Home staging to termin, który jak dotąd nie doczekał się swojego mocnego odpowiednika w języku polskim. Można oczywiście próbować na siłę tłumaczyć go jako „domowa inscenizacja”, jednak w swojej oryginalnej, anglojęzycznej formie jest on dla odbiorcy dużo bardziej zrozumiały. W dzisiejszym poście o tym, czym jest home staging i dlaczego jest tak ważny.
Rynek nieruchomości rządzi się swoimi prawami. Lista priorytetów przeciętnego klienta zainteresowanego zakupem lub najmem nieruchomości obejmuje szereg czynników. W odniesieniu do nich istotny jest w tym wypadku oczywiście profil klienta i to, czy dokonuje on zakupu do celów prywatnych, czy też biznesowych. Można jednak pokusić się o stworzenie uniwersalnej listy, na której znajdą się:
- lokalizacja nieruchomości
- stan techniczny
- cena
- przestrzeń i układ
- estetyka i styl
- dostępność udogodnień
- bezpieczeństwo
- stan prawny
Zadaniem sprzedawcy jest zaprezentowanie nieruchomości w sposób atrakcyjny dla klienta, uwypuklając jej atuty i cieniując ewentualne niedoskonałości. Oczywiście w kilku powyższych punktach możliwości są ograniczone. Nie da się zmienić lokalizacji, czy układu. Można natomiast zadbać o stan techniczny czy prawny, dając klientowi poczucie dobrze lokowanej inwestycji.
Co poza tym? Z całą pewnością warto zadbać o wrażenia.
Spis treści
Jak wrażenia wpływają na decyzje zakupowe?
Jak wrażenia klienta wpływają na decyzje zakupowe na rynku nieruchomości? Z pewnością mają istotne znaczenie, choć jak to wrażenia- są doznaniem bardzo subiektywnym. To, co jednej osobie wydaje się atrakcyjne, może być dla innej zupełnie nieistotne.
Dlatego właśnie dostosowanie prezentacji do profilu potencjalnych nabywców lub najemców ma kluczowe znaczenie w marketingu nieruchomości. W tym miejscu do akcji wkracza specjalista od home stagingu, nazywany również home stagerem.
Home staging – co to takiego?
Home staging to proces przygotowywania i aranżacji nieruchomości w celu maksymalizacji jej atrakcyjności (zarówno wizualnej, estetycznej jak i funkcjonalnej) dla potencjalnych nabywców lub najemców. Celem home stagingu jest przedstawienie nieruchomości w najlepszym możliwym świetle, podkreślenie jej zalet i stworzenie pozytywnego pierwszego wrażenia, co może znacząco przyspieszyć proces sprzedaży lub wynajmu.
Załóżmy, słusznie zresztą, że decyzje zakupowe klientów na rynku nieruchomości są w wiekszości przemyślane i racjonalne. Trudno więc oczekiwać, że home staging będzie jakimś „czynnikiem przesądzającym”. Rzecz w tym, że człowiek w swoich decyzjach nie zawsze kieruje się racjonalnością. W wielu sytuacjach to właśnie względy emocjonalne, jak wrażenie czy intuicja wysuwają się na pierwszy plan. Choćby dlatego home staging ma sens.
Jak podnieść atrakcyjność nieruchomości?
Jak home staging może podnieść atrakcyjność nieruchomości? Istnieje wiele trików i technik na uwypuklenie atutów i przewag. Podstawowe działania home stagingu obejmują:
Ukierunkowanie przestrzeni: właściwe rozmieszczenie sprzętu i mebli, czy odpowiednia aranżacja podniosą atrakcyjność wizualną i funkcjonalną w oczach określonego typu klientów. Klient szukający miejsca na biuro swojej firmy będzie miał w tym względzie zupełnie inne potrzeby niż klient szukający lokalu w którym będą świadczone specjalistyczne usługi.
Neutralna paleta kolorów: harmonijna kolorystyka, obejmująca kolory ścian, podłóg i mebli wpłynie pozytywnie na wrażenia potencjalnych nabywców. W takiej przestrzeni łatwiej wyobrazić sobie własne wyposażenie, dekoracje etc. Harmonijnie dopełniające się kolory sprawiają, że mózg szybciej adaptuje się w nowej przestrzeni.
Usuwanie nadmiaru rzeczy: redukcja zbędnych przedmiotów pozwala nie tylko odzyskać przestrzeń, ale również daje odbiorcy wrażenie porządku i komfortu, z którym chętnie będzie się on utożsamiać. Większość home stagerów dużą wagę przykłada np. do odsłonięcia podłóg, czy eksponowania okien.
Oświetlenie: odpowiednie światło podkreśla styl nieruchomości i nadaje dostępnym przestrzeniom specyficznego klimatu. Oświetlenie w swym natężeniu i barwie powinno być stosowne do miejsca.
Dekoracje i elementy dodatkowe: to nie tylko estetyczne dodatki. Obraz na ścianie, wazon z kwiatami na stole, czy ręczniki w łazience wprowadzą nieco „człowieczeństwa” do pustych wnętrz. Bardzo częstym, celowym zabiegiem jest pozostawienie w zasięgu wzroku/ kadru tzw. „kontrolowanych niedoskonałości”.
Ile kosztuje home staging?
Wiele osób sprzedających swą nieruchomość zastanawia się, ile kosztuje home staging. Oczywiście wszystko zależy od tego, jaki efekt chcemy osiągnąć. W wielu sytuacjach home staging można wykonać niskim kosztem, nawet we własnym zakresie. Wystarczy kilka prostych zabiegów, by efekt był doskonały. W takich przypadkach warto wcześniej porozumieć się np. z fotografem nieruchomości, któremu chcemy zlecić wykonanie zdjęć. Pozwoli to przygotować nieruchomość właśnie pod kątem zdjęć do konkretnych serwisów i portali ogłoszeniowych.
Zdarza się również i tak, że przed sprzedażą nieruchomości należy wykonać jej remont generalny. Taka sytuacja wiąże się z poniesieniem dodatkowych, wysokich kosztów, które zdaniem wielu osób „nigdy się nie zwrócą”. Tymczasem jak twierdzi wielu agentów nieruchomości, dobrze przeprowadzony remont pozwala odzyskać potencjał i może wręcz „odzyskać” nieruchomość dla rynku. Kreatywne rozwiązania i udogodnienia nie zawsze muszą być kosztownym doinwestowaniem, a na potencjalnym kliencie z pewnością zrobią wrażenie.
Home staging, a później sesja zdjęciowa
Metamorfoza nieruchomości to etap po którym warto wykonać profesjonalne zdjęcia nieruchomości. To na ich podstawie klient zdecyduje, czy jest zainteresowany zakupem lub najmem. Sesja zdjęciowa nieruchomości jest często uznawana za finalny etap home stagingu – swoistą wisienkę na torcie. Klient zainteresowany zakupem z pewnością bardzo chętnie przeczyta o świetnej lokalizacji, wyjątkowym klimacie czy nieszablonowym stylu, jednak dobre zdjęcia nieruchomości przemówią do jego wyobraźni znacznie mocniej.