Głównym bohaterem dzisiejszego wpisu jest portret biznesowy- zdjęcie które poza prezentacją wyglądu zewnętrznego osoby ma do spełnienia kilka dodatkowych zadań. Uniwersalna forma portretu biznesowego sprawia, że obok zdjęć profilowych jest on ulubioną formą fotograficzną zarówno wśród liderów, jak i osób dopiero rozwijających ścieżkę swojej kariery zawodowej.
Spis treści
Portret biznesowy – co to takiego?
Mówiąc o portrecie biznesowym należałoby wcześniej wyjaśnić, czym jest ów portret. Przydatna może być tu definicja klasycznego portretu fotograficznego, której istotą jest wierne uchwycenie zarówno cech fizycznych, jak i charakterologicznych modela lub modelki. Dobry portret fotograficzny może nam wiele powiedzieć nie tylko o tym, jaki ktoś ma kolor włosów, ale jakiego „koloru” jest jego usposobienie.
Profesjonalny portret biznesowy idzie o krok dalej. Jego zadaniem jest uwypuklenie pozytywnych cech, mających znaczenie zarówno w kontekście aktywności zawodowej, jak i społecznej. Nowoczesny portret biznesowy dąży do zbudowania wiarygodnego, autentycznego wizerunku, w którym profesjonalizm, pewność siebie, zaangażowanie i energia współistnieją z takimi cechami jak otwartość, pozytywne nastawienie czy wyznawane wartości.
W portrecie biznesowym, w odróżnieniu zwłaszcza od kreatywnych portretów klasycznych, niezwykle ważne jest wierne zaprezentowanie osoby pod kątem jej cech fizjonomicznych. Mówiąc wprost, osoba na portretowym zdjęciu biznesowym musi być łatwo rozpoznawalna, ponieważ ta rozpoznawalność w dużym stopniu stanowi o jej wiarygodności i autorytecie.
Rodzaje portretów biznesowych
Choć sama definicja portretu biznesowego jest dość umowna, a w wydaniu różnych fotografów pojęcie to może oznaczać inne typy zdjęć, z pewną dozą bezpieczeństwa można wskazać kilka rodzajów portretów biznesowych. Są to przede wszystkim:
- klasyczny portret biznesowy
- korporacyjny portret biznesowy
- wizerunkowy/ środowiskowy portret biznesowy
Oprócz nich istnieje jeszcze kilka innych form portretów biznesowych, takich jak portret biznesowy lifestyle’owy, czy popularny ostatnio portret kreatywny. Ja skupię sie jednak na trzech głównych formach.
Klasyczny portret biznesowy
Klasyczny portret biznesowy to najbardziej popularny rodzaj zdjęcia portretowego w stylu biznesowym. Osoby prezentowane są w kadrze średnim, obejmującym część sylwetki. Pozwala to skupić uwagę odbiorcy w równym stopniu na stylu ubioru modelki/ modela, mowie ciała i wyrazie twarzy. Klasyczne portrety biznesowe wykonywane są na neutralnym, czasem jednolitym tle, co dodatkowo wzmacnia skupienie uwagi na osobie na zdjęciu.
Klasyczne portrety biznesowe to zdjęcia podkreślające profesjonalizm, niezawodność i stateczność. Świetnie sprawdzają się na firmowych stronach WWW, czy w publikacjach w mediach biznesowych.
Korporacyjny portret biznesowy
Korporacyjny portret biznesowy to pewnego rodzaju odmiana klasycznego portretu. W tym jednak wypadku zdjęcia są wykonywane najczęsciej na jednokolorowych tłach. W korporacyjnych materiałach wizerunkowych, takich jak strony internetowe, raporty roczne czy prezentacje, jednolite tło zapewnia spójność wizualną. Gdy zdjęcia wszystkich pracowników lub kadry zarządzającej są wykonane w podobnym stylu, całość prezentuje się estetycznie i spójnie, co wzmacnia profesjonalny wizerunek organizacji.
Zdjęcia na jednolitym tle są również łatwiejsze do edycji. Jednolite tło ułatwia ewentualne dopasowanie zdjęć do szablonów korporacyjnych. Ich główne pola eksploatacji to strony internetowe, raporty, profile w mediach branżowych i społecznościowych.
