jak powinno wyglądać zdjęcie biznesowe

Jak powinno wyglądać zdjęcie biznesowe?

Czym jest i jak powinno wyglądać zdjęcie biznesowe? W powszechnym wyobrażeniu to fotografia przedstawiająca profesjonalistę. Główne cechy to schludny strój, stonowane i współgrające ze sobą kolory. Miękkie światło modelujące, skupiające uwagę na twarzy. Delikatny błysk w oczach, lekki uśmiech, przyjazna i otwarta mowa ciała. W ręku codzienny atrybut – pióro lub telefon, by podkreślić gotowość do działania. 

Powyższy opis to dość stereotypowy obraz klasycznych zdjęć dla biznesu. Fotografia korporacyjna, sesje wizerunkowe, czy portrety biznesowe bardzo chętnie korzystają z takiego, formalnego modelu prezentacji. Jednak zdjęcia profesjonalistów to nie tylko garnitur i modny krawat. Zdjęcie potrafi wyrażać znacznie więcej komunikatów. Warto wykorzystać jego pełen potencjał.

jak powinno wyglądać zdjęcie biznesowe

Pewnie zastanawiasz się, co różni zdjęcie profesjonalne od nieprofesjonalnego i dlaczego to takie ważne?

Potencjał w szczegółach

Zdjęcie wizerunkowe dla profesjonalisty powinno powstać w rozmyślny sposób. Tym właśnie różni się od przypadkowego zdjęcia wykonanego telefonem komórkowym, bazującego zwykle na powierzchownej fizyczności.  Tymczasem profesjonalne zdjęcie to suma komunikatów, które u odbiorcy powinny wywoływać jednoznacznie pozytywne odczucia.

Dobre, efektowne zdjęcie korzysta z każdego centymetra kadru. Potencjał fotografii wizerunkowej jest naprawdę olbrzymi. Począwszy od odpowiedniego stroju, poprzez czytelną mowę ciała, odpowiedni wyraz twarzy, a skończywszy na kwestiach technicznych – przemyślanym tle, świetle, kadrze i perspektywie, wszystko to powinno tworzyć spójną i harmonijną kompozycję. Im mniej przypadkowości tym lepszy efekt końcowy.

Jak powstaje dobre zdjęcie dla profesjonalisty?

Zdjęcia biznesowe to dość subtelna materia. Odpowiednie wyważenie wszystkich elementów jest kluczem do sukcesu. Wystarczy, że jeden z tych elementów zostanie zaniedbany (niewyspana twarz) lub nadmiernie wyeksponowany (zbyt duża broszka), a zaburzy on cały konstrukt dobrego zdjęcia. Aby tego uniknąć, warto omówić i przygotować sesję w najmniejszych szczegółach. Zdjęcia i komunikacja z nimi związana to cel który trzeba wyznaczyć i konsekwentnie go zrealizować. 

Jak powinno wyglądać zdjęcie biznesowe damskie?

Biznesowe zdjęcie damskie to prostota i harmonijne zestawienie elementów stroju, podkreślające klasę i wyrafinowanie. Z uwagi na fakt iż kobiety częściej niż mężczyźni korzystają z zabiegów estetycznych kobiece zdjęcia częściej wyłamują się z klasycznego kanonu kolorów i dodatków. Jednak również w tym zakresie polecany jest wyrazisty i lekki styl.

Półformalne lub nieformalne zdjęcia biznesowe damskie cieszą się uznaniem szczególnie w branżach kreatywnych, gdzie artystyczna fryzura, bardziej wyrazisty makijaż biznesowy czy finezyjna biżuteria kobieca mogą być dodatkowymi atutami prezentacji.

zdjęcie biznesowe damskie

Jak powinno wyglądać zdjęcie biznesowe męskie

Klasyczne zdjęcie biznesowe męskie to najczęściej utrzymany w dobrym tonie minimalizm. Marynarka, koszula i krawat powinny być dobrane w harmonijny, dopełniający się sposób a męska biżuteria zredukowana do obrączki i zegarka. Warto pamiętać o schludnej fryzurze i wypielęgnowanym zaroście.

Półformalne zdjęcia męskie to zwykle styl smart casual, w którym panuje większa swoboda zarówno jeśli chodzi o kolorystykę, jak również elementy garderoby i dodatki. Dużą popularnością cieszą się również zdjęcia w nieformalnym stylu.

Potrzeby wizerunkowe- jakich zdjęć potrzebujesz?

To jak powinno wyglądać zdjęcie biznesowe uzależnione jest od potrzeb wizerunkowych. Zdjęcie może przybierać bardzo różne formy. Na tym etapie warto zastanowić się, jakich konkretnie zdjęć potrzebujemy, a także gdzie i w jakim charakterze chcemy te fotografie wykorzystać. Nieco inaczej powinny wyglądać oficjalne zdjęcia prezentowane na stronie internetowej, inne zdjęcia pojawiają się np. na LinkedIn. W pewnych sytuacjach kadr poziomy będzie znacznie bardziej pożądany niż kadr pionowy a zdjęcie na jasnym tle sprawdzi się lepiej niż fotografie z tłem ciemnym. To samo dotyczy form ekspresji, rodzaju światła i wielu innych czynników. Warto porozmawiać o tym wszystkim z fotografem.

zdjęcie biznesowe

Pomysł na zdjęcie to podstawa sukcesu

Dobry pomysł na zdjęcie biznesowe jest punktem wyjścia. I wcale nie chodzi tu o jakąś kosmiczną oryginalność, stworzenie czegoś maksymalnie unikalnego i nieszablonowego. Pomysł na zdjęcie dla bizneswoman czy biznesmena musi być po prostu spójny z celem wizerunkowym. To zdjęcie ma nas nie tylko dobrze reprezentować, ale również dostarczać odbiorcom konkretnych informacji. O nas, naszej profesji, kompetencjach, pasji, zaangażowaniu, stylu, wartościach. Postawmy na precyzję. Lepsze jedno świetne i wyraziste zdjęcie niż tuzin nijakich kadrów.

Koncepcja na zdjęcia leży zwykle w gestii fotografa. Jeśli jednak chcemy zrealizować pomysł który przypadł nam do gustu, warto o tym wspomnieć nieco wcześniej. Pozwoli to przygotować plan sesji, odpowiednie tło i światło, a nawet określone pozy.

A jak (nie) powinno wyglądać zdjęcie biznesowe?

Zdjęcia do celów biznesowych to materia w której wszelkie eksperymenty mają sens, jeśli są głęboko uzasadnione. Dobre zdjęcie to zdjęcie które komunikuje się z odbiorcą w czytelny sposób. Jeśli mówimy o zdjęciach wykorzystywanych w komunikacji zawodowej, to nieprzemyślane eksperymenty mogą zakłócić czytelność przekazu. Osobiście staram się unikać nadmiernych „skoków w bok” w postaci np. zdjęć czarno- białych, eksperymentów z kompozycją czy perspektywą, o ile nie ma ku temu wyraźnych powodów.

Gdzie szukać inspiracji?

Podpowiedzi warto szukać choćby u innych osób reprezentujących naszą branżę. Z pewnością wiele z nich ma już profesjonalne zdjęcia. Można na tej bazie stworzyć własną wizję, zachowując jednocześnie podobną stylistykę, dostosowaną do przyjętego w branży kanonu. Czasem można też spróbować wyjść poza schemat i wymyślić naprawdę oryginalny koncept. Musi to być jednak spójne z naszym celem wizerunkowym.

Skoro już wiesz jak powinno wyglądać zdjęcie biznesowe, to najwyższy czas umówić się na profesjonalną sesję.