Marketing cyfrowy to nic innego jak zabiegi o charakterze marketingowym, których odbiorcami są użytkownicy komputerów i urządzeń mobilnych. Ponieważ znacząca część działań biznesowych odbywa się dziś za pośrednictwem Internetu, marketing cyfrowy stał się główną formą reklamy produktów i usług. Dzisiejszy post poświęcę najważniejszym formom marketingu cyfrowego. Spróbuję również odpowiedzieć na pytanie co się najbardziej opłaca, zwłaszcza w odniesieniu do marketingu małych i średnich firm.
Spis treści
Pozycjonowanie strony lub bloga
Pozycjonowanie strony lub bloga to działania optymalizujące, których celem jest podniesienie pozycji strony w wynikach wyszukiwania na wskazane słowa i frazy kluczowe. Dzięki wysokim pozycjom więcej osób trafia na naszą stronę w naturalnym (i bezpłatnym) ruchu organicznym.
Pozycjonowanie jest czasochłonnym procesem, wymagającym stałego podnoszenia wartości strony i dbania o jej zgodność z wymogami Google. Istotne są nie tylko działania w obrębie strony (onsite), ale również poza nią (offsite), z pozyskiwaniem wartościowych linków kierujących do naszego serwisu na czele. Atutem dobrego pozycjonowania jest stały wzrost pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Jeśli dodatkowo robimy to we własnym zakresie to nie musimy martwić się o to, że np. po zakończeniu współpracy z agencją pozycjonującą nasza strona utraci uzyskaną pozycję. Własnoręczne pozycjonowanie to wartość długoterminowa i inwestycja w trwały, stabilny wzrost.
Reklamy w wyszukiwarce
Systemy pay per click to reklama której koszt ponosimy dopiero wówczas, gdy ktoś kliknie w link pojawiający się na czele wyników wyszukiwania.
Hegemonem są tu oczywiście reklamy Google Ads, pozwalające natychmiast po uruchomieniu kampanii osiągnąć czołową pozycję w rankingu najbardziej popularnej wyszukiwarki. To największy atut Google Ads, aczkolwiek zanim reklamy zaczną przynosić naszej firmie realne zyski, kampania musi być odpowiednio zoptymalizowana. Pod uwagę bierze się wiele czynników, sam system oferuje pełną kontrolę nad kampaniami, mamy też do dyspozycji różne opcje i moduły. Potrzeba jednak czasu, wielu prób i eksperymentów by reklamy Google faktycznie pracowały na naszą korzyść. Dobrze zarządzanie Google Ads z pewnością nie jest łatwe, ale z taką samą pewnością jest gwarancją zysków.
Dwa słowa o wadach. Jedną z nich są dość wysokie koszty kampanii reklamowych. Za skuteczne Google Ads zwykle trzeba słono płacić, choć w tym wypadku zysk może wystarczająco uzasadniać wysokie nakłady na reklamę. Drugi problem to nieuczciwe działania konkurencji „wyklikującej” dostępne reklamy. Choć od pewnego czasu Google chroni swoich klientów przed takimi praktykami, strat z tego tytułu nie da się niestety uniknąć. Dużym problemem jest również sama optymalizacja. Przepalone budżety w Google Ads nie są niestety rzadkością.
Social media marketing
Marketing w mediach społecznościowych to system zbliżony do opisywanego powyżej Google Ads. W tym wypadku jednak mamy do dyspozycji kilka dodatkowych zmiennych. Możemy na przykład określić, czy płacimy za wyświetlenie reklamy, za jej kliknięcie, przejście do linka itd. Do najbardziej popularnych należą reklamy Facebook Ads, jednak podobne systemy dostępne są również na Instagramie, Tik Toku, LinkedIn i innych popularnych mediach społecznościowych.
