zdjęcia biznesowe

Zdjęcia biznesowe

Zdjęcia biznesowe odgrywają istotną rolę w wielu obszarach działań wizerunkowych. W czasach, w których komunikacja biznesowa odbywa się głównie przez Internet, profesjonalne zdjęcia urosły do miana cyfrowych wizytówek. Ułatwiają identyfikację, wspierają budowanie relacji zawodowych, podkreślają profesjonalizm i wartości. Znajdują także wiele praktycznych zastosowań w działaniach marketingowych… O tym, czym są zdjęcia biznesowe i jak mogą pomóc Twojej firmie przeczytasz w dzisiejszym poście. Zapraszam do lektury.

Czym są zdjęcia biznesowe

Zacznijmy od samego początku, a mianowicie – czym są zdjęcia biznesowe?

W ogólnym znaczeniu to zdjęcia mające na celu przedstawienie firmy, jej pracowników, produktów oraz procesów w atrakcyjny, profesjonalny sposób. Służą one do różnorodnych celów związanych z promocją firmy, budowaniem wizerunku oraz komunikacją z klientami, partnerami biznesowymi i mediami. Powszechnym przykładem zastosowania zdjęć biznesowych może być strona internetowa firmy. Na tym jednak nie koniec, ponieważ możliwości ich wykorzystania jest znacznie więcej.

zdjęcia biznesowe Kraków

Zdjęcia biznesowe – 10 przykładów zastosowania

Zdjęcia w stylu biznesowym znajdują zastosowanie w wielu przestrzeniach. Do najbardziej popularnych z nich należą:

  • publikacje na stronie firmowej (zakładka o nas, o firmie, strona główna etc.)
  • zdjęcia ilustracyjne w artykułach blogowych
  • zdjęcia profilowe w LinkedIn, Facebook, Twitter
  • stopki w wiadomościach e-mail
  • komunikacja wewnętrzna, firmowe raporty
  • identyfikatory/ badge
  • publikacje prasowe i elektroniczne
  • foldery, katalogi reklamowe, e-commerce
  • prezentacje na wykłady, webinaria, spotkania biznesowe
  • zdjęcia do dokumentów rekrutacyjnych, CV

W każdym z tych obszarów zdjęcia z sesji fotograficznych w stylu biznesowym sprawdzą się doskonale.

Rodzaje zdjęć biznesowych

W szerokim rozumieniu fotografii biznesowej istnieje wiele typów zdjęć. Pierwszym, oczywistym skojarzeniem na hasło ’zdjęcia biznesowe’ są profesjonalne portrety osób w strojach formalnych. Taka definicja jest dużym uproszczeniem i zawęża zdjęcia biznesowe do kategorii fotografii osób reprezentujących korporacje, branże administracyjno- biurowe etc. Tymczasem za zdjęcia biznesowe można śmiało uznać każdy typ fotografii, który znajduje zastosowanie w działaniach marketingowych i wizerunkowych. A zatem katalog zdjęć biznesowych obejmuje:

  • zdjęcia osób i grup
  • zdjęcia produktów i usług
  • zdjęcia z wydarzeń
  • zdjęcia obiektów i wnętrz

Zdjęcia biznesowe to szeroki wachlarz fotografii, w którym zawiera się wiele różnych form prezentacji. O nich piszę nieco niżej.

Znaczenie zdjęć w stylu biznesowym

Zdjęcia biznesowe oprócz funkcji identyfikacyjno- prezentacyjnych odgrywają istotną rolę w budowaniu i podtrzymywaniu komunikacji, kreowaniu pierwszego wrażenia oraz wzmacnianiu tak ważnych czynników jak wiarygodność i zaufanie. Zdjęcia prezentowane na stronie WWW, w kanałach mediów społecznościowych, w reklamie czy prezentacjach mają istotny wpływ na to, jak firma jest postrzegana przez klientów, partnerów biznesowych, a nawet konkurencję. Wyraziste portrety biznesowe pomogą wykreować mocny wizerunek marki osobistej. Zdjęcia biznesowe do CV pomogą zdobyć upragnione stanowisko.

