Zdjęcia sytuacyjne to główny temat dzisiejszego wpisu. Temat dość obszerny, ponieważ fotografia sytuacyjna jako jedna z nisz fotografii biznesowej rozwija się niezwykle dynamicznie. W poście tym postaram się odpowiedzieć na pytania czym w ogóle są zdjęcia sytuacyjne, jaką rolę odgrywają w kreowaniu wizerunku firmy oraz jak wykorzystać ich potencjał marketingowy.
Jeszcze do niedawna fotografia sytuacyjna była kojarzona głównie z … pracą organów śledczych. Przeglądając wyszukiwarkę Google w poszukiwaniu informacji o zdjęciach sytuacyjnych już na samym początku natkniemy się na strony związane z wykorzystaniem tego typu fotografii w kryminalistyce. Nas oczywiście interesuje zupełnie inny rodzaj fotografii sytuacyjnej, która od kilku lat jest stałym elementem strategii wizerunkowych.
Spis treści
Czym są zdjęcia sytuacyjne?
Czym właściwie są zdjęcia sytuacyjne? Otóż w pewnym uproszczeniu jest to fotografia prezentująca osoby lub grupy w trakcie wykonywania obowiązków, jak również ich interakcje i relacje w określonym miejscu i sytuacji. Stateczne zdjęcia w biurze, dynamiczne kadry z narad w salach konferencyjnych, ujęcia prezentujące pracowników podczas pracy fizycznej, czy choćby fotografie ze spotkań towarzyskich i eventów firmowych – oto typowa fotografia sytuacyjna.
Klasyczne portrety vs zdjęcia sytuacyjne
Fotografia biznesowa utożsamiana jest przede wszystkim z klasycznymi portretami biznesowymi. Takie zdjęcia ze względu na swój oficjalny charakter publikowane są w miejscach strategicznych, jak chociażby zakładka „o firmie” na witrynie internetowej, czy front cover drukowanego magazynu. W odróżnieniu od nich zdjęcia sytuacyjne mają charakter mniej oficjalny, drugoplanowy. Bywają ilustracjami artykułów blogowych i prasowych, towarzyszą poradnikom, wywiadom i publicystyce.
Zdjęcia sytuacyjne sprawdzają się wszędzie tam, gdzie warto skrócić dystans, wpuścić więcej tlenu w relację z odbiorcą, pozwolić mu poznać i zrozumieć wartości i filozofię firmy. Prezentują ją „od środka”, pozwalają w kontrolowany sposób „podejrzeć” jej codzienny rytm, pokazują osoby w określonych rolach, nade wszystko jednak akcentują przyjazne relacje i twórczą atmosferę współpracy.
Zdjęcia sytuacyjne – jak wykorzystać ich potencjał?
Rolą zdjęć sytuacyjnych jest przede wszystkim budowanie pozytywnego oblicza firmy, ocieplanie go lub tworzenie wizerunku od podstaw. Prezentacja pracowników firmy, podkreślenie przyjaznej i twórczej atmosfery współpracy, pokaz zasobów i możliwości, wszystko to można świetnie uwypuklić za sprawą zdjęć sytuacyjnych. Ich swobodna, pozbawiona sztywnych ram forma nie oznacza jednak, że są to zupełnie przypadkowe ujęcia. Wprost przeciwnie. Zdjęcia sytuacyjne to często starannie aranżowane kadry, w których to „kogo”, „co” i „jak” chcemy pokazać ma swój sens i znaczenie.
Jak firmy korzystają ze zdjęć sytuacyjnych?
Debiutujące firmy i startup’y chętnie podkreślając swój dynamizm i kreatywność jako cechy młodego, zdrowego organizmu. Aktywność w social mediach, rozrastający się blog ekspercki, w takich okolicznościach mniej formalne zdjęcia sprawdzą się doskonale. Mało znana, ale mocno tętniąca życiem marka jest dla obserwatorów dużo bardziej interesująca. Wzbudza zaufanie i zyskuje wiarygodność a to w perspektywie czasu oznacza jedno – pole position w wyścigu rynkowym.
Firmom o ugruntowanej pozycji w głównej mierze zależy na stałym pozyskiwaniu nowych talentów i wspieraniu działów HR’owo/ marketingowych. Takie firmy skupiają się w swoim przekazie na akcentowaniu przyjaznych warunków pracy i oferowanych możliwości. Dobre zdjęcia sytuacyjne przykuwają uwagę, oswajają odbiorcę z firmowym środowiskiem naturalnym i zwiększają jego zainteresowanie podjęciem pracy.
