zdjęcia biznesowe

Zdjęcia biznesowe

Zdjęcia biznesowe odgrywają kluczową rolę w marketingu, kształtując wizerunek firmy, podkreślając jej wiarygodność i profesjonalizm w oczach odbiorców. Wykorzystanie profesjonalnych zdjęć w materiałach promocyjnych, na stronach internetowych, w mediach społecznościowych czy w kampaniach reklamowych kształtuje profesjonalny wizerunek firmy. Pomaga przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów, partnerów biznesowych czy inwestorów. Sprzyja tworzeniu dobrego wrażenia, zawiązywaniu i podtrzymywaniu wartościowych relacji biznesowych. Wszystko to sprawia, że zdjęcia biznesowe to jedno z najbardziej popularnych narzędzi wykorzystywanych w działaniach z zakresu marketingu, PR i HR.

Zdjęcia we współczesnej komunikacji biznesowej

Rozwój komunikacji biznesowej, napędzany przez nowoczesne technologie, znacząco wpłynął na sposób, w jaki firmy zaczęły komunikować się ze swoimi klientami i środowiskiem biznesowym. Zdjęcia stały się integralnym elementem tych procesów. Szybko ewoluowały poza ramy standardowych portretów, oferując bardziej złożone i wyrafinowane formy prezentacji.

Dziś zdjęcia wykorzystywane są w marketingu wizerunkowym w szerokim zakresie. Portrety biznesowe pojawiają się na frontowych stronach internetowych, a profesjonalne headshoty zasiliły kanały mediów społecznościowych. Są obecne w prezentacjach, reklamie i i komunikacji wewnętrznej. Indywidualne, grupowe, aranżowane i naturalne, zdjęcia opanowały komunikację biznesową.

Oto 10 przykładów najbardziej popularnych zastosowań profesjonalnych zdjęć biznesowych:

  • publikacja na stronie firmowej (zakładka o nas, o firmie, strona główna etc.)
  • zdjęcia ilustracyjne w artykułach blogowych
  • zdjęcia profilowe w LinkedIn, Facebook, Twitter
  • stopki w wiadomościach e-mail
  • komunikacja wewnętrzna, firmowe raporty
  • identyfikatory/ badge
  • publikacje prasowe i elektroniczne
  • foldery, katalogi reklamowe
  • prezentacje na wykłady, webinaria, spotkania biznesowe
  • zdjęcia do dokumentów rekrutacyjnych, CV

Zdjęcia biznesowe to uniwersalne narzędzie, pozwalające na zarządzanie wizerunkiem firmy w wielu różnych obszarach.

zdjęcia biznesowe

Zdjęcia biznesowe to nie tylko wygląd

Zdjęcia w stylu biznesowym zwykle kojarzą się z klasycznymi, portretowymi fotografiami osób w strojach formalnych. Jednak w kontekście zdjęć biznesowych nie tylko wygląd ma znaczenie. Współczesne portrety biznesowe oprócz prezentowania cech fizjonomicznych czy określonego stylu ubierania, mogą być dla odbiorcy zbiorem cennych informacji. Co warto podkreślić, wizerunek prezentowany na zdjęciach biznesowych staje się dla odbiorcy tożsamy z wizerunkiem i wartościami całej firmy.

Profesjonalne, dobrze wykonane zdjęcia biznesowe mogą komunikować wiele wartości. Dzięki zdjęciom firma może pokazać swoją kulturę oraz unikalne cechy, wyróżniające ją na tle konkurencji.

Jak zbudować pozytywny obraz firmy dzięki zdjęciom biznesowym?

Jak można zbudować pozytywny wizerunek firmy, posługując się zdjęciami biznesowymi? Możliwości są nieograniczone.

  1. Dobrze wykonane, profesjonalne zdjęcia sugerują odpowiedzialne podejście firmy do zarządzania własnym wizerunkiem. Eleganckie, odpowiednie dla branży stroje pracowników wskazują na ich profesjonalizm, podkreślają poczucie przynależności do organizacji i wierność wspólnym wartościom.
  2. Zdjęcia przedstawiające pracowników w profesjonalnej, ale swobodnej atmosferze mogą sugerować przyjazne środowisko pracy i otwartą kulturę organizacyjną. Dobre relacje między pracownikami kreują obraz zgranego, świetnie rozumiejącego się zespołu.
  3. Zdjęcia biznesowe z wykorzystaniem logotypów, kolorystyki czy innych elementów brandingowych nie tylko wyróżniają firmę na tle konkurencji, ale także podkreślają jej wartości.
  4. Zdjęcia z różnych wydarzeń firmowych, takich jak szkolenia, konferencje czy akcje charytatywne, pokazują zaangażowanie firmy w rozwój pracowników i odpowiedzialność społeczną.
  5. Fotografie prezentujące produkty lub usługi w użyciu pomagają potencjalnym klientom zrozumieć ofertę firmy i oferowaną jakość. Dobre zdjęcia prezentujące ukształtowane procesy komunikacyjne, akcentujące wykorzystanie nowoczesnych technologii i innowacyjne podejście są warte tysiąca słów. Pokazują, że firma jest liderem w swojej branży.
  6. Zdjęcia przestrzeni firmowych, biur, hal, budynków to obraz standardów firmy, jej potencjału i zasięgu. Pokazanie na zdjęciach przestronnych, dobrze zaprojektowanych i estetycznych miejsc sugeruje troskę firmy o komfort pracowników i dbałość o detale.