Zdjęcia to doskonałą forma autoreklamy. A wiadomo, że jak nas widzą, tak nam płacą.

zdjęcia biznesowe

Zdjęcia biznesowe we współczesnej komunikacji

Rozwój biznesu od dawna napędzany jest przez nowoczesne technologie. Współczesne trendy technologiczne zrewolucjonizowały również sposób, w jaki firmy komunikują się – zarówno wewnętrznie, jak również na zewnątrz. Dynamiczny rozwój kanałów komunikacyjnych, popularność platform cyfrowych oraz rosnąca rola sztucznej inteligencji – wszystko to wpływa na efektywność i sposób prowadzenia komunikacji biznesowej.

Zdjęcia biznesowe stały się integralnym elementem tych procesów, a firmy aktywne w mediach posługują się nimi przy każdej możliwej okazji. Portrety biznesowe pojawiają się na frontowych stronach internetowych. Profesjonalne headshoty – biznesowe zdjęcia profilowe zasilają prywatne i firmowe kanały mediów społecznościowych typu LinkedIn czy Facebook. Zdjęcia biznesowe są obecne w prezentacjach, reklamie i komunikacji wewnętrznej. Indywidualne, grupowe, aranżowane i naturalne, w stylu korporacyjnym i casual’owym, zdjęcia biznesowe męskie, kobiece zdjęcia biznesowe, w znacznym stopniu opanowały przestrzeń komunikacji biznesowej.

zdjęcia biznesowe i kształtowanie pierwszego wrażenia

O tym, jak ważne jest tzw. pierwsze wrażenie napisano już bardzo dużo. Znaczenie tego pojęcia wzrosło w czasach, w których inicjowanie kontaktów biznesowych przez Internet, czy wdrażanie pracy zdalnej „uruchomiło się” na niespotykaną wcześniej skalę. Rola zdjęć biznesowych jest w tym aspekcie trudna do przeszacowania.

Zdjęcia są często pierwszym elementem, na który zwracają uwagę odwiedzający stronę internetową firmy lub profil w mediach społecznościowych. Nic więc dziwnego, że coraz więcej firm, w tym również małych i średnich, przykłada dużą wagę do poziomu tych publikacji, traktując je jako wyznacznik reputacji firmy. Sesje biznesowe stały się ważnym elementem polityki wizerunkowej firm, instytucji i osób budujących swoje własne marki.

zdjęcia biznesowe

Zdjęcia biznesowe jako element wiarygodności

Zdjęcia biznesowe to także element budujący wiarygodność firmy w oczach jej odbiorców. Zdjęcia pracowników, szczególnie osób na kluczowych stanowiskach, przedstawione w profesjonalny sposób, zwiększają zaufanie do organizacji. Pokazują, że jest prowadzona przez kompetentnych i wiarygodnych ludzi. Podobnie zresztą jak kadry prezentujące prawdziwe miejsca, procesy i rzeczywiste produkty, które również są dla odbiorcy wyznacznikiem wiarygodności.

Przejrzystość w tych obszarach jest niezwykle ważna. Jej brak może prowadzić do licznych problemów wizerunkowych i braku zaufania, zarówno ze strony klientów jak i partnerów biznesowych. Nic więc dziwnego, że coraz więcej firm przykłada do tego aspektu dużą wagę.

Szybkość przekazu

Kolejnym atutem zdjęć biznesowych jest szybkość i płynność przekazu który można z ich pomocą budować. Dobre zdjęcia mogą dużo efektywniej przekazywać kluczowe informacje o firmie, jej produktach lub usługach niż teksty. Dla użytkowników Internetu przeglądających publikowane treści często pobieżnie i powierzchownie, zdjęcia i grafiki są atrakcyjną i angażującą formą przekazu.

zdjęcia biznesowe

Zdjęcia biznesowe i komunikowanie wartości

Odnoszenie się do wartości jest dziś stałym elementem działań wizerunkowych wielu firm. Potencjał zdjęć biznesowych jest w tym zakresie nieograniczony. Oto kilka przykładów:

