fbpx

Mowa ciała w fotografii biznesowej

Mowa ciała w fotografii biznesowej to sekretny język póz i gestów, dzięki którym możemy wpływać na wrażenia odbiorcy. Czy zastanawiałeś się kiedyś nad tym, dlaczego niektórzy ludzie na zdjęciach zawsze wyglądają dobrze, natomiast inni powinni raczej unikać obiektywu? Czy istnieje coś takiego jak wrodzona niefotogeniczność?

Na ten temat napisano już wiele fachowych artykułów. Wynika z nich jasno, że fotogeniczność to tylko wrażenie wywoływane przez mózg. Określone cechy fizyczne nie mają w tym wypadku większego znaczenia, ponieważ kanony piękna każdy z nas postrzega indywidualnie. Trzeba jednak przyznać, że duży wpływ na ich formowanie mają internet, telewizja i kolorowe magazyny.

Bardzo często osoby dobrze wychodzące na zdjęciach, w rzeczywistości nie są uznawane za szczególnie atrakcyjne. Dzieje się tak, ponieważ zdjęcia to nie tylko prezentacja cech fizycznych, ale również – a może przede wszystkim – sposób tej prezentacji.

Mowa ciała

Mowa ciała nie jest kolejnym wymysłem naszych szalonych czasów. To wynik wielu tysięcy lat ewolucji, język który dopiero niedawno, w efekcie poważnych badań naukowych, stał się dla nas nieco bardziej zrozumiały.

Czym jest mowa ciała? Można powiedzieć, że zestawem gestów i mimiki, które wykonujemy i na które sami reagujemy, najczęściej na poziomie podświadomości.

Mowa ciała w fotografii biznesowejDobre zdjęcie ma wartość tysiąca słów

W fotografii biznesowej powyższe stwierdzenie nabiera dodatkowego znaczenia. Nic dziwnego, pozytywny język ciała określa nasze szczere intencje. Sugeruje również kompetencje, inteligencję i sympatię, co niezwykle pomaga w budowaniu zaufania.

Problem w tym, że nie ma uniwersalnego słownika, który przypisuje elementom mowy ciała znaczenia pozytywne i negatywne. Gdyby tak było, wszystkie fotografie biznesowe wyglądały by identycznie.

Weźmy na ten przykład uśmiech. Pozornie wywołuje on tylko pozytywne skojarzenia. W rzeczywistości jednak uśmiech może być zarówno szczery jak i fałszywy, złośliwy i serdeczny, naturalny lub wymuszony. Co ciekawe, w wyniku badań przeprowadzonych nad uśmiechem dowiedziono, że wyznacznikiem szczerości nie są rozchylone usta, a… uniesione kąciki oczu. Jeśli śmiejemy się prawdziwie, śmiejemy się całą twarzą.

Wynika z tego, że język ciała należy interpretować w grupach gestów. Im bardziej spójna jest całość, tym łatwiej ją akceptujemy. Przyznasz, że zdjęcie uśmiechniętego człowieka z zaciśniętymi pięściami wygląda dość nienaturalnie? Nasz mózg dostrzega w takim obrazku brak spójności i domyślnie przypisuje mu negatywne znaczenie. To prosty przykład, w istocie jednak mowa ciała jest bardziej skomplikowana.

Jak dobrze wyglądać na zdjęciach biznesowych?

Istnieją pewne uproszczone wytyczne, które sprawdzają się w przypadku zdjęć biznesowych. Należą do nich:

  • bezpośredni kontakt wzrokowy
  • wyprostowana sylwetka
  • otwarta postawa

Różne zasady mogą być jednak mniej lub bardziej przydatne w odniesieniu do różnych osób. Z doświadczenia wiem, że podczas sesji fotograficznych ludzie zwykle czują się nieswojo, bo nie wiedzą co robić. Ich naturalna mowa ciała może być więc w pewien sposób zaburzona.

W kolejnych postach opowiem m.in. o tym, jak przebiega sesja biznesowa i jak się do niej dobrze przygotować.

Zobacz również

Social media

FacebookLinkedIn | Instagram

Gdzie pracuję? 

Kraków... Małopolska... Polska

Fotografowałem m.in. w takich miejscach jak Kraków, Warszawa, Katowice, Zakopane, Gliwice, Rzeszów, Wieliczka, Zabrze, Bochnia, Tarnów, Nowy Sącz, Chrzanów, Bytom, Myślenice, Nowy Targ, Żywiec, Limanowa, Oświęcim, Brzesko, Bielsko- Biała, Jaworzno... 

Menu