zdjęcia biznesowe

Zdjęcia biznesowe

Zdjęcia biznesowe najczęściej kojarzą się z klasycznymi fotografiami osób w strojach formalnych. Jednak portrety biznesowe to nie tylko prezentacja wyglądu zewnętrznego, cech fizjonomicznych i określonego stylu ubierania. Poza ekspozycją wizualną profesjonalne zdjęcia biznesowe mają również inne funkcje. O nich, lecz nie tylko- przeczytają Państwo w poniższym opracowaniu. Zapraszam do lektury.

Zdjęcia biznesowe – wprowadzenie

Od wielu lat pracuję jako fotograf biznesowy, wykonując zdjęcia biznesowe dla korporacji, małych i średnich firm, zdjęcia dla instytucji, a także fotografie wizerunkowe dla osób budujących swoje marki osobiste. Fotografuję dla podmiotów z bardzo różnych sektorów gospodarczych. Z moimi klientami łączy mnie przekonanie, że zdjęcia biznesowe są/ mogą być ważnym narzędziem w ich działaniach marketingowych.

Dlaczego właśnie zdjęcia biznesowe w ciągu ostatnich lat stały się tak popularne? Powód jest prosty. Zmieniła się forma i narzędzia komunikacji, a zdjęcia świetnie się w tej nowej formule sprawdzają.

Komunikacja biznesowa – kiedyś i dziś

W czasach, nazwijmy to „przed-internetowych”, komunikacja biznesowa miała zupełnie inny wymiar niż ma to miejsce dziś. Opierała się głównie na kontaktach telefonicznych i osobistych spotkaniach, planowanych często z wyprzedzeniem i wymagających dużej logistyki, szczególnie w przypadku międzynarodowych relacji biznesowych. Wymiana dokumentów, ofert, umów i innych materiałów odbywała się mozolną, tradycyjną drogą pocztową.

Współczesna komunikacja biznesowa ewoluowała dzięki postępowi technologicznemu, rozwojowi szerokopasmowego Internetu, popularności nowych mediów i powszechności urządzeń mobilnych. Strony WWW, media społecznościowe, czy platformy networkingowe pomagają dziś w nawiązywaniu i podtrzymywaniu wartościowych relacji zawodowych. Zniknęły ograniczenia, przepływ danych stał się szybszy, a kontakty biznesowe zyskały nową przestrzeń rozwoju. Zmieniły się realia, a to wymusiło szereg zmian w zakresie wizerunkowej polityki firmowej.

Profesjonalne zdjęcia biznesowe niczym personalizowane, wirtualne wizytówki mają w tym środowisku do odegrania istotną rolę.

Zdjęcia biznesowe – nie tylko wygląd

Zdjęcia biznesowe jako nowa dziedzina fotografii już dawno wyszły poza obszar standardowej prezentacji wyglądu osobistego. Obiektywne ograniczenia wynikające z kontaktów biznesowych zawieranych na odległość sprawiły, że pojawiła się potrzeba tworzenia bardziej kompletnej i wielowymiarowej prezentacji wizerunkowej.

Dostrzeżono, że profesjonalne zdjęcia mogą z powodzeniem przejąć odpowiedzialność za pierwsze, pozytywne wrażenie. Wartość której w komunikacji biznesowej od dawna przypisuje się szczególne znaczenie okazała się osiągalna bez konieczności kontaktu osobistego. Wiarygodny, wzbudzający zaufanie wizerunek profesjonalisty stał się tożsamy z wizerunkiem i wartościami całej firmy.

Dzś zdjęcia biznesowe wykorzystywane są w szerokim zakresie. Pojawiają się na frontowych stronach interenetowych i kanałach mediów społecznościowych. Są obecne w prezentacjach, reklamie i rozmaitych działaniach- marketingowych, PR’owych i HR’owych. Są uniwersalnym narzędziem pozwalającym na świadome zarządzanie wizerunkiem. Właśnie dlatego są tak chętnie wykorzystywane.

Kto i dlaczego potrzebuje zdjęć biznesowych?

Kto potrzebuje zdjęć biznesowych? Można zaryzykować twierdzenie, że każda osoba rozwijająca ścieżkę swojej kariery zawodowej powinna mieć przynajmniej jedno dobre zdjęcie. Będąc przedsiębiorcą zawsze coś sprzedajesz. Twoja wiedza i umiejętności nie istnieją w oderwaniu od Ciebie. Profesjonalne zdjęcia biznesowe będą Twoją osobistą wizytówką. Pokażą kim jesteś i wyróżnią Cię na tle innych. Pomogą zbudować Twój profesjonalny wizerunek i wiarygodność w oczach osób do których chciałbyś dotrzeć.