  • Zdjęcia prezentujące pracowników podczas współpracy, burzy mózgów czy integracyjnych spotkań, mogą świetnie podkreślać kulturę pracy, akcentować wartości takie jak współpraca, komunikacja i zaangażowanie.
  • Profesjonalne zdjęcia sugerują odpowiedzialne podejście firmy do zarządzania własnym wizerunkiem. Eleganckie, odpowiednie dla branży stroje pracowników wskazują na ich profesjonalizm, podkreślają poczucie przynależności do organizacji i wierność wspólnym wartościom.
  • Fotografie nowoczesnych, dobrze zaprojektowanych i odpowiednio wyposażonych przestrzeni wskazują na innowacyjność, dbałość o komfort pracowników i nowoczesne podejście do pracy.
  • Zdjęcia z elementami zielonych przestrzeni, recyklingu, czy ekologicznych rozwiązań w biurze podkreślają wartości związane z ochroną środowiska.
  • Zdjecia biznesowe są także świetnym materiałem do prezentowania odpowiedzialności i zaangażowania społecznego. Przykładem mogą być reportaże z wydarzeń charytatywnych, wolontariatu czy projektów z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu.
  • Zdjęcia z formalnych spotkań biznesowych, prezentacji dla klientów czy partnerów świetnie podkreślają zaangażowanie firmy w budowanie długotrwałych relacji i profesjonalne podejście do współpracy.

Kto potrzebuje zdjęć biznesowych?

Kto tak naprawdę potrzebuje dziś zdjęć biznesowych? Można śmiało powiedzieć, że każda osoba rozwijająca ścieżkę swojej kariery zawodowej powinna mieć profesjonalne zdjęcia. Będąc przedsiębiorcą zawsze coś sprzedajesz. Twoja wiedza i umiejętności nie istnieją w oderwaniu od Ciebie. Profesjonalne zdjęcia biznesowe będą Twoją osobistą wizytówką. Pokażą innym kim jesteś i co sobą reprezentujesz. Wyróżnią Cię na tle innych. Pomogą zbudować Twój profesjonalny wizerunek i wiarygodność w oczach osób do których chciałbyś dotrzeć.

Manager, stylistka, konsultant biznesowy czy muzyk, każdy z nich powinien zadbać o właściwy poziom swojej komunikacji biznesowej. Choć nawet najlepsze zdjęcia nie zastąpią kompetencji, to mogą okazać się kluczowe w nawiązywaniu kontaktów. Jeśli chodzi o firmy, konieczność posiadania dobrych zdjęć biznesowych jest dość oczywista.

fotograf kraków

Zdjęcia biznesowe – o czym warto wiedzieć przed sesją?

Udana sesja biznesowa to splot wielu różnych czynników, umożliwiających wykonanie zdjęć biznesowych w profesjonalnym stylu. Jako fotograf biznesu dbam o to, by każda sesja fotograficzna była poprzedzona odpowiednim przygotowaniem.

Fotografia wizerunkowa wymaga dopracowania szczegółów związanych z wyglądem. Warto zatem wiedzieć, jak się ubrać do zdjęć biznesowych, jak powinien wyglądać dobry makijaż biznesowy, jak ułożyć włosy itd. Jeśli na etapie przygotowań do sesji uda się zadbać o najważniejsze kwestie, to sesja biznesowa zwykle kończy sie sukcesem. Ustawienie światła, tła, ekspresja i pozy do zdjęć biznesowych, a także odpowiednia atmosfera na planie – to wszystko jest już domeną fotografa biznesowego.

Jeśli mimo wszystko chcesz się trochę lepiej przygotować do swojej sesji, poszukaj inspiracji na zdjecia biznesowe w Internecie.

Sesja indywidualna – zdjęcia które warto mieć

Jeśli chcesz umówić się z fotografem biznesowym na sesję indywidualną, warto zastanowić się nad rodzajem zdjęć które warto wykonać podczas takiego spotkania. Najbardziej popularny pakiet to duet portret biznesowy i headshot. Taki zdjęć użyjesz w swoim CV, w mediach społecznościowych i na stronie internetowej.

Warto również rozważyć opcję wykonania zdjęć biznesowych w stylu casual’owym, czy formalnych portretów korporacyjnych, które mogą znaleźć zastosowanie w różnych sytuacjach.

Jeśli potrzebujesz zdjęć, a profesjonalna, biznesowa sesja fotograficzna jest jeszcze poza Twoim zasięgiem, możesz spróbować wykonać zdjęcia samemu. Polecam artykuł Jak zrobić zdjęcie biznesowe w domu, z którego dowiesz się więcej o tym, jak wykonać poprawne selfie.