Zaletą marketingu w social mediach jest możliwość precyzyjnego targetowania, bezpośredni kontakt z odbiorcami i możliwość angażowania ich poprzez różnego rodzaju akcje, promocje itd. Reklamy w social media rozprzestrzeniają się szybko, docierając do osób w gronie których możemy budować świadomość naszej marki. Warto wspomnieć również o remarketingu (Facebook pixel) jako świetnym narzędziu do pozyskiwania odbiorców którzy mieli już kontakt z naszym profilem czy stroną.
Podobnie jak w przypadku Google, tu również podstawowym problemem jest konieczność dobrej optymalizacji kampanii reklamowych. Jej brak może skutkować nawet zerowymi efektami przy szybko znikającym z konta budżecie. Podobnie jak w przypadku Google Ads, reklamy Facebooka potrzebują czasu by wejść na wysokie obroty a algorytm musi się ich nauczyć, zanim zrozumie do kogo i z czym chcemy trafić. Koszty reklam na Facebooku również nie należą do najniższych, co widać zwłaszcza w ciągu ostatnich miesięcy.
E-mail marketing
E-mail marketing to forma marketingu wykorzystująca pocztę elektroniczną do komunikacji z potencjalnym klientem. Każdego dnia otrzymujemy na skrzynki e-mail’owe wiadomości z różnymi propozycjami. To właśnie e-mail marketing.
Wbrew wielu opiniom głoszącym, że ta forma marketingu bezpośredniego jest już nieefektywna, e-mail marketing wciąż może być dobrym sposobem na pozyskiwanie nowych klientów. Warto jednak przemyśleć w jaki sposób prowadzić takie działania marketingowe? Jak wyróżnić się na tle firm które codziennie bombardują nas niechcianym spamem? Dobrym sposobem może być wykorzystywanie narzędzi takich jak newsletter, można również pomyśleć o reklamach zamieszczanych w stopkach wiadomości. Dzięki temu nasze informacje trafią do osób które oczekują naszej korespondencji.
Masowo wysyłane wiadomości do przypadkowych odbiorców są stratą czasu. Dlatego w skuteczny e-mail marketing warto inwestować czas, budując swoją bazę odbiorców, personalizując wiadomości czy dbając o odpowiednią oprawę graficzną. Warto też zachować umiar w częstotliwości wysyłek. Zalecane jest by wiadomości nie były wysyłane częściej niż raz, dwa razy w miesiącu. Ważny jest również charakter wiadomości i okoliczności w jakich je wysyłamy. Odbiorcy poczty elektronicznej z reguły dobrze reagują na wiadomości wysyłane na specjalne okazje i święta, newslettery promocyjne, podziękowania za zakup, czy wiadomości powitalne po rejestracji. Taka korespondencja nie nosi cech typowego spamu, a więc największego grzechu e-mail marketingu.
Marketing treści
Marketing treści znany również jako content marketing to forma pozyskiwania klientów dzięki wartościowym, interesującym i angażującym treściom publikowanym w Internecie.
Marketing treści polega na dzieleniu się wartościową wiedzą lub materiałami. Powinny być one dostosowane do potrzeb i oczekiwań odbiorców, dzięki którym chętnie i regularnie będą oni odwiedzać naszą stronę czy bloga. Najbardziej popularne formy wykorzystywane w content marketingu to poradniki, artykuły, raporty, galerie zdjęć, filmy, podcasty, e-booki, spotkania live i webinaria. Dzięki nim zyskamy odbiorców, zdobędziemy ich uwagę i zaufanie a następnie zachęcimy do skorzystania z naszej oferty.
Marketing treści to aktualnie jedna z najlepszych i najbardziej skutecznych form marketingu. Jej największą zaletą jest to, że dzięki udostępnianym materiałom budujemy swój wizerunek ekspertów w branży którą reprezentujemy. Materiały związane z obszarem naszej działalności świadczą o solidnych kompetencjach i wzmacniają wiarygodność firmy w oczach innych. Klienci którzy czerpią wartościową wiedzę z publikowanych materiałów chętniej angażują się w nasze akcje i częściej odpowiadają na propozycje ofertowe. Dodatkowo dzięki rosnącej liczbie wizyt na naszej stronie i jednocześnie niskim współczynniku odrzuceń podnosi się również jej pozycja w wyszukiwarce.