Oto kilka przykładów wykorzystania zdjęć sytuacyjnych.
Sesja zdjęciowa w małym biurze, kancelarii
Sesja zdjęciowa w małym biurze to chyba najbardziej powszechny rodzaj zdjęć sytuacyjnych znanych ze stron i blogów firmowych. Zdjęcia w takich przestrzeniach pokazują nie tylko osoby i warunki pracy, ale również prezentują często miejsca odwiedzane przez klientów i osoby „z zewnątrz”. Warto zatem zadbać o przyjemne wrażenia wizualne odbiorcy. Kwiaty na oknie, uporządkowana biblioteczka i biurko, kilka dyplomów i nagród na półce, wszystko to składa się na obraz przyjaznej przestrzeni w której zawsze czekają na nas kompetentni, pomocni i uśmiechnięci ludzie.
Nierzadko w takich sytuacjach obiektyw aparatu fotograficznego zagląda również na ekran monitora, prezentując elementy i narzędzia charakterystyczne dla pracy na ilustrowanym stanowisku. Sesja zdjęciowa w małym biurze, kancelarii, recepcji czy sekretariacie wiąże się często z fotografowaniem w ograniczonej przestrzeni. W tej sytuacji konieczne często staje się wykorzystanie obiektywów szerokokątnych, dzięki którym można zaprezentować nawet bardzo małe biura w atrakcyjny sposób.
Sesja zdjęciowa w korporacji
Nieco inaczej wyglądają sesje zdjęciowe w korporacjach, których przestrzenie biurowe cechują się zupełnie innym podejściem do kultury organizacyjnej. Biura typu open space czy biura strefowe sprzyjają wykonywaniu zdjęć biznesowych większym zespołom. Łatwiej jest podkreślić na takich zdjęciach efektywną współpracę w kontrolowanej przestrzeni, jak również nowoczesność i ergonomię sprzyjające kreatywnemu myśleniu i komfortowym warunkom.
Sesja zdjęciowa realizowana w większej przestrzeni wymaga odpowiedniego przygotowania miejsc, szczególnie tych najbardziej eksponowanych na zdjęciach. Przed sesją warto uporządkować biurka i ukryć niepotrzebne kable lub rzeczy osobiste. Sesja biznesowa w dużej, korporacyjnej przestrzeni wymaga również odpowiednio opracowanego oświetlenia fotograficznego, ponieważ zimny kolor światła popularnych świetlówek ma często dość niekorzystny wpływ na wygląd fotografowanych osób.
Fotografia sytuacyjna w strefach relaksu
Strefy relaksu funkcjonują głównie w dużych firmach i korporacjach, jednak stopniowo pojawiają się również w mniejszych przedsiębiorstwach. Zdjęcia sytuacyjne z takich miejsc pokazują, że firma dba o swoich pracowników, tworząc dla nich komfortowe warunki do rozładowania stresu i budowania dobrej atmosfery. Zdjęcia osób grających w piłkarzyki, bilarda lub rozgrywających partię ping ponga w godzinach pracy coraz częściej pojawiają się na firmowych stronach i blogach. Nowoczesne fotele i pufy, wygodne kanapy w których każdy może się wyciszyć, zrelaksować i zebrać pokłady energii do dalszego działania, pokazane na zdjęciach sytuacyjnych budują niezwykle pozytywne wrażenie.
Zdjęcia sytuacyjne w sali konferencyjnej
Zdjęcia sytuacyjne w salach konferencyjnych w mniejszym stopniu prezentują przestrzeń, bardziej natomiast skupiają się na energii współpracy i wzajemnych interakcjach. Widok zespołu zapatrzonego w prelegenta czy grupa osób w dynamicznej dyskusji nad leżącym na stole projektem to sceny znane i lubiane na stronach, blogach i profilach społecznościowych. Takie zdjęcia sytuacyjne świadczą o poprawnej integracji i otwartej współpracy, ale również pokazują firmę jako nowoczesny organizm, w którym można poszerzyć swoje doświadczenia i rozwinąć skrzydła. Mogą być zachętą dla osób szukających pracy w kreatywnych środowiskach, w których brak odgórnej, ograniczającej hierarchii.
Zdjęcia sytuacyjne w hali produkcyjnej
Biznesowa fotografia sytuacyjna w miejscach typu hala produkcyjna czy magazyn to świetny sposób na pokazanie środowiska, w którym ciężka praca fizyczna jest bezpieczna i komfortowa. Nowoczesny park maszynowy w wygodnej przestrzeni, wysoka kultura organizacyjna, dbałość o zasady bezpieczeństwa i higieny pracy to obrazki dzięki którym zaprezentujemy potencjał i rozmach. Zdjęcia sytuacyjne z takich miejsc warto odpowiednio zaaranżować. Nowe kostiumy dla pracowników, odświeżony sprzęt i uporządkowana przestrzeń pomogą w osiągnięciu zadowalających efektów.
Zdjęcia na siłowni
Zdjęcia prezentujące profesjonalny sprzęt sportowy, wygodną przestrzeń, przede wszystkim jednak wykwalifikowany personel czuwający nad bezpieczeństwem osób ćwiczących- to propozycja zdjęć sytuacyjnych dla klubów sportowych, związanych z nimi trenerów personalnych i dietetyków. Profesjonalne fotografie z dobrze przygotowanym światłem (które w takich miejscach jest zwykle dość kapryśne) będą skutecznym materiałem reklamowym.
Zdjęcia w gabinecie lekarskim
Zdjęcia sytuacyjne są niezwykle popularne wśród przedstawicieli branży medycznej. Gabinet lekarski, sala zabiegowa czy gabinet stomatologiczny są miejscami które odwiedzamy raczej z konieczności. Zdjęcia lekarzy w otwartej, pozytywnej relacji z pacjentami, ujęcia gabinetu pokazujące profesjonalny sprzęt czy choćby kadry z poczekalni w której pacjent może liczyć na komfort i wygodę są doskonałym materiałem wizerunkowym.
Zdjęcia sytuacyjne po godzinach
Świetnym sposobem na prezentację przyjaznego wizerunku firmy jest wykorzystanie w materiałach firmowych zdjęć sytuacyjnych z wyjazdów, imprez i spotkań integracyjnych. Zdjęcia sytuacyjne „po godzinach” pokazują, że integracja jest istotną częścią firmowej strategii. Budowanie relacji zawodowych również na gruncie towarzyskim to sprawdzony sposób na kreowanie autentycznego team-spirit. Zdjęcia w formie reportażowej pokażą mniej oficjalne, przyjazne dla każdego pracownika oblicze firmy.
Zdjęcia z eventów firmowych
Fotoreportaże z eventów firmowych to kolejny przykład popularnych zdjęć sytuacyjnych. Wszelkie eventy to świetna okazja do zaprezentowania kreatywności i rozmachu organizacyjnego. Ponadto podczas imprez odbywających się w ważnych dla firmy momentach w gronie zaproszonych gości pojawiają się często znane osobistości. Ich obecność podnosi prestiż i rangę wydarzenia. Utrwalenie takich wydarzeń na zdjęciach stanowi nie tylko dokumentację do archiwum ale może być doskonałym materiałem wizerunkowym.
Gdzie wykorzystać zdjęcia sytuacyjne?
Strona internetowa, kanały social media i blog firmowy to miejsca w których zdjęcia sytuacyjne sprawdzą się doskonale. Najlepszym miejscem do publikacji jest firmowy blog, gdzie zdjęcia sytuacyjne mogą stanowić naturalne dopełnienie konkretnych tematów. Bogato ilustrowane wpisy cieszą się dużą popularnością wśród odwiedzających firmową witrynę.
Budowanie wizerunku firmy lub marki
Budowanie wizerunku to złożony, wieloetapowy proces o strategicznym znaczeniu. Sposób w jaki firma postrzegana jest przez klientów, partnerów biznesowych czy konkurencję ma przełożenie na jej wyniki biznesowe. Poprzez wizerunek definiujemy wartości i cele, określamy język i formę komunikacji biznesowej. Identyfikacja wizualna jaką przyjmiemy stanie się głównym wyznacznikiem postrzegania naszej firmy przez otoczenie biznesowe. Profesjonalne zdjęcia sytuacyjne mogą stać się istotnym elementem tych działań.
Więcej o sesjach wizerunkowych w poście www.dariuszkempny.pl/sesja-wizerunkowa