pierwsze wrażenie

Jak zrobić dobre wrażenie w biznesie?

W przeszłości na tym blogu wielokrotnie odnosiłem się do tego czym jest pierwsze wrażenie w biznesie i jaką rolę w jego kreowaniu odgrywają zdjęcia biznesowe. Temat ten powraca niczym bumerang nie tylko przy okazji strategii wizerunkowych. Nic dziwnego, w końcu to właśnie wrażeniom i emocjom przypisuje się największą sprawczość w biznesowej komunikacji wizerunkowej.

Właściciele firm poświęcają często sporo energii na podtrzymywanie dobrych relacji biznesowych. Przejawia się to zarówno w wysokich standardach obsługi klienta, jak również pielęgnowaniu relacji ze strategicznymi partnerami w biznesie. Działania te wpisują się w długofalowe strategie których celem jest zachowanie pozytywnego oblicza firmy lub marki w otoczeniu biznesowym. Mają również istotne znaczenie w odniesieniu do potencjalnych klientów czy firm o partnerstwo których aktualnie zabiegamy.

Jak powstaje wrażenie?

By zrozumieć mechanizm dobrego wrażenia, warto najpierw dowiedzieć się czym właściwie są i jak powstają wrażenia. Biologia tłumaczy, że jest to reakcja będąca fundamentem naszego procesu poznawczego. Oceniamy i jednocześnie sami jesteśmy oceniani. Wrażenia powstające w naszym umyśle to efekt zaawansowanych procesów neurologicznych za sprawą których formują się nasze myśli i zachowania.

Zdolności adaptacyjne mózgu

Ludzki mózg przez wieki posiadł zdolność przetwarzania bodźców zewnętrznych i wewnętrznych na określone reakcje psychiczne. Potrafi je również sprawnie i skrupulatnie magazynować. Oszacowano kiedyś, że ów komputer doskonały zdolny jest przechować łącznie 200 eksabajtów informacji – ilości równej „całej cyfrowej treści dzisiejszego świata” (Nature Neuroscience).

Problem w tym, że – jak twierdzi wielu neurologów- nawet tak doskonały narząd jak ludzki mózg powoli przestaje nadążać za światem który stworzyliśmy. Nic dziwnego, ilość bodźców z jakimi musimy mierzyć się każdego dnia jest porównywalna do ilości jaką nasi przodkowie doświadczali w ciągu… całego swojego życia.

Na szczęście mózg człowieka posiada również pokaźne zdolności adaptacyjne. Tam gdzie bodźców jest zbyt wiele, w automatyczny sposób dąży do odzyskania wytrąconej nadmiarem równowagi. Jedną z dróg na skróty jest tzw. mechanizm oceny.

pierwsze wrażenie

Jak działa mechanizm oceny?

Jako istoty biologiczne skonstruowani jesteśmy w sposób umożliwiający szybką ocenę. To jeden z najważniejszych czynników ewolucyjnych, decydujących w dużym stopniu o naszym przeżyciu. Dzięki błyskawicznej analizie potrafimy zidentyfikować szanse i zagrożenia w otaczającym nas środowisku. Mózg przeciętnego człowieka potrzebuje zaledwie 40-50 milisekund by dokonać pierwszej analizy. To mniej więcej tyle co jedno mrugnięcie okiem. W ciągu kilku sekund powstaje natomiast reakcja definiowana jako „pierwsze wrażenie”

Dlaczego warto poświęcać temu tematowi tyle uwagi? Otóż okazuje się, że pierwsze, dobre wrażenie w dużym stopniu determinuje nasze zachowanie i decyzje jakie podejmujemy.

Dobre wrażenie w biznesie – 4 czynniki

Dobre wrażenie w biznesie jest zbiorem kilku komplementarnych elementów. Wszystkie one mają wpływ na to, jak jesteśmy postrzegani przez partnerów biznesowych, klientów i konkurencję. Jeśli staniemy się świadomi ich roli, będziemy w stanie lepiej zarządzać komunikacją wizerunkową. Pierwsze wrażenie w sytuacjach biznesowych powstaje na bazie czterech głównych czynników:

Profesjonalizm

Nie ma lepszego pierwszego wrażenia w świecie biznesu niż profesjonalizm. Przejawia się on w zdecydowanej, bezpośredniej postawie. Kontakt wzrokowy, pozytywna mowa ciała czy schludny wygląd, wszystko to tworzy u odbiorcy wrażenie któremu automatycznie przypisujemy sukces, inteligencję i wiarygodność. Osobowość jest narzędziem które można skutecznie wykorzystać w poprawie komunikacji biznesowej.

