędem. Przed sesją firmową warto wspólnie uzgodnić kwestie związane z wizerunkiem. Publikowane zdjęcia powinny mieć elementy spójne, definiować Was jako zgrany team.
  • Nieprzemyślana strategia to kolejny problem z jakim czasem się spotykam. Fotografia biznesowa powinna powstawać pod dyktando określonych potrzeb wizerunkowych. Dobrze wiedzieć gdzie będą publikowane zdjęcia z sesji, w jakiej formie, jakie emocje chcemy wywołać, jaka powinna być orientacja kadru etc. O tym również warto porozmawiać z fotografem.

Popularne kategorie fotografii biznesowej

Najbardziej popularne kategorie fotografii biznesowej to portret biznesowy, fotografia korporacyjna, zdjęcia wizerunkowe i zdjęcia do CV. O swoje miejsce w rankingu walczą fotografia sytuacyjna i zdjęcia przemysłowe. Warto równocześnie pamiętać, że fotografia biznesowa to nie tylko klasyczne portrety. Popularnością cieszą się reportaże z imprez firmowych i spotkań integracyjnych, z których firmy chętnie korzystają w swoich działaniach promocyjnych i PR’owych.

fotografia biznesowa

Poniżej krótka charakterystyka poszczególnych kategorii:

Zdjęcia na Linked In i Facebook

Zdjęcia wykorzystywane w mediach społecznościowych Facebook, Twitter, Instagram i portalach zawodowych typu LinkedIn czy Goldenline to klasyczne ujęcia portretowe wykonane na jednokolorowym, najczęściej białym, szarym lub czarnym tle. Ze względu na niewielkie rozmiary zdjęcia profilowe powinno być skoncentrowane na twarzy fotografowanej osoby. Automatyczne skojarzenia kompozycyjne narzucają tu zdjęcia do paszportów i dowodów osobistych aczkolwiek ze względu na niekorzystne ujęcie typu „en face” wymagane w fotografii dokumentów, nie polecam stosować takich zdjęć na profilach społecznościowych.

Zdjęcia do CV i dokumentów rekrutacyjnych

Zdjęcia do CV mają podobny charakter jak fotografie wykorzystywane do mediów społecznościowych. Z uwagi na nieco inny charakter prezentacji zdjęcia w CV mogą przedstawiać osobę w nieco szerszym ujęciu. Warto zadbać o profesjonalny sznyt takiej fotografii, miękkie światło i profesjonalny retusz, dzięki czemu łatwiej zrobić dobre wrażenie i wyróżnić się w gronie innych osób aplikujących.

Portret profesjonalisty

Portret profesjonalisty określany mianem portretu biznesowego to najbardziej popularny typ fotografii biznesowej. Przedstawia on osobę w indywidualnym ujęciu, najczęściej na jednolitym tle. Ponieważ portrety biznesowe to nie tylko prezentacja cech fizjonomii, w portrecie profesjonalisty znaczenie ma świadoma mowa ciała, ubiór i dodatki. Zdjęcia tego typu wykonywane są najczęściej w studio fotograficznym, gdzie warunki oświetleniowe pozwalają na stworzenie mocnej, sugestywnej prezentacji. Portret biznesowy to rekomendacja dla osób piastujących strategiczne stanowiska w firmie.

fotografia biznesowa

Zdjęcia wizerunkowe

Zdjęcia wizerunkowe są nieco innym rodzajem portretu biznesowego. W tym wypadku fotografie wykonywane są najczęściej w miejscu pracy a sceneria w której wykonywana jest sesja wizerunkowa stanowi dopełnienie kontekstu zdjęcia. Atutem sesji wizerunkowych jest możliwość wykonania prezentacji w automatyczny sposób narzucającej skojarzenia z wykonywanym zawodem czy miejscem pracy. Zdjęcia wizerunkowe oprócz nas samych mogą prezentować nasz gabinet, sprzęt wykorzystywany w pracy, zaplecze itd.

Zdjęcia korporacyjne

Zdjęcia korporacyjne to portrety biznesowe wykonywane w podobnym stylu i formie dla większej grupy osób. Ich ujednolicony charakter akcentowany przez zbliżone kompozycje kadrów, światło czy dress code jest świetnym podkreśleniem spójnej strategii wizerunkowej. Zdjęcia korporacyjne wykonywane są najczęściej dla firm międzynarodowych, jednak z walorów takiej prezentacji mogą skorzystać również mniejsze organizacje i startupy.

Zdjęcia sytuacyjne

Zdjęcia sytuacyjne to forma kontrolowanego reportażu za sprawą którego pokazujemy firmę od kuchni. Zdjęcia ze spotkań, narad i zebrań firmowych, fotografie z imprez integracyjnych, zdjęcia prezentujące procesu technologiczne z udziałem pracowników – wszystko to fotografia sytuacyjna.

zdjęcia biznesu

Sesja biznesowa – gdzie ją wykonać?

Miejsce wykonania sesji biznesowej ma bezpośrednie przełożenie na efekty. Jeśli interesują nas klasyczne portrety biznesowe na jednokolorowym tle to studio fotograficzne będzie najlepszym rozwiązaniem. Studio jest również najlepszym miejscem do realizacji zdjęć do CV, „profilówek” na Linked In czy Facebook Zdjęcia korporacyjne, fotografie wizerunkowe i sytuacyjne z uwagi na możliwość sprawnej organizacji sesji dla większych grup najlepiej wykonać w siedzibie firmy czy miejscu pracy. Sesje plenerowe świetnie sprawdzą się w przypadku zdjęć portretowych i wizerunkowych w przypadku przedstawicieli mniej formalnych branż.

Ile kosztuje sesja biznesowa?

Ile kosztuje sesja biznesowa? Oszacowanie kosztów sesji możliwe jest dopiero po poznaniu szczegółów organizacyjnych i wymagań związanych z materiałem fotograficznym który powstaje. Cena sesji zależna jest m.in. od ilości osób biorących w niej udział, ilości zdjęć jakie mają powstać, czy wybranych pól eksploatacji. Niektórzy fotografowie osobno wyceniają samą sesję, a osobno kwestie związane z przekazaniem autorskich praw majątkowych. W moim przypadku jest to zawarte w proponowanej cenie, dzięki czemu osoby które fotografują dostają zdjęcia „na własność”, bez żadnych dodatkowych warunków.

Fotografia biznesowa nie jest kosztem. Fotografia biznesowa jest inwestycją z wysoką stopą zwrotu.

cena fotografii biznesowej

Fotografia biznesowa w Krakowie

Fotografia biznesowa w Krakowie to możliwość skorzystania z ofert kilku fotografów specjalistycznych. W moim przypadku oferuję wykonanie przekrojowego zestawu zdjęć zarówno w ramach indywidualnej sesji zdjęciowej jak również sesji zdjęciowej dla firmy z uwzględnieniem większej liczby osób. Zapraszam do kontaktu w celu omówienia szczegółów.

Sesja biznesowa Małopolska, Śląsk

Jako fotograf z Krakowa większość sesji zdjęciowych realizuję dla lokalnych firm, jednak jeśli interesuje Państwa sesja zdjęciowa dla firmy z Małopolski lub Śląska, dojazd również nie jest żadnym problemem. Koszt sesji zdjęciowej w innych regionach zwiększony jest wyłącznie o koszty dojazdu. Zapraszam do kontaktu w celu poznania szczegółów.

Udostępnij ten artykuł na: