Sesja wizerunkowa to jedna z najbardziej wziętych form fotografii biznesowej. Nieprzypadkowo profesjonalne zdjęcia z takich sesji biją rekordy popularności, bowiem ich użyteczność w działaniach marketingowych i wizerunkowych jest wprost nieoceniona! Chcesz wyróżnić swój biznes na tle innych? Zbudować silny wizerunek eksperta? A przy tym jeszcze podkreślić osobowość i zwiększyć wiarygodność w oczach swoich klientów? Dobrze wykonane, profilowane zdjęcia wizerunkowe mają tę moc! Niezależnie od tego, czy zajmujesz się sprzedażą, oferujesz usługi, lub pracujesz w branży kreatywnej, dobrze zrealizowana sesja wizerunkowa jest inwestycją, której pozytywne skutki odczujesz niemal natychmiast!
- Sesja wizerunkowa pomaga stworzyć spójny i autentyczny obraz, który wyróżnia Ciebie i Twój biznes na tle konkurencji.
- Dobre zdjęcia zwiększają rozpoznawalność i wspierają świadome kreowanie marki eksperckiej.
- Profesjonalna fotografia sprawia, że odbiorcy postrzegają Cię jako wiarygodnego i kompetentnego specjalistę.
- Profilowana sesja wizerunkowa oddaje Twój styl, specjalizację i wartości, co zwiększa spójność komunikacji z klientami.
- Zdjęcia z sesji wizerunkowej są uniwersalne, nadają się do reklam, postów, prezentacji, ofert handlowych i wpisów blogowych.
Spis treści
Sesja wizerunkowa – co to za zdjęcia?
Sesja wizerunkowa to kreatywna forma fotografii, której celem jest ukazanie osoby lub grupy osób w kontekście działalności zawodowej, unikalnych umiejętności, pasji czy talentów. O ile tradycyjne zdjęcia portretowe skupiają się głównie na formalnym przedstawieniu osoby, o tyle fotografia wizerunkowa idzie o krok dalej. Opowiada historię – pokazuje profesjonalistę w szerszym kontekście, w określonej scenerii, stylizacji i z wykorzystaniem związanych z profesją rekwizytów, tworząc spójną, wyrazistą narrację.
Cel sesji wizerunkowej to zaprezentowanie wizerunku osoby i specjalizacji, przy jednoczesnym podkreśleniu wartości jakie wnosi ona do swojej branży. Profesjonalne zdjęcia wizerunkowe wspierają budowanie spójnego profilu marki i mają istotny wpływ na to, jak jest ona postrzegana przez otoczenie.

Zdjęcia z sesji wizerunkowej – dla kogo?
Sesja wizerunkowa to propozycja dla osób i grup, którym zależy na zdobyciu większej rozpoznawalności w swoim środowisku zawodowym. Zdjęcia z sesji wizerunkowej to również narzędzie pozwalające na zarządzanie już istniejącym wizerunkiem zawodowym, lub budowanie go od podstaw w świadomy i profesjonalny sposób. Fotografie z profesjonalnej sesji wizerunkowej to świetny materiał do publikacji na stronie internetowej, ilustrowania wpisów blogowych czy postów społecznościowych.
Wizerunkowe sesje fotograficzne są niezwykle popularne w gronie osób wykonujących niektóre zawody zaufania publicznego. Chętnie korzystają z nich:
- lekarze, stomatolodzy prowadzący prywatne gabinety
- prawnicy oferujący usługi w swoich kancelariach
- doradcy finansowi
- agenci ubezpieczeniowi
- specjaliści zdrowia psychicznego
- fizjoterapeuci
Sesje wizerunkowe stały się narzędziem, z którego chętnie korzystają także przedstawiciele wolnych zawodów:
- influencerzy
- pisarze
- projektanci
- muzycy
- mistrzowie kuchni
- dietetycy
- zespoły taneczne
- trenerzy personalni
- przedstawiciele innych branż kreatywnych