Manager, stylistka, konsultant biznesowy czy muzyk, każdy z nich powinien zadbać o właściwy poziom swojej komunikacji biznesowej. Oczywiście nawet najlepsze zdjęcia nie zastąpią kompetencji. Jednak w komunikacji przez Internet wszystko zaczyna się od zdjęcia. A właściwie- od wrażenia jakie to zdjęcie wywołuje.

Jak powinny wyglądać dobre zdjęcia?

Jak już wspomniałem wcześniej, zdjęcia biznesowe to nie tylko wygląd zewnętrzny, ale również towarzyszące mu cechy współistniejące, jak chociażby charyzma, osobowość i styl. Czasem trudne do wizualizacji, ale nie niemożliwe. Dobrze wykonane zdjęcie może ogniskować tę energię, tworząc spójną i atrakcyjną wizualnie prezentację wizerunkową.

Eksperci od fotografii biznesowej uważają, że profesjonalne zdjęcia powinny przede wszystkim wywoływać pozytywne emocje. W końcu wszyscy lubią patrzeć na ludzi emanujących pozytywną energią, roztaczających wokół siebie aurę sukcesu. Coś w tym jest. Takie zdjęcia przyciągają wzrok, budzą sympatię i zaufanie odbiorcy. Dodajmy do tego szczyptę dobrze pojętego luzu i voilà – mamy prosty przepis na idealne zdjęcia biznesowe!

Zdjęcia biznesowe – profesjonalne czy z telefonu?

Oczywiście, że profesjonalne! I choć trudno w to uwierzyć, niektórzy wciąż używają zdjęć z telefonu do komunikacji biznesowej w Linked In czy na stronie WWW. Paradoksalnie, często te same osoby przykładają olbrzymią wagę do tego, jak wyglądają ich wizytówki, strona internetowa i publikacje w social media. Tymczasem to właśnie zdjęcia są najbardziej indywidualnymi prezentacjami. Czy choćby dlatego nie warto poświęcić im wystarczająco dużo uwagi?

Jeśli jednak zamierzasz wykorzystać w swoim profilu na LinkedIn zdjęcie z telefonu, wcześniej zastanów się, jakie będą tego konsekwencje. Czy taka prezentacja będzie dobrze reprezentować Cię w gronie innych specjalistów? A szczególnie tych którzy zadbali o profesjonalne zdjęcia profilowe? W tym miejscu od razu przychodzi do głowy stara jak świat zasada „jak cię widzą tak ci płacą”…

fotograf kraków

Ustaliliśmy już, że warto posiadać profesjonalne zdjęcia biznesowe. Zastanówmy się teraz, jak się za to zabrać. W końcu zanim umówisz się z fotografem, warto wiedzieć jak się przygotować do takiej sesji. Najlepiej podzielić to na kilka etapów.

Zdjęcia biznesowe – od czego zacząć?

Punktem wyjścia do podjęcia współpracy z fotografem biznesowym jest ustalenie, jakich zdjęć faktycznie potrzebuje nasza firma. Warto poszukać odpowiedzi na pytanie, w jakich obszarach możemy za sprawą zdjęć biznesowych wzmocnić naszą komunikację? Jakie zdjęcia będą do tego celu najlepsze? Jak zbudować narrację wizualną, by dobrze reprezentowała całą organizację.

Temat zdjęć biznesowych dobrze jest przedyskutować na zebraniu firmowym, zanim jeszcze poznamy propozycje samego fotografa. Skądinąd, tu również warto zostawić uchylone drzwi. Doświadczony specjalista od fotografii biznesowej może otworzyć nam oczy na wiele ciekawych rozwiązań, które wzmocnią wizerunek firmy lub marki.

Pomysł na zdjęcia biznesowe

Dobry pomysł na zdjęcia biznesowe powinien uwzględniać nasz cel wizerunkowy. Jak chcemy być postrzegani przez klientów, a jak przez partnerów biznesowych? Czy chcemy budować przyjazną i otwartą komunikację, czy dla naszych zamierzeń lepszy będzie zdecydowany, utwardzony wizerunek. Określenie celu wizerunkowego jest ważne, ponieważ pozwoli fotografowi na prowadzenie sesji w określonym kierunku. Dobór odpowiednich form, rodzaj ekspresji – wszystko to powinno być spójne z celem.

Fotografia biznesowa to pojemna przestrzeń, oferująca szeroką paletę form- od klasycznych profilówek po kreatywne, stylizowane portrety biznesowe. Konkretne pomysły na zdjęcia biznesowe pozwolą uściślić kwestie techniczne i estetyczne, takie jak chociażby odpowiednie tło i sceneria, światło, rodzaj kadru itd.

wizerunek biznesowy

Gdzie zorganizować sesję zdjęciową?

Miejsce w którym wykonywane są zdjęcia biznesowe ma istotne znaczenie. Otoczenie, tło, czy rodzaj światła mają bezpośrednie przełożenie na charakter zdjęć. Od nas zalezy, czy chcemy by zdjęcia były klinicznie sterylne, czy może raczej wolelibysmy zrealizować je w bardziej naturalnym anturażu.

Gdzie wykonuję moje sesje zdjęciowe?

Siedziba firmy

53%

Studio fotograficzne

32%

Outdoor

10%

Co-working

5%

Ponad połowa sesji biznesowych odbywa się w siedzibach firm. Nieco mniej w studio fotograficznym (centrum Krakowa). Pozostałe sesje wykonuję w plenerze i wynajętych biurach/ apartamentach.

Poniżej wypunktowałem główne zalety każdego z tych rozwiązań.

zdjęcia biznesowe Kraków

Zdjęcia biznesowe w siedzibie firmy

W przypadku sesji wieloosobowych polecanym rozwiązaniem są zdjęcia w siedzibie firmy. Oprócz zdjęć na jednolitym tle (jednokolorowa ściana lub instalowana tzw. „ścianka”) możliwe jest wykonanie ujęć w nieco luźniejszym charakterze- sytuacyjnych czy lifestyle’owych.

Atuty zdjęć w siedzibie firmy

  • klasyczne zdjęcia na jednolitym tle (ścianka z tłem)
  • zdjęcia w przestrzeni firmowej (biuro, sala konferencyjna, magazyn)
  • wygodna realizacja sesji wieloosobowych

Zdjęcia biznesowe w studio

W przypadku sesji indywidualnych lub kilkuosobowych polecam zdjęcia w studio. Wykonamy tam najbardziej uniwersalne fotografie biznesowe na jednokolorowym tle (najczęściej białym, szarym lub czarnym).

Atuty zdjęć w studio

  • klasyczne zdjęcia na jednolitym tle (z opcją wyboru koloru tła)
  • perfekcyjne światło studyjne
  • atmosfera w studio sprzyjająca osobom nieśmiałym
zdjęcia biznesowe IT wieliczka

Zdjęcia biznesowe w plenerze

Outdoorowe zdjęcia są popularnym wariantem szczególnie w przypadku sesji indywidualnych. Pozwalają na wykonanie zdjęć w dowolnych lokalizacjach, co wpływa na atrakcyjność i nietuzinkowy charakter zdjęć.

Atuty zdjęć plenerowych

  • zdjęcia w atrakcyjnych lokalizacjach: przestrzeni miejskiej czy w otoczeniu przyrody
  • różnorodne rezultaty
  • naturalne światło

Zdjęcie biznesowe w przestrzeni co-workingowej

Zdjęcia biznesowe w wynajętych przestrzeniach co-workingowych to dobre rozwiązanie dla firm lub marek osobistych, które z określonych powodów nie mogą wykonać zdjęć w swojej siedzibie.

Atuty zdjęć coworkingowych

  • klasyczne zdjęcia na jednolitym tle
  • zdjęcia w nowoczesnych przestrzeniach typu biuro, sala konferencyjna, aula
zdjęcia biznesowe coworking

Skoro mamy już ustalone miejsce, pora przejść do kwestii związanych z przygotowaniem do sesji.

Odpowiedni ubiór – ważny element

Ubiór na sesję powinien być spójny z wyznaczonym celem wizerunkowym. To jak wyglądasz będzie dla innych zbiorem informacji o tym, kim jesteś i czym się zajmujesz. Jeśli jest to sesja dla wieloosobowego zespołu, warto ustalić spójną formę.

