mowa ciała w fotografii biznesowej

Mowa ciała w fotografii biznesowej

Mowa ciała w fotografii biznesowej to sekretny język póz i gestów, dzięki którym możemy wpływać na wrażenia odbiorcy. Czy zastanawiałeś się kiedyś nad tym, dlaczego niektórzy ludzie na zdjęciach zawsze wyglądają dobrze, natomiast inni powinni raczej unikać obiektywu? Czy istnieje coś takiego jak wrodzona niefotogeniczność?

Na ten temat napisano już wiele fachowych artykułów. Wynika z nich jasno, że fotogeniczność to tylko wrażenie wywoływane przez mózg. Określone cechy fizyczne nie mają w tym wypadku większego znaczenia, ponieważ kanony piękna każdy z nas postrzega indywidualnie. Trzeba jednak przyznać, że duży wpływ na ich formowanie mają internet, telewizja i kolorowe magazyny.

Bardzo często osoby dobrze wychodzące na zdjęciach, w rzeczywistości nie są uznawane za szczególnie atrakcyjne. Dzieje się tak, ponieważ zdjęcia to nie tylko prezentacja cech fizycznych, ale również – a może przede wszystkim – sposób tej prezentacji.

Czym jest mowa ciała?

Wbrew pozorom mowa ciała nie jest kolejnym wymysłem naszych szalonych czasów. To wynik wielu tysięcy lat ewolucji, język który dopiero niedawno, w efekcie poważnych badań naukowych, stał się dla nas nieco bardziej zrozumiały.

Czym jest mowa ciała? Można powiedzieć, że zestawem gestów i mimiki, które wykonujemy i na które sami reagujemy, najczęściej na poziomie podświadomości.

Mowa ciała w fotografii biznesowej

W fotografii biznesowej powyższe stwierdzenie nabiera dodatkowego znaczenia. Nic dziwnego, pozytywny język ciała określa nasze szczere intencje. Sugeruje również kompetencje, inteligencję i sympatię, co niezwykle pomaga w budowaniu zaufania.

Problem w tym, że nie ma uniwersalnego słownika, który przypisuje elementom mowy ciała znaczenia pozytywne i negatywne. Gdyby tak było, wszystkie fotografie biznesowe wyglądały by identycznie.

mowa ciała w fotografii biznesowej

Weźmy na ten przykład uśmiech. Pozornie wywołuje on tylko pozytywne skojarzenia. W rzeczywistości jednak uśmiech może być zarówno szczery jak i fałszywy, złośliwy i serdeczny, naturalny lub wymuszony. Co ciekawe, w wyniku badań przeprowadzonych nad uśmiechem dowiedziono, że wyznacznikiem szczerości nie są rozchylone usta, a… uniesione kąciki oczu. Jeśli śmiejemy się prawdziwie, śmiejemy się całą twarzą.

Jak interpretować mowę ciała?

Wynika z tego, że język ciała należy interpretować w grupach gestów. Im bardziej spójna jest całość, tym łatwiej ją akceptujemy. Przyznasz, że zdjęcie uśmiechniętego człowieka z zaciśniętymi pięściami wygląda dość nienaturalnie? Nasz mózg dostrzega w takim obrazku brak spójności i domyślnie przypisuje mu negatywne znaczenie. To prosty przykład, w istocie jednak mowa ciała jest bardziej skomplikowana.

Mowa ciała na zdjęciach biznesowych

Istnieją pewne uproszczone wytyczne, które sprawdzają się w przypadku zdjęć biznesowych. Należą do nich:

  • bezpośredni kontakt wzrokowy
  • wyprostowana sylwetka
  • otwarta postawa

Różne zasady mogą być jednak mniej lub bardziej przydatne w odniesieniu do różnych osób. Z doświadczenia wiem, że podczas sesji fotograficznych ludzie zwykle czują się nieswojo, bo nie wiedzą co robić. Ich naturalna mowa ciała może być więc w pewien sposób zaburzona.

Dobre zdjęcia biznesowe to pozytywna komunikacja

Dobre zdjęcia biznesowe to w przeważającej większości pozytywna forma komunikacji, w której mowa ciała ma niezwykle istotne znaczenie. Pozytywna komunikacja niewerbalna może być bardzo skutecznym sposobem na przekazanie pozytywnych emocji, relacji i atmosfery na zdjęciach. Oto kilka przykładów pozytywnej mowy ciała w fotografii:

Uśmiech

Uśmiech to uniwersalny gest, który może przekazać radość, przyjazność i pozytywne nastawienie. Uśmiechające się osoby na zdjęciach mogą wpływać na pozytywne odczucia widza i tworzyć przyjemną atmosferę.

Otwarta postawa ciała

Postawa ciała mówi równie dużo. Dla przykładu – wyprostowana sylwetka z ramionami opuszczonymi wzdłuż ciała może przekazywać otwartość, pewność siebie i przyjazne podejście. Taki sposób ustawienia ciała na zdjęciach może komunikować pozytywne nastawienie i chęć nawiązania kontaktu.

Gesty związane z przyjaźnią i miłością

Gesty takie jak przytulanie, trzymanie za rękę, czy innego rodzaju gesty związane z bliskością i miłością, mogą przekazywać uczucia pozytywnego związku między ludźmi. Takie gesty na zdjęciach mogą budować atmosferę miłości, przyjaźni i bliskości. Przede wszystkim jednak mają głęboki wymiar ludzki.

Ruch i aktywność

Ruch ciała, taniec, skok, bieg czy zabawa mogą przekazywać energię, radość i aktywność. Fotografie z uchwyceniem takich ruchów mogą być pełne życia i pozytywnej dynamiki.

Kontakt wzrokowy

Bezpośredni kontakt wzrokowy na zdjęciach może budować relacje, komunikować zainteresowanie i pozytywne nastawienie. Fotografie, na których osoby patrzą sobie w oczy, mogą przekazywać zaangażowanie, akceptację i przyjazne podejście.

Mimika twarzy

Wyraziste, pozytywne wyrażenia twarzy, takie jak uśmiechy czy radość na twarzy, mogą być silnym sposobem na przekazanie pozytywnych emocji na zdjęciach. Mimika twarzy może być bardzo wyraźnym wskaźnikiem emocji i nastroju, które chcemy przekazać na fotografii.

Wszystkie te elementy mowy ciała w fotografii mogą współtworzyć pozytywną atmosferę, komunikować przyjazne podejście i przekazywać pozytywne emocje, co może sprawić, że zdjęcia będą bardziej atrakcyjne i pociągające dla widza.

Mowa ciała – więcej na blogu

O mowie ciała na moim blogu jest więcej informacji. Polecam post mówiący o tym, jak przebiega sesja biznesowa i jak się do niej dobrze przygotować. Zachęcam również do przeczytania posta Pierwsze wrażenie w biznesie w którym nieco szerzej poruszam kwestie związane z pozytywną komunikacją wizerunkową.