Sesja wizerunkowa – kiedy warto ją zrobić?
Zdjęcia z sesji wizerunkowej będą użyteczne na różnych etapach kariery zawodowej, jednak mogą być szczególnie przydatne w sytuacjach, gdy chcemy wzmocnić lub uporządkować profesjonalny wizerunek firmy. Oto kilka przykładów:
- Rozpoczęcie działalności biznesowej czy artystycznej to idealny moment na wykonanie profesjonalnych zdjęć wizerunkowych. Kiedy szczególnie mocno zależy nam na zdobyciu rozpoznawalności w środowisku zawodowym, profesjonalne zdjęcia wizerunkowe będą naszym najlepszym sprzymierzeńcem. Dzięki nim możemy pokazać innym, kim jesteśmy i w czym się specjalizujemy. Sesja wizerunkowa to wyjątkowa okazja do wykonania zdjęć prezentujących nasze usługi, lub produkty w praktycznym zastosowaniu. Profesjonalnie wyglądające kadry pomagają budować własną wiarygodność i przyciągnąć pierwszych klientów.
- Rebranding lub odświeżenie wizerunku to bez wątpienia moment, w którym zdjęcia wizerunkowe mogą odegrać szczególną rolę. Zmiana identyfikacji wizualnej marki to nie tylko nowa strona internetowa czy nowe logo. Zdjęcia są kluczowym elementem wizualnym, dlatego przy okazji większych zmian warto traktować je priorytetowo.
- Działania o charakterze marketingowym i związane z nimi publikacje również warto uatrakcyjnić świetnymi zdjęciami z sesji wizerunkowej. Jeśli chcesz zwiększyć swoje zasięgi, szukasz nowych możliwości promocji, korzystanie z profesjonalnych zdjęć w kanałach komunikacji to konieczność. Jeśli udzielasz wywiadów, występujesz jako ekspert lub publikujesz artykuły, profesjonalne zdjęcia uatrakcyjnią ten przekaz.
Zdjęcia z sesji wizerunkowej – jak je wykorzystać?
Zdjęcia z sesji wizerunkowej znajdują szerokie zastosowanie jeśli chodzi o możliwość ich publikacji. Mogą być świetnym dopełnieniem storytellingu – popularnej formy budowania świadomości odbiorcy w obrębie marki i jej wartości. Świetnie sprawdzają się we wszelkich publikacjach, wpisach na blogach czy artykułach. Pozwalają również ujednolicić wizualny przekaz, nadając mu spójnego charakteru.
Efekty sesji zdjęciowej można wykorzystać na wiele sposobów. Ich najbardziej powszechne zastosowanie to:
- strony firmowe
- wizytówki osobiste w serwisach społęcznościowych
- ilustracje w artykułach blogowych
- materiały marketingowe
- publikacje medialne
W każdym z tych obszarów dobrze wykonane fotografie wizerunkowe pozwolą lepiej zaprezentować siebie, swoje możliwości i oferowany potencjał.
Pomysł na udaną sesję wizerunkową – checklista
Punktem wyjścia do organizacji sesji wizerunkowej jest wybór formuły odpowiedniej dla potrzeb i oczekiwań. Aby tak się stało, warto w przygotowaniach do sesji posłużyć się poniższą checklistą.
- Do kogo kierujemy nasz przekaz – kim są nasi klienci, partnerzy, kandydaci do pracy?
- Jakie problemy wizerunkowe chcemy rozwiązać? (np. „wydajemy się zbyt korporacyjni”, „brakuje nam autentyczności”, „nie różnimy się niczym od konkurencji” etc.).
- Jak chcemy, aby odbiorca nas postrzegał po zobaczeniu zdjęć? Jakie emocje mają budzić fotografie na stronie firmowej lub w social mediach?
- Jaki ma być charakter zdjęć: przyjazny, elegancki, nowoczesny, minimalistyczny, kreatywny? Co lepiej odda naszą osobowość: klasyczne portrety, zdjęcia w ruchu, reportaż, a może lifestyle?
- Jakie elementy (kolory, rekwizyty, otoczenie) są wizualnymi nośnikami tożsamości marki?
- Jakie konkretne działania marketingowe mają być wspierane przez materiały wizualne? Gdzie chcemy publikować zdjęcia z sesji?
Sesja wizerunkowa ma zaprezentować nas jako specjalistów – ekspertów w swojej dziedzinie, a przy tym osoby z właściwą energią i nastawieniem. Kreowanie odpowiedniego image’u wymaga dojrzałości i wyczucia, by nie zatracić gdzieś po drodze wiarygodności, na którą odbiorcy są szczególnie wyczuleni. Choć warto czasem wyjść poza utarte schematy, tworząc np. zdjęcia z pewną dozą humoru i dystansu do siebie, nie może to odbywać się kosztem profesjonalizmu.