Wizerunkowy portret biznesowy
Wizerunkowy portret biznesowy, określany czasem jak portret środowiskowy, to już nieco inny rodzaj zdjęcia. Jego zadaniem jest przedstawienie osoby w jej środowisku zawodowym. Tło portretu buduje kontekst i podkreśla związek osoby na zdjęciu z otoczeniem w którym portret został wykonany. Lekarz w gabinecie, prawnik w biurze, trener personalny na siłowni, artysta w swojej pracowni, to kilka przykładów portretów wizerunkowych.
Portrety wizerunkowe prezentują kontekst zawodowy jako dodatkową informację dla odbiorcy, kim jest i czym zajmuje się osoba widoczna na zdjęciu. Z powyższych względów świetnie sprawdzają się na frontach stron internetowych, materiałach marketingowych, czy w publikacjach eksperckich.
Jaki rodzaj portretu biznesowego wybrać?
Jaki rodzaj portretu biznesowego będzie odpowiedni dla Twojej aktywności? Wszystko zależy od tego, czym się zajmujesz i jaki rodzaj komunikacji chcesz rozwijać. Bez względu na to, czy prowadzisz firmę, czy rozwijasz indywidualną ścieżkę kariery, portret biznesowy będzie reprezentował Cię w wielu sytuacjach zawodowych. Odbiorcy zobaczą go na Twojej stronie WWW, w profilu social media, w publikacjach prasowych czy blogowych. Wrażenie jakie wywoła Twój portret biznesowy może mieć istotne znaczenie w kontekście Twojej kariery. Profesjonalne zdjęcia mają siłę przyciągania i tworzenia dobrego wrażenia, dzięki któremu Twój wizerunek wzbudzi w odbiorcach pozytywne skojarzenia.
Jaki wizerunek chcesz budować?
Portrety biznesowe oprócz prezentacji wyglądu fotografowanej osoby mogą wpłynąć na jej postrzeganie, wywołując u odbiorcy zdjęcia określony typ emocji i wrażeń. Wszystko za sprawą komunikacji niewerbalnej, języka gestów i spojrzeń mających wpływ na percepcję odbiorcy. Przykładowo, dzięki otwartej mowie ciała, przyjaznej i niewymuszonej mimice portret biznesowy może ocieplić wizerunek, wzbudzić sympatię i podnieść poziom zaufania. Z kolei np. zdjęcie przedstawiające osobę z władczej perspektywy buduje formalny dystans i utwardza jej wizerunek „twardego i nieustępliwego” gracza.
Siłę oddziaływania portretu biznesowego może dodatkowo wzmocnić odpowiednie światło, sceneria czy chociażby przemyślane wykorzystanie dodatków. Dzięki temu zdjęcie może nabrać większej głębi, podkreślić osobowość i charyzmę fotografowanej osoby, rzucić światło na zakres jej kompetencji etc. Portret biznesowy to pojemna forma, którą można wykorzystać w niezwykle kreatywny sposób.
Portret biznesowy w działaniach marketingowych
Fotografia wizerunkowa stała się popularnym narzędziem wykorzystywanym do działań marketingowych, wspierania komunikacji biznesowej, działań z zakresu PR. Potencjał ten może być szczególnie przydatny dla osób i firm aktywnych online. Budowanie wizerunku firmy w profesjonalny sposób, wzmacnianie relacji z klientem poprzez otwartą komunikację wizerunkową, w każdym z tych działań portrety biznesowe będą przydatne i użyteczne.
Portret biznesowy znajduje również zastosowanie w działaniach offline’owych. Wszelkiego typu prezentacje, publikacje czy występy publiczne tworzą okoliczności do posługiwania się profesjonalnym portretem biznesowym w charakterze – dosłownie- osobistej wizytówki.
Portret biznesowy – Twoja wizytówka w cyfrowym świecie
Siłą portretu biznesowego jest przede wszystkim jego unikalny charakter. Każdy człowiek posiada niepowtarzalną kombinację cech osobowości i cech fizjonomicznych. Ujęcie ich w ramach portretu w stylu biznesowym pozwoli stworzyć wiarygodny, spójny obraz i wyróżnić się na tle innych. Dobry portret biznesowy może stać się doskonałą osobistą wizytówką, której forma może ukształtować wizerunek osoby zgodnie z jej celami wizerunkowymi.
Wizerunek lidera w portrecie biznesowym
Portret biznesowy to forma lubiana przez osoby pełniące w firmach funkcje przywódcze, liderów, członków zarządu czy managerów. Jaki powinien być wizerunek lidera w portrecie biznesowym? Wszystko zależy oczywiście od celu wizerunkowego. Jednak posługując się pewnym uogólnieniem, wizerunek lidera powinien eksponować te cechy, z którymi inni utożsamiają jego sukces.