Sesja dla firmy – jakie zdjęcia biznesowe warto wykonać?

O ile w przypadku sesji indywidualnych i sesji dla marek osobistych łatwo jest określić jakich zdjęć potrzebujemy, to w przypadku firm jest to nieco bardziej skomplikowane. Zdjęcia biznesowe mogą prezentować szeroki zakres aspektów działalności firmy, pomagając w budowaniu jej wizerunku i komunikacji z odbiorcami na wiele różnych sposobów. Oto przykłady zdjęć biznesowych, o jakich warto pomyśleć na etapie planowania sesji dla firmy:

Zespół pracowników | headshot, portret biznesowy, zdjęcia grupowe

  • Portrety indywidualne kadry zarządzającej i pracowników
  • Zdjęcia grupowe zespołów projektowych lub działów

Środowisko pracy | zdjęcia obiektów i wnętrz

  • Wnętrza biura, przestrzenie do pracy, sale konferencyjne
  • Infrastruktura technologiczna i wyposażenie

Interakcje i współpraca | zdjęcia sytuacyjne, zdjęcia reportażowe

  • Spotkania zespołowe, burze mózgów, dyskusje
  • Warsztaty, szkolenia i sesje mentoringowe

Procesy pracy | zdjęcia sytuacyjne, zdjęcia industrialne, zdjęcia instruktażowe

  • Pracownicy w trakcie wykonywania codziennych obowiązków
  • Procesy produkcyjne, montażowe, testowe itp.

Wydarzenia firmowe | zdjęcia eventowe

  • Konferencje, seminaria, prezentacje
  • Eventy integracyjne, jubileusze, uroczystości firmowe

Zaangażowanie społeczne | zdjęcia eventowe

  • Działania charytatywne, wolontariat
  • Projekty CSR, inicjatywy proekologiczne

Produkty i usługi | packshoty, aranżacje, zdjęcia sytuacyjne

  • Zdjęcia produktów oferowanych przez firmę
  • Prezentacja usług i ich realizacji

Relacje z klientami i partnerami | zdjęcia reportażowe

  • Spotkania z klientami, negocjacje biznesowe
  • Podpisywanie umów, współpraca z partnerami

Innowacje i technologie | zdjęcia obiektów i wnętrz, zdjęcia industrialne

  • Nowoczesne urządzenia i technologie używane w firmie
  • Laboratoria badawczo-rozwojowe, centra innowacji etc.

Kultura organizacyjna | zdjęcia lifestyle’owe

  • Codzienne życie firmy, przestrzenie relaksu
  • Inicjatywy promujące zdrowie i dobre samopoczucie pracowników

Powyższe przykłady warto odnieść do konkretnych potrzeb w zakresie świadomego kształtowania wizerunku firmy.

Gdzie najlepiej wykonać zdjęcia?

Odpowiednie miejsce do zdjęć jest jedną z ważniejszych decyzji podejmowanych w organizacji sesji. Większość moich biznesowych sesji foto realizowana jest w siedzibach firm. Pozwala to w uporządkowany sposób wykonać zdjęcia dla wieloosobowych zespołów, nie zakłócając codziennego rytmu pracy. Osoby indywidualne zwykle decydują sie na sesje w moim studio fotograficznym, lub sesje biznesowe w plenerze. Zdarza się również, że do wykonania zdjęć wykorzystujemy przestrzenie coworkingowe.

Ile kosztują profesjonalne zdjęcia biznesowe?

Cena sesji biznesowych uzależniona jest od kilku czynników, które należy wziąć pod uwagę w przygotowaniu cennika. Jako fotograf biznesowy do określenia kosztów wykonania zdjęć biznesowych dla Państwa firmy potrzebuję trzech informacji:

  • ilość osób biorących udział w sesji
  • ilość zdjęć jako efekt końcowy
  • lokalizacja i miejsce sesji

Na tej podstawie przygotuję i prześlę kosztorys sesji zdjęciowej dla Państwa firmy. Zapraszam do kontaktu.

Zdjęcia biznesowe – fotograf Dariusz Kempny
tel. +48 503 950 939
e-mail info@dariuszkempny.pl