Przygotowanie wartościowych materiałów wykorzystywanych w content marketingu wymaga czasu, energii i sporego zaangażowania. Jeśli chcemy by odbiorcy pozytywnie reagowali na to co pokazujemy, powinniśmy dbać o wysoką jakość udostępnianych treści.
Marketing afiliacyjny
Marketing afiliacyjny to współpraca oparta na czerpaniu korzyści z promowania produktu lub usługi wykonanej przez kogoś innego. Afiliant zarabia prowizję na pozyskiwaniu potencjalnych klientów lub bezpośrednio – generowaniu sprzedaży produktów lub usług.
Na marketingu afiliacyjnym korzystają obie strony – firma i afiliant, przy czym nie muszą być one ze sobą powiązane. Marketing afiliacyjny jest dziś szczególnie popularny w środowiskach influencerów, celebrytów, sportowców czy aktorów wykorzystujących swoją popularność i zasięgi do osiągania dodatkowych korzyści. Zasada jest prosta. Im bardziej rozpoznawalny afiliant, tym większy koszt dla firmy która chce z nim współpracować.
Afiliantami są też często osoby popularne tylko w określonych kręgach, rozwijający swoje kanały youtuberzy, instagramerzy itd. Publikowane przez nich artykuły czy vlogi są często dużo bardziej skuteczną afiliacją niż kosztowne kampanie reklamowe. Stąd tak duża popularność marketingu afiliacyjnego.
Jakie korzyści osiągniesz dzięki marketingowi cyfrowemu?
Poprawnie rozwijany marketing cyfrowy to szereg korzyści które firma można osiągnąć w stosunkowo krótkim czasie i przy niewielkich – zwłaszcza w porównaniu do tradycyjnego marketingu – nakładach finansowych. Najważniejsze z nich to:
Co się najbardziej opłaca?
Wiele różnych dróg i pytanie – którą z nich wybrać? Co się najbardziej opłaca w kontekście rozwoju małej lub średniej firmy z ograniczonymi zasobami? Odpowiedź na to pytanie brzmi „to zależy”. Każda z tych dróg pomaga osiągnąć cel, jeśli tylko konsekwentnie nią podążamy. Jednak biorąc pod uwagę specyfikę każdej z nich, można przyjąć następujące równania:
- Jeśli mamy ograniczone zasoby, ale chcemy osiągnąć stabilny wzrost i nie goni nas czas, postawiłbym na samodzielne pozycjonowanie strony lub bloga i content marketing.
- Jeśli zależy nam na szybkich efektach a budżet reklamowy jest wystarczający, poszedłbym w stronę Google Ads, Facebook Ads etc.
- Jeśli zależy nam na sprzedaży przy jednoczesnym budowaniu świadomości marki, zdecydowałbym się na marketing afiliacyjny i e-mail marketing.
Wszystko to warto oczywiście wziąć w umowny nawias, ponieważ każda strategia marketingowa powinna być poprzedzona dogłębną analizą w odniesieniu do konkretnych możliwości, obecnej kondycji firmy etc. W marketingu nie ma rozwiązań na każdą okazję i równie dobrych dla wszystkich. Bez wątpienia jednak marketing cyfrowy to trend który jeszcze długo będzie dyktował reguły gry.
Marketing cyfrowy – co na początek?
Jeśli chcemy rozwijać marketing cyfrowy warto w pierwszej pomyśleć o rozwoju kanałów społecznościowych i bloga, a także zadbaniu o kondycję firmowej strony www. To absolutna podstawa, bez względu na wybraną strategię działań marketingowych. Jakościowy copywriting, profesjonalne zdjęcia, szybki i responsywny szablon www – wszystko to jest wymogiem formalnym jeśli chcemy osiągnąć sukces. Całą reszta zależy od nas samych.