Nowoczesny lider to charyzmatyczny przywódca. Człowiek z pasją i energią, pozytywny, otwarty a jednocześnie konsekwentny. Zestaw takich cech może zostać „przetłumaczony” na język fotografii, tworząc wyraziste zdjęcie portretowe.
Portret biznesowy dla freelancera
Portret biznesowy dla freelancera, czy osoby dopiero co wchodzącej na ścieżkę kariery zawodowej, będzie posługiwał się podobnym językiem skojarzeń. Profesjonalizm, otwartość czy pozytywne nastawienie zrobią dobre wrażenie na przyszłym pracodawcy, pomogą zbudować solidny wizerunek marki osobistej i przyciągną uwagę innych.
Portret biznesowy w 3 krokach
Przepis na dobry portret biznesowy to proces na który składają się 3 etapy. Punktem wyjścia jest określenie głównych założeń prezentacji. Warto zastanowić się, jaki rodzaj zdjęć będzie najbardziej odpowiedni do aktualnej pozycji zawodowej i języka, jakim posługuje się w komunikacji wizerunkowej Twoja branża. Należy pamiętać, że portret biznesowy może wspierać kreowanie wizerunku od podstaw. Może również zmieniać wizerunek już istniejący, ocieplając go lub mocniej podkreślając np. cechy przywódcze.
Kiedy już zdefiniujemy cele wizerunkowe, należy zastanowić się nad szczegółami pozwalającymi na stworzenie portretów w określonym stylu. Pierwszym krokiem będzie wybór odpowiedniej stylizacji, ubioru i dodatków, z uwzględnieniem ich spójności stylistyczno – kolorystycznej. W większości portretów biurowych najlepiej postawić na klasyczną elegancję. W branżąch bardziej kreatywnych lepiej sprawdzi się swobodna, lecz wciąż elegancka nonszalancja w casual’owym wydaniu. Jeśli wybierzemy wizerunkowy portret biznesowy, stylizacja powinna być spójna z reprezentowaną branżą.
Ostatnim etapem jest wybór scenerii w której chcemy wykonać zdjęcia. Warto skonsultować z fotografem dostępne możliwości, wykorzystując w pełni potencjał swojego miejsca pracy, lub wybierając inną przestrzeń do wykonania zdjęć. Możliwości jest sporo.
Sesja portretowa – dodatkowe możliwości
Portretowa sesja zdjęciowa to okazja, by oprócz portretów biznesowych wykonać również ine rodzaje zdjęć. Jeśli firma zamawia usługi fotograficzne, warto wykorzystać te okoliczności do wykonania innych, przydatnych w komunikacji zdjęć. Zdjęcia w stylu headshot, fotografie sytuacyjne czy employer brandingowe pełnią inne funkcje w komunikacji biznesowej i obok portrewtów biznesowych mogą być przydatne w różnych działaniach firmy.
Ile kosztuje portret biznesowy?
Ile kosztują biznesowe zdjęcia portretowe? To zależy. Koszt portretowej sesji zdjęciowej uzależniony jest od kilku czynników i uwzględnia oczekiwania/ specjalne wymagania klienta. Miejsce wykonania sesji, ilość osób biorących w niej udział, czy finalna ilość zdjęć – wszystkie te składowe mają wpływ na proponowaną cenę sesji.
Dodatkowe elementy mające wpływ na koszt sesji portretowej to między innymi udział wizażystki/ stylistki, wynajem specjalnej lokalizacji na realizację sesji zdjęciowej czy specjalne wymagania co do postprodukcji. Dlatego każda sesja portretowa wymaga indywidualnych ustaleń.
Decydując się na sesję zdjęciową której efektem będą portrety biznesowe pamiętajmy, że takie zdjęcia wykonuje się raz na jakiś czas. Dobre portrety biznesowe będą reprezentować nas i naszą firmę, wspierając sukcesy w działalności biznesowej. Warto zatem jak najlepiej wykorzystać te okoliczności.
Portret biznesowy Kraków
Jeśli interesuje Państwa portret biznesowy w Krakowie, zapraszam do kontaktu. Porozmawiamy o potrzebach wizerunkowych, ustalimy plan działania i szczegóły sesji. Więcej informacji o sesjach indywidualnych, jak również sesjach dla firm na stronie Sesja zdjęciowa.