sesje wizerunkowe

Sesje wizerunkowe – czym różnią się od sesji biznesowych?

Sesje wizerunkowe to jedne z najbardziej popularnych form zdjęciowych wykorzystywanych do celów promocji i kreowania wizerunku. Chętnie korzystają z nich osoby budujące swoją markę, zarówno przedsiębiorcy jak i artyści. W dzisiejszym poście skupię się na tym, czym sesje wizerunkowe różnią się od sesji biznesowych, ponieważ te dwa pojęcia są ze sobą często mylone.

Jeśli przyjmiemy (skądinąd słuszne) założenie, że fotografia biznesowa to każda forma fotografii wspierająca działania marketingowe, sesje wizerunkowe, podobnie jak zdjęcia produktowe czy fotografię nieruchomości można śmiało zakwalifikować do szeroko pojętej fotografii biznesowej.

Po co zatem jeszcze jedna kategoria?

Sesja wizerunkowa vs sesja biznesowa

Wraz z rozwojem internetu, wzrostem popularności social media i blogów, a także przeniesieniem znaczącej części komunikacji biznesowej do cyberprzestrzeni ewoluowała również sama fotografia. Dzieląc się na wiele różnych gatunków i podgatunków profesjonalna fotografia biznesowa zaczęła coraz bardziej precyzyjnie odpowiadać określonym potrzebom. Powstała potrzeba odróżnienia klasycznej fotografii biznesowej będącej domeną większych firm i korporacji od zdjęć dla indywidualnych twórców, czy też małych i średnich przedsiębiorców, którym korporacyjny sznyt mógłby zbyt mocno ciążyć. Tak właśnie ukonstytuowało się pojęcie fotografii wizerunkowej.

Podstawowe różnice między tym czym jest sesja wizerunkowa w zestawieniu z sesją biznesową sprowadzają się do konwencji. Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Sesje wizerunkowe – charakterystyka

Sesje wizerunkowe mają z natury dużo bardziej swobodny charakter a ich forma często podyktowana jest doraźnymi potrzebami wizerunkowymi. Sesje wizerunkowe nie narzucają sztywnych granic związanych z ubiorem, formą prezentacji czy miejscem wykonania zdjęć. Zadaniem sesji wizerunkowych jest zaprezentowanie osób w kontekście ich umiejętności, kompetencji i roli jaką pełnią na co dzień w miękki, przyjazny dla odbiorcy sposób.

sesje wizerunkowe
Sesja wizerunkowa dla Warsztat Qulinarny

Zdjęcia wizerunkowe osoby pracującej w biurze, trenerki personalnej spędzającej codziennie wiele godzin w sali treningowej, czy mistrza kulinarnego dla którego naturalnym środowiskiem jest warsztat kuchenny prezentują szerszy kontekst. Sesje wizerunkowe to już nie tylko sama osoba, ale również jej zawodowy anturaż. Patrząc na zdjęcie z sesji wizerunkowej poznajemy nie tylko samego człowieka, ale dowiadujemy się więcej o jego profesji, miejscu w którym jest aktywny, czy narzędziach z których korzysta. Sesje wizerunkowe są dla odbiorcy obszernym zbiorem z którego można czerpać wiele informacji.

Sesje wizerunkowe to nie tylko pojedyncze, wystudiowane kadry. Zdjęcia z sesji wizerunkowych bywają często sekwencjami spontanicznych zdjęć, dzięki którym można dodatkowo podkreślić twórczą energię, pasję i pozytywne nastawienie.

Sesje biznesowe – charakterystyka

Sesje biznesowe mają z reguły dużo bardziej klasyczny sznyt, wynikający a to z założeń wewnętrznego dress code’u firmy, a to znów pewnego kanonu wizerunkowego obowiązującego w danej kategorii biznesowej. Tutaj wszystko skupia się wokół człowieka fotografowanego często na neutralnym tle (portret biznesowy), prezentującego nienaganny styl i przemyślaną mowę ciała.

W sesjach biznesowych znacznie mniejszy jest margines na spontaniczne kreacje, barwną kolorystykę czy kreatywne dodatki. Klasyczne sesje biznesowe ograniczają ilość komunikatów płynących ze zdjęcia do niezbędnego minimum, dzięki czemu cała uwaga odbiorcy ogniskuje się w jednym punkcie. Klasyczne zdjęcia biznesowe wzmacniają profesjonalny wizerunek i są fundamentem do budowania spójnego oblicza firmy.

eleganckie zdjęcia biznesowe w studio
Indywidualna sesja biznesowa

Profesjonalne zdjęcia

Można przyjąć, że wiele różnic między sesją wizerunkową a biznesową ma charakter umowny. Mają też mocne cechy wspólne, jak chociażby potrzeba profesjonalnej prezentacji. Fotografie biznesowe– bez względu na to do jakiej kategorii je przypiszemy- są osobistą wizytówką i warto umiejętnie wyważyć ich formę. Spontaniczne zdjęcia wizerunkowe nie mogą być pozbawione profesjonalnego charakteru. Z kolei zdjęciom biznesowym nie powinna ciążyć forma, ponieważ może to skutkować zbudowaniem niepotrzebnego dystansu z odbiorcą.

Dobre, pozytywne, profesjonalne zdjęcia mogą być wsparciem działań wizerunkowych na wielu różnych polach. Zanim jednak zdecydujemy się na spotkanie z fotografem warto zastanowić się, która forma prezentacji bardziej odpowiada naszym faktycznym potrzebom.