Zdjęcia są elementem wiarygodności firmy i mogą kreować pozytywny obraz, z którym odbiorcy będą się chętnie utożsamiać.

Kto potrzebuje zdjęć biznesowych?

Kto tak naprawdę potrzebuje zdjęć biznesowych? Można śmiało powiedzieć, że w dzisiejszych czasach każda osoba rozwijająca ścieżkę swojej kariery zawodowej powinna mieć przynajmniej jedno profesjonalne, dopracowane w szczegółach zdjęcie.

Będąc przedsiębiorcą zawsze coś sprzedajesz. Twoja wiedza i umiejętności nie istnieją w oderwaniu od Ciebie. Profesjonalne zdjęcia biznesowe będą Twoją osobistą wizytówką. Pokażą innym kim jesteś i co sobą reprezentujesz. Wyróżnią Cię na tle innych. Pomogą zbudować Twój profesjonalny wizerunek i wiarygodność w oczach osób do których chciałbyś dotrzeć.

Manager, stylistka, konsultant biznesowy czy muzyk, każdy z nich powinien zadbać o właściwy poziom swojej komunikacji biznesowej. Choć nawet najlepsze zdjęcia nie zastąpią kompetencji, to mogą okazać się kluczowe w początkowej fazie kontaktów. W komunikacji via Internet wszystko zaczyna się od zdjęcia. A właściwie- od wrażenia jakie to zdjęcie wywołuje.

fotograf kraków

Dobre zdjęcia biznesowe, czyli jakie?

Eksperci od zdjęć biznesowych uważają, że najlepszym testem dobrego zdjęcia jest pozytywna reakcja odbiorcy. Wszyscy lubiimy patrzeć na ludzi emanujących pozytywną energią, roztaczających wokół siebie aurę sukcesu. Zdjęcia które przyciągają wzrok, budzą sympatię i zaufanie są kwintesencją portretu biznesowego.

Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze strona techniczna fotografii. Dobre zdjęcia biznesowe powinny wyglądać profesjonalnie w każdym aspekcie. Kadr, światło, perspektywa, wszystko tutaj musi się zgadzać.

zdjęcia biznesowe Kraków

A w praktyce?

W praktyce wykonanie dobrych zdjęć wizerunkowych nie jest łatwe. Wymaga zaangażowania i świadomego podejścia. Większość osób decydujących się na wykonanie zdjęć biznesowych nigdy wcześniej nie pozowała do takich ujęć. Do tego dochodzi stres i pewien rodzaj dyskomfortu odczuwanego w sytuacji, kiedy widzimy wycelowany w nas obiektyw aparatu fotograficznego.

Czy można coś z tym zrobić? Oczywiście. Pierwszym krokiem jest wybór odpowiedniego fotografa.

Fotograf do zdjęć biznesowych

Znalezienie fotografa specjalizującego się w fotografii biznesowej to pierwszy krok. Zdjęcia biznesowe to bardzo konkretny rodzaj sztuki, wymagający od fotografa umiejętności pracy w środowisku biznesowym, dobrego rozumienia jego specyfiki, stylu i zasad fotografowania ludzi biznesu.

Rola fotografa biznesowego nie ogranicza się wyłącznie do wykonywania zdjęć. Trzeba umieć radzić sobie z organizowaniem zdjęć w siedzibach firm, przygotowaniem odpowiedniego światła i tła, dostosowaniem się do ograniczonej przestrzeni, pracy pod presją czasu etc.

Najcenniejszą cechą dobrego fotografa biznesowego jest jednak umiejętność fotografowania osób, które nie mają doświadczenia w pozowaniu, a mimo to chcą na swoich zdjęciach biznesowych wyglądać profesjonalnie i charyzmatycznie. Doświadczony fotograf wie jak zarządzać planem zdjęciowym, jak komunikować się z osobami obdarzonymi różnym temperamentem, jak wydobyć z każdej fotografowanej osoby jej najlepsze cechy, tworząc świetne zdjęcia biznesowe. Z własnego doświadczenia wiem, że dobra komunikacja jest podczas takich sesji absolutnie najważniejsza.

