Komunikacja w biznesie

Komunikacja w biznesie – zdjęcia dają przewagę

Czynnikami mającymi największy wpływ na postrzeganie firmy, produktów i usług są referencje i opinie klientów. Ich realnym wzmocnieniem może być odpowiedzialne zarządzanie wizerunkiem firmy. Otwarta komunikacja w biznesie ma pozytywny wpływ na efektywność wielu działań.

Komunikacja biznesowa jest procesem złożonym, w którym integruje się wiele elementów będących syntezą nauk społecznych z nowymi technologiami. Nas w tym momencie interesuje jedynie pewien wycinek. Jednym z fundamentów budowania poprawnej komunikacji biznesowej między przedsiębiorcą a klientem jest strona internetowa. Tam właśnie – pod firmowym adresem URL inicjuje się większość relacji biznesowych. Od nas w dużym stopniu zależy na ile będą one owocne.

Najważniejsze miejsca na stronie WWW

Bez względu na rodzaj działalności, charakter usług czy specyfikę produktu profesjonalna strona internetowa powinna być zbudowana wokół kilku kluczowych sekcji. Strona startowa- „home page” ma przewagę nad innymi podstronami ze względów obiektywnych – to ona jest silnikiem pozycjonowania całej witryny. Tuż za nią w hierarchii plasują się podstrony typu „oferta” czy „cennik”, które są magnesem dla potencjalnych klientów zainteresowanych naszymi propozycjami. Jednak najbardziej strategiczne miejsca w obrębie każdej strony czy sklepu internetowego to zakładki „o nas” i „kontakt”.

Dzieje się tak z kilku powodów. Przede wszystkim osoby odwiedzające nasz serwis czy sklep internetowy nie od razu chcą coś kupić. Wcześniej chętnie się o nas czegoś dowiedzą, ponieważ to zwiększa ich poczucie pewności i komfort w podejmowaniu decyzji. Wszelkie działania zakupowe powstają zawsze pod wpływem pozytywnych wrażeń. Jeśli zadbamy o to, by wspomniane miejsca były dla odbiorców dodatkowym, pozytywnym impulsem, możemy być pewni sukcesu.

Zdjęcia biznesowe pełnią w tym procesie szczególnie ważną rolę. To one w dużej mierze odpowiadają za podtrzymanie uwagi odbiorcy i to dzięki nim jesteśmy w stanie wywołać emocje, jakich nie wywoła najlepszy copywriting. Klasyczna konstrukcja lejka sprzedażowego „poznaj – polub – zaufaj – kup” może być w dużej mierze oparta na zdjęciach.

Poniżej przygotowałem cztery przykłady stopek kontaktowych jakie często spotykamy na firmowych stronach. Przyjrzyjmy się ich składni.

1. Klasyczna stopka tekstowa

Pierwszy przykład to najbardziej standardowe rozwiązanie klasycznej stopki kontaktowej.

DZIAŁ ZAMÓWIEŃ

Anna Nowak

tel. 900 211 567 011

annanowak@qwasf.pl

OBSŁUGA KLIENTA

Piotr Wójcik

tel. 900 241 567 011

piotrwojcik@qwasf.pl

SKLEP INTERNETOWY

Katarzyna Kowalska

tel. 900 241 560 011

katarzynakowalska@qwasf.pl

Mamy tu nagłówek, imię i nazwisko, kontaktowy numer telefonu i adres e-mail. Wszystko jest poukładane i czytelne, a jednocześnie… nudne i pozbawione wyrazu. Kontakt z Panią Anną, Panem Piotrem lub Panią Katarzyną podejmiemy prawdopodobnie tylko wówczas, gdy tego kontaktu faktycznie potrzebujemy. Nie ma tu niczego co dodatkowo zachęciło by nas do podjęcia działania. Klasyczne flaki z olejem.

2. Stopka z elementami graficznymi

Kolejny przykład to stopka z elementami graficznymi.