Gdzie zorganizować sesję wizerunkową?
Wybór odpowiedniego miejsca jest niezwykle ważny. Z uwagi na charakter zdjęć, najlepiej jeśli sesja odbywa się w miejscu wykonywania codziennych czynności, gabinecie, biurze czy np. sali treningowej. Jeśli koncepcja zdjęć wymaga wykorzystania dodatkowych elementów scenografii, rekwizytów czy aranżacji przestrzeni, warto wszystko odpowiednio wcześnie przygotować i zaplanować.
Jeśli z pewnych względów zorganizowanie sesji w miejscu pracy nie jest możliwe, sesja wizerunkowa może odbyć się w studio fotograficznym lub w warunkach plenerowych. Wówczas istotne stają się dodatki budujące kontekst zdjęć, sugerujące odbiorcy z jakim specjalistą ma do czynienia.
Jak się ubrać na sesję wizerunkową?
Ubiór na sesję wizerunkową powinien być spójny z naszym pomysłem na przekaz wizerunkowy marki. Nie jest to specjalnie trudne, ponieważ wiele grup zawodowych posiada swoje czytelne dress code’y. Ubrania powinny być wygodne, pozwalające na swobodne pozowanie a jednocześnie dobrze wpływające na nasze samopoczucie. Im pewniej czujemy się z naszym wyglądem, tym lepsze będą zdjęcia. Zakładanie na sesję wizerunkową czegoś, w czym nie lubimy chodzić na co dzień jest błędem, którego warto unikać.
W kontekście ubioru warto podkreślić również dobór odpowiedniej kolorystyki i faktury materiałów. Kolory powinny się dopełniać i dobrze ze sobą harmonizować. Chodzi tu zarówno o elementy garderoby, dodatki, jak również kolorystykę tła, otoczenia gdzie wykonywane są zdjęcia. Ponadto im mniej w naszym ubiorze wszelakich kratek, pasków i kłujących w oczy dodatków, tym lepiej dla samych zdjęć.

Zabiegi pielęgnacyjne
Przygotowanie do sesji wizerunkowej to nie tylko kwestia ubioru, ale także odpowiedniego zadbania o wygląd zewnętrzny. Kilka dni przed sesją warto zainwestować w zabiegi pielęgnacyjne, takie jak oczyszczanie skóry, nawilżenie czy delikatny peeling, by twarz prezentowała się świeżo i promiennie. Warto również zadbać o fryzurę i profesjonalny makijaż. Panowie mogą natomiast zaplanować wizytę u fryzjera/ barbera. Świeży, zdrowy wygląd na zdjęciach z sesji wizerunkowej podniesie estetykę zdjęć i będzie dodatkowym atutem w komunikacji wizualnej.
Dodatki na sesję wizerunkową
Zdjęcia wizerunkowe mają zaprezentować nas w odniesieniu do osobistej pasji, talentu czy posiadanych umiejętności. Aby przekaz ten był dla odbiorcy bardziej zrozumiały, warto wykorzystać podczas sesji to czym zwyczajowo posługujemy się w naszej aktywności twórczej czy zawodowej. Instrumenty, akcesoria treningowe, czy sprzęt IT są stałymi dodatkami na sesjach wizerunkowych. Tego typu zdjęcia stwarzają również doskonałą okazję do promocji produktów czy marek, co szczególnie wyraźnie widać w mediach społecznościowych typu Instagram czy Facebook.

Ile kosztuje sesja wizerunkowa?
Koszt sesji wizerunkowej uzależniony jest od kilku czynników. Planując wykonanie przekrojowego zestawu zdjęć, w pierwszej kolejności musimy w kosztach sesji uwzględnić nakłady własne, a więc przygotowanie odpowiedniej scenerii, dodatków, a także kwestie związane z naszym wyglądem (ubiór, zabiegi pielęgnacyjne i estetyczne).
Cena sesji wizerunkowej w odniesieniu do współpracy z profesjonalnym fotografem to kwestia indywidualnych ustaleń. Najlepiej skontaktować się z fotografem, ustalając takie szczegóły jak rodzaj zdjęć, miejsce realizacji, jak również – opcjonalnie – konieczność zaangażowania dodatkowych środków. Już kilka informacji wystarczy do przygotowania kosztorysu sesji.
Sesja wizerunkowa Kraków, Małopolska
Jeśli prowadzisz działalność biznesową lub artystyczną w Krakowie lub Małopolsce i potrzebne są Ci zdjęcia wizerunkowe, zapraszam do współpracy. Chętnie poznam charakter i specyfikę Twojej działalności, a także potrzeby w zakresie kształtowania profesjonalnego wizerunku. Pomogę Ci krok po kroku stworzyć zdjęcia, które będą wspierać Twoje sukcesy w branży.
Dariusz Kempny – fotograf biznesowy
tel. 503 950 939
info@dariuszkempny.pl