10 uniwersalnych rad związanych z ubiorem:

  1. Ubierz się zgodnie z tym, jak prezentuje się Twoja grupa zawodowa. Poszukaj inspiracji w Internecie.
  2. Ubiór powinien być wygodny i dopasowany do Twojej sylwetki. Nie powinien Cię opinać ani na Tobie wisieć.
  3. Skomponuj swój ubiór z maksymalnie trzech dopełniających się kolorów. Staraj się unikać nadmiaru białego i czarnego – to kolory na nieco inne okazje.
  4. Postaw na jednolite, pozbawione wzorów i zdobień materiały, zwłaszcza w najbardziej widocznych elementach garderoby (marynarka, żakiet, spodnie).
  5. Unikaj połyskujących, mocno odbijających światło materiałów.
  6. Zrezygnuj z odwracających uwagę elementów, wszelkich nadruków, logotypów itp.
  7. Wystrzegaj się prześwitujących tkanin i garderoby odsłaniającej ramiona czy dekolt.
  8. Ogranicz ilość dodatków typu biżuteria czy galanteria do niezbędnego minimum.
  9. Jeśli to możliwe, przebierz się przed samą sesją. Twój strój powinien wyglądać schludnie i świeżo.
  10. Zabierz ze sobą dodatkowy strój na zmianę.

Makijaż do zdjęć biznesowych

Makijaż do zdjęć biznesowych to kolejny, istotny punkt przygotowań. Profesjonalny makijaż podkreśli atuty Twojej urody i zacieniuje niedoskonałości.

Oto podstawowe zasady dobrego makijażu do zdjęć biznesowych:

  1. Matowy, pozbawiony elementów połyskujących makijaż wygląda bardziej profesjonalnie.
  2. Makijaż na sesję powinien być nieco mocniejszy i bardziej kontrastowy niż ten używany na co dzień.
  3. Klasyczny make-up biznesowy oparty jest na naturalnych, harmonizujących z urodą kolorach.
  4. Błyszczyki, sztuczne rzęsy, krzykliwe cienie – doskonale, ale na inną okazję.
  5. Jeśli na co dzień nie korzystasz z make-up’u to przed sesją możesz lekko zmatowić twarz pudrem transparentnym lub ryżowym.
zdjęcie biznesowe damskie

Jaka fryzura do zdjęć biznesowych?

Włosy są równie ważnym składnikiem wyglądu jak makijaż. Twoja fryzura nie może przesłaniać oczu i owalu twarzy. Włosy powinny być uporządkowane a w przypadku dłuższych kosmyków warto wspierać się lakierem pozwalającym uniknąć elektryzowania. W przypadku zdjęć biznesowych dopuszczalne jest wykorzystanie spinek, gumek i wsuwek pomagających zachować odpowiednie ułożenie włosów. Jeśli planujesz przed sesją odwiedzić fryzjera, zrób to 2-3 dni wcześniej.

Do czego mogą przydać się zdjęcia biznesowe?

Zdjęcia biznesowe mają naprawdę wiele zastosowań. Oto najbardziej popularne z nich:

  • publikacja na stronie firmowej (zakładka o nas, o firmie, strona główna etc.)
  • zdjęcia ilustracyjne w artykułach blogowych
  • profile LinkedIn, Facebook, Twitter
  • stopki w wiadomościach e-mail
  • komunikacja wewnętrzna – Intranet
  • raporty wewnętrzne
  • identyfikatory
  • publikacje prasowe i elektroniczne
  • foldery reklamowe
  • dekoracje w siedzibie firmy
  • gadżety firmowe
  • prezentacje podczas spotkań biznesowych
  • grafiki na wykłady, webinaria

A jeśli aktualnie szukasz pracy, profesjonalne zdjęcie wzmocni Twoje CV.

Ile kosztują profesjonalne zdjęcia biznesowe?

Cena sesji biznesowych uzależniona jest od kilku czynników:

  • ilość osób biorących udział w sesji
  • ilość zdjęć
  • retusz – podstawowy czy zaawansowany?
  • pola eksploatacji

Zanim przedstawię propozycję sesji, chciałbym poznać Państwa potrzeby i oczekiwania. Dzięki temu w ciągu 24h jestem w stanie przesłać indywidualny kosztorys. Przed sesją oferuję również analizę wizerunkową dla firm. Po więcej informacji zapraszam na stronę oferty sesji zdjęciowych.