Kompetencje

Poziom kompetencji odnoszącej się do kreowania pierwszego wrażenia można określić za sprawą odpowiedzi na pierwsze, zadane pytanie. Istotna jest w tym wypadku zarówno strona merytoryczna, jak również sama forma przekazu. Specjaliści radzą, by w głównej mierze skupić się na trafnych spostrzeżeniach i unikać spontanicznego, nieprzemyślanego błądzenia. Uprzejmy, spokojny ton rozmowy pozbawiony negatywnych emocji sprawi, że uwaga rozmówcy skupi się na tym, na czym najbardziej nam zależy.

pierwsze wrażenie

Otwartość

Budowanie dobrego, pierwszego wrażenia to również otwartość na to co ma do powiedzenia druga osoba. Dodatkowo pozwala to skierować uwagę na nowe czynniki, których wcześniej nie braliśmy pod uwagę. Kiedy po raz pierwszy spotykamy potencjalnego partnera lub klienta, powinniśmy unikać takiej perspektywy z której będzie widoczny jedynie nasz zysk. Biznes to relacja dwustronna, warto więc zachować w swoim podejściu nieco empatii.

Wiarygodność

Wiarygodność w biznesie to suma kilku czynników. Najważniejszym z nich jest niezawodność. To ona buduje zaufanie w relacjach biznesowych, to dzięki niej klient lub inwestor zyskuje poczucie że go nie zawiedziemy. Bycie wiarygodnym partnerem biznesowym jest kluczowe dla podtrzymania relacji.

Drugie wrażenie nie istnieje

Nie ma czegoś takiego jak drugie wrażenie. Nawet jeśli pierwsze odczucia bywają często niewłaściwe, stają się trwałym doznaniem z którym trudno jest się nam rozstać. Potrzeba naprawdę wielu silnych dowodów, byśmy ostatecznie chcieli przyznać się, że dana ocena była błędna. Z reguły jednak wolimy szukać potwierdzenia swoich spostrzeżeń.

pierwsze wrażenie

Dobre wrażenie na odległość

W świecie w którym nawiązywanie relacji biznesowych w Internecie stało się bardziej powszechne niż kontakt osobisty, pojawiła się potrzeba kreowania otwartej, minimalizującej formalny dystans komunikacji. Strony internetowe, profile social media czy portale zrzeszające profesjonalistów stanowią często punkt wyjścia w pozyskiwaniu relacji biznesowych. Skoro więc pierwsze wrażenia w biznesie powstają dziś często „na odległość”, konieczne staje się bardziej uwspółcześnione podejście do komunikacji. W końcu jesteśmy społeczeństwem obrazkowym, w przenośni i dosłownie.

Zdjęcia biznesowe – tworzenie dobrego wrażenia

Jak zadbać o dobre wrażenie na odległość? Jednym ze sposobów są profesjonalne zdjęcia biznesowe publikowane w miejscach strategicznych dla naszej komunikacji. Profilowe zdjęcia na Linked In czy Facebook’u, zakładki kontaktowe na firmowej stronie internetowej, stopka wykorzystywana w poczcie elektronicznej lub firmowy intranet, wszędzie tam profesjonalne zdjęcie będzie wirtualną wizytówką wyróżniającą nas na tle innych.

Zdjęcia biznesowe mają duży potencjał w kreowaniu pierwszego wrażenia. Są zbiorem komunikatów które podane w odpowiedni sposób mogą prezentować nasz profesjonalizm, otwartość i pozytywne nastawienie. Mogą też zwyczajnie budzić sympatię, jak choćby poniższy kadr. Kreatywna fotografia pomoże uwypuklić potencjał wizerunkowy w ciekawy, angażujący sposób.

pierwsze wrazenie 1

Nawet najlepsze zdjęcia biznesowe nie zastąpią kontaktu osobistego. Mogą jednak skutecznie zachęcać odbiorcę do nawiązania relacji. Każdego dnia nasze kanały komunikacyjne weryfikowane są przez partnerów biznesowych, klientów, konkurencję. Profesjonalne zdjęcia biznesowe nie tylko zaprezentują nasze cechy fizyczne, ale podkreślą profesjonalizm, otwartość i pozytywną energię. Dzięki nim staniemy się w oczach odbiorcy bardziej wiarygodni a dobre wrażenie jakie wywoła nasza prezentacja wpłynie pozytywnie na dalszy rozwój komunikacji. Doskonałym przykładem są tu chociażby profesjonalne zdjęcia do CV.