Zrezygnowałeś z rozwijania strony firmowej bo masz świetnie funkcjonujące social media? Popełniasz błąd, który w niedalekiej przyszłości może Twoją firmę wiele kosztować. W dzisiejszym poście poznasz 10 powodów dla których wciąż warto utrzymywać i rozwijać stronę internetową swojego biznesu.
Spis treści
Social media vs strona WWW
Łatwy dostęp do informacji i komunikacji, wspieranie budowania relacji, wymiana opinii i doświadczeń, aktywizm i działania społeczne, możliwość tworzenia i publikowania własnych treści, a także nieograniczona wyobraźnią rozrywka – to wszystko przyciąga miliony ludzi do social media. Nic dziwnego, że Facebook, Twitter, Instagram czy Tik Tok w mgnieniu oka wypchnęły z rynku wiele znaczących serwisów informacyjnych i portali.
Pod wpływem współczesnych trendów wiele firm zrezygnowało ze swoich stron WWW, rzucając wszystkie siły i środki na rozwój kanałów społecznościowych. W myśl zasady „skoro w socialach żre…”, strony internetowe właściwie przestały być potrzebne. Ale czy aby na pewno?
W porównaniu do social media strony WWW wciąż mają swoje niepodważalne atuty. Poniżej przygotowałem listę 10 powodów dla których nie warto, a może wręcz – nie powinno się rezygnować z prowadzenia i rozwijania własnej strony WWW.
1. Unikalny adres URL
Adres URL reprezentuje stronę WWW w sieci. Zawiera często nazwę firmy, przez co jest łatwy do zapamiętania *. Pojawia się na wizytówkach, reklamach i oficjalnych folderach. Jest cyfrowym ID Twojej firmy. Właśnie dlatego nie powinieneś rezygnować z posiadania własnego, unikalnego adresu internetowego. Nawet jeśli nie prowadzisz już swojej strony WWW, indywidualny adres URL jest wartością którą powinieneś zamknąć w firmowym sejfie.
Dlaczego warto zachować adres strony? Nigdy nie wiesz, czy w przyszłości nie będziesz chciał wykorzystać go ponownie. Koszt rocznego utrzymania domeny jest niewielki. Jeśli zrezygnujesz z jej opłacania, adres wróci do puli i na 99% zostanie szybko wykupiony przez inny biznes, np. Twoją konkurencję. W dodatku całkiem legalnie.
2. Gwarancja niezależności
Posiadanie strony WWW daje możliwość prowadzenia komunikacji biznesowej na własnych zasadach. Własna strona WWW pozwala na podejmowanie działań zgodnie z interesem firmy, w dowolnym czasie i bez oglądania się na innych. Nie musisz martwić się tym, że zostaniesz pozbawiony dostępu do własnych materiałów, lub też ich dostępność zostanie ograniczona/ zablokowana z powodu czyjegoś wybryku, nieuczciwych działań konkurencji, lub odgórnych decyzji np. władz Facebook’a.
3. Prestiż firmy
W czasach gdy nie każda firma mogła pozwolić sobie na własną witrynę, jej posiadanie było traktowane prestiżowo. Dziś prestiż firmy wynika bardziej z wieloaspektowych działań, w ramach których właściwa komunikacja i ukształtowany wizerunek medialny stanowią istotną część poprawnego funkcjonowania w świecie biznesu. Firma bez strony internetowej? Brzmi jak kiepski żart.
4. Niski koszt reklamy
Prowadzenie i rozwijanie firmowej strony WWW to wciąż najtańsza forma reklamy w Internecie. Roczny koszt utrzymania strony to niewielkie opłaty za domenę, hosting i administrację. Jeśli porównasz to do rachunków jakie płacisz za widoczność w social media, zostanie jeszcze sporo na inne działania.
5. SEO
Zdobycie wysokiej pozycji strony w wyszukiwarce to proces trwający często wiele lat. Składają się na niego nie tylko działania pozycjonerskie, ale również czynniki rankingowe takie jak wiek i wiarygodność domeny. Nie zdobędziesz wysokich miejsc w jeden miesiąc, dlatego warto aktywnie prowadzić firmową stronę WWW przez dłuższy okres. Jej rosnąca pozycja może być doskonałą platformą Twoich przyszłych działań marketingowych.
6. Własne zasięgi
Płacąc za widoczność w mediach społecznościowych opłacasz reklamę widoczną tylko w określonym przedziale czasu i w określonym zasięgu. Inwestując we własną stronę WWW budujesz własne zasięgi. W długofalowej perspektywie jest to nieoceniona wartość, z której będziesz czerpać wymierne korzyści biznesowe.
7. Statystyki
Prowadzenie własnej strony WWW daje Ci nieograniczony dostęp do zaawansowanych narzędzi analitycznych. Dzięki statystykom możesz poznać profil swojego odbiorcy, zrozumieć jego intencje i dostarczyć mu wartość której poszukuje. Statystyki w mediach społecznościowych też są dostępne, ale nie na Twoich zasadach.
8. Dane i prywatność
Posiadając własną stronę, masz pełną kontrolę nad danymi swoich klientów i użytkowników, co może być istotne ze względu na prywatność i bezpieczeństwo. Dzięki temu jesteś bardziej wiarygodny w oczach swoich odbiorców.
9. Bezpieczeństwo
Włamania na strony WWW i konta społecznościowe są dziś prawdziwą plagą. Jednak odzyskanie danych strony WWW jest nieporównywalnie łatwiejsze niż odzyskanie przejętego konta w social media. Zapewne nie raz słyszałeś o celebrytach, którzy w ciągu jednego dnia stracili swój profil na Instagramie czy Facebooku i później nie byli w stanie go odzyskać. Tobie też nie będzie łatwo.
10. Perspektywy
W świecie social media dużo jest różnego rodzaju zawirowań. Zmieniające się modele biznesowe, algorytmy, fuzje, wszystkie te wydarzenia powodują, że jesteś w pełni zależna/y od czyichś odgórnych decyzji. Jeśli np. w pewnym momencie Mark Zuckerberg postanowi zamknąć swój kramik, Twoje konto firmowe poleci w kosmos razem z nim. Strona WWW jest dywersyfikacją Twojej obecności w internecie.
Post Scriptum
Faktem jest, że media społecznościowe przyciągają znacznie więcej osób niż strony firmowe. Faktem jest również to, że za widoczność w socjalach trzeba coraz więcej płacić. Dodatkowo ostatnie badania pokazują, że większość osób w mediach społecznościowych szuka okazji cenowych (59%) a pozostała część odwiedza Instagrama czy Facebooka dla rozrywki. Czy w takich okolicznościach można bez przeszkód rozwijać skalowalny biznes, stawiając wszystko na jedną kartę? Wnioski nasuwają się same.
Firmowe strony WWW były, są i nadal będą potrzebne. Zmieniła się nieco ich rola, jednak dobrze funkcjonująca strona WWW może być solidnym wsparciem każdego biznesu.