DZIAŁ ZAMÓWIEŃ

Anna Nowak

tel. 900 211 567 011

annanowak@qwasf.pl

OBSŁUGA KLIENTA

Piotr Wójcik

tel. 900 241 567 011

piotrwojcik@qwasf.pl

SKLEP INTERNETOWY

Katarzyna Kowalska

tel. 900 241 560 011

katarzynakowalska@qwasf.pl

W porównaniu do pierwszego przykładu, powyższa forma jest nieco ciekawsza wizualnie. Niewielka ikona graficzna i zastosowanie obramowania dają lepszy efekt niż lity tekst. Taka stopka również nie wywoła u odbiorcy większych emocji, jednak jest ona niewątpliwie ciekawsza od suchych, syntetycznych kolumn tekstowych z przykładu pierwszego. Pamiętajmy, że nasz odbiorca w momencie gdy trafi na naszą stronę może być już znużony przeszukiwaniem Internetu. Grafiki i ikony poza walorami estetycznymi dadzą ukojenie zmęczonym oczom. Powyższa stopka znacznie bardziej zachęca do kontaktu.

3. Stopka z małymi zdjęciami

Czas na pierwszy przykład z wykorzystaniem zdjęć.

twarz1

DZIAŁ ZAMÓWIEŃ

Anna Nowak

tel. 900 211 567 011

annanowak@qwasf.pl

twarz2

OBSŁUGA KLIENTA

Piotr Wójcik

tel. 900 241 567 011

piotrwojcik@qwasf.pl

twarz3

SKLEP INTERNETOWY

Katarzyna Kowalska

tel. 900 241 560 011

katarzynakowalska@qwasf.pl

W porównaniu z dwoma pierwszymi przykładami tu jest już znacznie lepiej. Zdjęcia w stopkach są bez wątpienia dużo bardziej angażujące dla odbiorcy niż bezimienne ikony graficzne. Zdjęcia przykuwają wzrok, budują dobre wrażenie i wzmacniają poczucie zaufania. Reasumując – zachęcają do kontaktu. Dzięki nim wiemy, że po drugiej stronie czekają na nas realni, godni zaufania ludzie, do których możemy zwrócić się o pomoc w naszej sprawie. Nie bez powodu podobne profile zdjęciowe stosowane są przez większość dużych firm, banków i korporacji. Nie bez powodu zawojowały również media społecznościowe- Linked In, Facebook czy Twitter.

4. Stopka z dużymi zdjęciami

Czwarty przykład to stopka z dużymi zdjęciami.

cale1

DZIAŁ ZAMÓWIEŃ

Anna Nowak

tel. 900 211 567 011

annanowak@qwasf.pl

cale2

OBSŁUGA KLIENTA

Piotr Wójcik

tel. 900 241 567 011

piotrwojcik@qwasf.pl

cale3

SKLEP INTERNETOWY

Katarzyna Kowalska

tel. 900 241 560 011

katarzynakowalska@qwasf.pl

Co różni ten przykład od poprzedniego? Można powiedzieć, że tylko kształt i wielkość zdjęć. Jednak „tylko” w analizowanym przypadku oznacza „aż tyle”. Duże zdjęcia mają przewagę nad małymi miniaturkami w kilku kwestiach. Zacznijmy od tego, że prostokątne kadry są dla odbiorcy bardziej naturalne niż okrągłe, skompresowane ikony. Większy plan pozwala również zaprezentować pełen przekaz płynący ze zdjęcia biznesowego. Pozytywna mowa ciała, elegancki styl, profesjonalizm, każdy z tych komunikatów jest dla odbiorcy dodatkowym, pozytywnym bodźcem. Być może Pan Piotr mógłby się nieco uśmiechnąć, ale on pracuje w Obsłudze Klienta, nie wymagajmy zbyt wiele 🙂 Wielkość zdjęcia również ma znaczenie, ponieważ dzięki temu łatwiej jest ocenić czy zapamiętać osobę na fotografii.

Naturalna komunikacja w biznesie

Komunikacja w biznesie szczególnie zyskuje w sytuacjach gdy sprawia wrażenie naturalnej, nienachalnej. Właśnie dlatego portrety biznesowe w swej klasycznej formie cieszą się tak dużą popularnością wśród osób chcących mądrze zarządzać swoim wizerunkiem. Oczywiście – komunikacja to nie tylko zdjęcia. Sama fotografia biznesowa również nie jest rozwiązaniem wszystkich problemów wizerunkowych i komunikacyjnych. Jednak w wielu sytuacjach profesjonalne fotografie mogą mieć bardzo pozytywne przełożenie na odczucia odbiorcy.

Wszędzie tam gdzie dobra komunikacja w biznesie ma kluczowe znaczenie, warto zadbać o dobre zdjęcia biznesowe.