Zdjęcia biznesowe – od czego zaczynamy?

Punktem wyjścia do podjęcia współpracy z fotografem biznesowym jest ustalenie, jakich zdjęć faktycznie potrzebuje Twoja firma. Warto zastanowić się, w jakich obszarach wykorzystamy zdjęcia biznesowe z sesji i gdzie jeszcze możemy wzmocnić naszą komunikację? Jakie zdjęcia będą najlepsze do kokretnych zastosowań? Portrety biznesowe, headshoty, a może dodatkowo warto pokusić się również o zdjęcia sytuacyjne i grupowe?

Temat zdjęć biznesowych dobrze jest przedyskutować na zebraniu firmowym, zanim jeszcze poznamy propozycje samego fotografa. Skądinąd, tu również warto zostawić uchylone drzwi. Doświadczony specjalista od fotografii biznesowej może otworzyć nam oczy na wiele ciekawych rozwiązań, które wzmocnią wizerunek firmy lub marki. Warto wykorzystać takie doświadczenie.

Pomysły na zdjęcia w stylu biznesowym

Dobry pomysł na zdjęcia biznesowe powinien uwzględniać nasz cel wizerunkowy. Jak chcemy być postrzegani przez klientów, a jak przez partnerów biznesowych? Czy chcemy budować przyjazną i otwartą komunikację, czy dla naszych zamierzeń lepszy będzie zdecydowany, utwardzony wizerunek? Dobór odpowiednich form, rodzaj ekspresji – wszystko to powinno być spójne z celem jaki wyznaczamy.

zdjęcia biznesowe

Gdzie najlepiej zrobić sesję zdjęciową?

Miejsce w którym wykonywane są zdjęcia biznesowe ma istotne znaczenie. Otoczenie, tło, czy rodzaj światła mają bezpośrednie przełożenie na charakter zdjęć. Od nas zależy, czy chcemy by zdjęcia były klinicznie sterylne, czy może raczej wolelibysmy zrealizować je w bardziej naturalnym anturażu.

Gdzie wykonuję zdjęcia biznesowe?

Siedziba firmy

63%

Studio fotograficzne

22%

Outdoor

10%

Co-working

5%

Ponad 60% moich zdjęć biznesowych powstaje w siedzibach firm. Nieco mniej w studio fotograficznym (centrum Krakowa). Pozostałe sesje wykonuję w plenerze i wynajętych biurach/ apartamentach.

Poniżej wypunktowałem główne zalety każdego z tych rozwiązań.

Zdjęcia biznesowe w siedzibie firmy

W przypadku sesji wieloosobowych polecanym rozwiązaniem są zdjęcia w siedzibie firmy. Oprócz zdjęć na jednolitym tle (jednokolorowa ściana lub instalowana tzw. „ścianka”) możliwe jest wykonanie ujęć w nieco luźniejszym charakterze- sytuacyjnych czy lifestyle’owych.

Atuty zdjęć w siedzibie firmy

  • klasyczne zdjęcia na jednolitym tle (ścianka z tłem)
  • zdjęcia w przestrzeni firmowej (biuro, sala konferencyjna, magazyn)
  • wygodna realizacja sesji wieloosobowych
zdjęcia biznesowe IT wieliczka

Zdjęcia biznesowe w studio

W przypadku sesji indywidualnych lub kilkuosobowych polecam zdjęcia w studio. Wykonamy tam najbardziej uniwersalne fotografie biznesowe na jednokolorowym tle (najczęściej białym, szarym lub czarnym).

Atuty zdjęć w studio

  • klasyczne zdjęcia na jednolitym tle (z opcją wyboru koloru tła)
  • perfekcyjne światło studyjne
  • atmosfera w studio sprzyjająca osobom nieśmiałym

Zdjęcia biznesowe w plenerze

Outdoorowe zdjęcia są popularnym wariantem szczególnie w przypadku sesji indywidualnych. Pozwalają na wykonanie zdjęć w dowolnych lokalizacjach, co wpływa na atrakcyjność i nietuzinkowy charakter zdjęć.

Atuty zdjęć plenerowych

  • zdjęcia w atrakcyjnych lokalizacjach: przestrzeni miejskiej czy w otoczeniu przyrody
  • różnorodne rezultaty
  • naturalne światło

Zdjęcie biznesowe w przestrzeni co-workingowej

Zdjęcia biznesowe w wynajętych przestrzeniach co-workingowych to dobre rozwiązanie dla firm lub marek osobistych, które z określonych powodów nie mogą wykonać zdjęć w swojej siedzibie.

Atuty zdjęć coworkingowych

  • klasyczne zdjęcia na jednolitym tle
  • zdjęcia w nowoczesnych przestrzeniach typu biuro, sala konferencyjna, aula
zdjęcia biznesowe coworking

Mamy już fotografa, miejsce i pomysł na zdjęcia. Pozostają jeszcze kwestie związane z wyglądem zewnętrznym.

Jak się ubrać do zdjęć w stylu biznesowym?

Ubiór na sesję powinien być spójny z wyznaczonym celem wizerunkowym. To jak wyglądasz będzie dla innych zbiorem informacji o tym, kim jesteś i czym się zajmujesz. Jeśli jesteś bankowcem, to garnitur jest obowiązkowy. Jeśli trenerem personalnym, dres będzie zdecydowanie nia miejscu. Jeśli jest to sesja dla wieloosobowego zespołu, warto ustalić spójną formę.

10 uniwersalnych rad związanych z ubiorem:

  1. Ubierz się zgodnie z tym, jak prezentuje się Twoja grupa zawodowa. Poszukaj inspiracji w Internecie.
  2. Ubiór powinien być wygodny i dopasowany do Twojej sylwetki. Nie powinien Cię opinać ani na Tobie wisieć.
  3. Skomponuj swój ubiór z maksymalnie trzech dopełniających się kolorów. Staraj się unikać nadmiaru białego i czarnego – to kolory na nieco inne okazje.
  4. Postaw na jednolite, pozbawione wzorów i zdobień materiały, zwłaszcza w najbardziej widocznych elementach garderoby (marynarka, żakiet, spodnie).
  5. Unikaj połyskujących, mocno odbijających światło materiałów.
  6. Zrezygnuj z odwracających uwagę elementów, wszelkich nadruków, logotypów itp.
  7. Wystrzegaj się prześwitujących tkanin i garderoby odsłaniającej ramiona czy dekolt.
  8. Ogranicz ilość dodatków typu biżuteria czy galanteria do niezbędnego minimum.
  9. Jeśli to możliwe, przebierz się przed samą sesją. Twój strój powinien wyglądać schludnie i świeżo.
  10. Zabierz ze sobą dodatkowy strój na zmianę.

Bardziej szczegółowo o ubiorze na sesję przeczytasz w tym poście.

Makijaż do zdjęć biznesowych

Makijaż do zdjęć biznesowych to kolejny, istotny punkt przygotowań. Zwłaszcza z perspektywy kobiet, choć również Panowie są pudrowani do sesji. Profesjonalny makijaż jest ważny, ponieważ podkreśli atuty Twojej urody i zacieniuje niedoskonałości.

Oto podstawowe zasady dobrego makijażu do zdjęć biznesowych:

  1. Matowy, pozbawiony elementów połyskujących makijaż wygląda bardziej profesjonalnie.
  2. Makijaż na sesję powinien być nieco mocniejszy i bardziej kontrastowy niż ten używany na co dzień.
  3. Klasyczny make-up biznesowy oparty jest na naturalnych, harmonizujących z urodą kolorach.
  4. Błyszczyki, sztuczne rzęsy, krzykliwe cienie – doskonale, ale na inną okazję.
  5. Jeśli na co dzień nie korzystasz z make-up’u to przed sesją możesz lekko zmatowić twarz pudrem transparentnym lub ryżowym.
zdjęcie biznesowe damskie

Jaka fryzura?

Włosy są równie ważnym składnikiem wyglądu jak makijaż. Twoja fryzura nie może przesłaniać oczu i owalu twarzy. Włosy powinny być uporządkowane a w przypadku dłuższych kosmyków warto wspierać się lakierem pozwalającym uniknąć elektryzowania. W przypadku zdjęć biznesowych dopuszczalne jest wykorzystanie spinek, gumek i wsuwek pomagających zachować odpowiednie ułożenie włosów. Jeśli planujesz przed sesją odwiedzić fryzjera, zrób to 2-3 dni wcześniej.

Ile kosztują profesjonalne zdjęcia biznesowe?

Cena sesji biznesowych uzależniona jest od kilku czynników. Jako fotograf do określenia kosztów wykonania zdjęć biznesowych potrzebuję następujących informacji:

  • ilość osób biorących udział w sesji
  • ilość zdjęć jako efekt końcowy
  • miejsce i czas trwania sesji

Jeśli są Państwo zainteresowani przygotowaniem wyceny sesji firmowej lub indywidualnej, zapraszam do kontaktu.

Zdjęcia biznesowe – fotograf Dariusz Kempny
tel. +48 503 950 939
e-mail info@dariuszkempny.pl