fbpx
zdjęcia i grafiki

Dlaczego zdjęcia i grafiki są bardziej skuteczne niż teksty?

Jeszcze niedawno słowo pisane uchodziło za główną formę przekazu w Internecie. Rozbudowane, eksperckie opracowania cieszyły się olbrzymim zainteresowaniem i przyciągały na strony firmowe wielu odbiorców. Galopujący rozwój nowych mediów sprawił, że teksty zaczęły ustępować pola treściom wizualnym. Popularność zyskały infografiki, ikony i odpowiedzialne za wyrażanie emocji emotikony. Z jakich powodów zdjęcia i grafiki stały się tak popularne? Dlaczego wolimy oglądać zamiast czytać? O tym w dzisiejszym poście.

Zdjęcia i grafiki – tajemnica tkwi w mózgu

Wszystko co można powiedzieć w tym temacie sprowadza się do funkcjonowania ludzkiego mózgu. Neurobiolodzy odpowiedzialni za badanie funkcji i rozwoju naszego „komputera pokładowego” uważają, że cywilizacyjnie znajdujemy się w punkcie krytycznym. Po raz pierwszy bowiem doszło do sytuacji, w której ilość codziennych bodźców stała się dla ludzkiego mózgu istotnym problemem. Aktywność obszarów odpowiedzialnych za przetwarzanie i przechowywanie informacji została poddana poważnej próbie. W odpowiedzi mózg ludzki postanowił uruchomić „reakcje obronne”, poszukując w codziennym przekazie skrótów i uproszczeń.

zdjecia i grafiki

Dlaczego zatem zdjęcia i grafiki są bardziej popularne niż teksty? Oto 4 główne powody:

Ludzie są wzrokowcami

Jak wiadomo większość z nas jest wzrokowcami. Zdaniem naukowców blisko 70 % populacji to ludzie dla których doznania wizualne stanowią główny impuls wpływający zarówno na ocenę sytuacji, jak również podejmowane działania. Wzrok jest zmysłem z którym nasz mózg działa w perfekcyjnej symbiozie. Dowiedziono nawet, że zdjęcia i obrazy umieszczone na stronie internetowej mogą zmniejszyć tzw. współczynnik odrzuceń nawet o 80 %.

Zdjęcia i obrazki mają większy ładunek emocjonalny

Nawet najbardziej wyrafinowany copywriting nie wywoła takich emocji jak zdjęcia czy infografiki. Obraz szybciej odpowiada na nasze pytania, karmi nasze potrzeby estetyczne i tworzy wrażenia nieosiągalne dla kolubryn tekstowych. Zdjęcia przyciągają wzrok i pomagają podtrzymać uwagę a ich symbolika jest dla nas łatwiejsza w zrozumieniu.

Mózg szybciej przetwarza obrazki

W natłoku bodźców nie jesteśmy w stanie uważnie reagować na wszystko co do nas dociera. Wybieramy zatem komunikaty graficzne ponieważ są znacznie szybciej przetwarzane przez centralny układ nerwowy niż treści werbalne. Zrozumienie standardowego tekstu złożonego z 200 słów zajmuje nam około minuty. Jednak tylko kilka sekund umysł potrzebuje do przetworzenia treści wizualnych zawartych na serii zdjęć.

Łatwiej zapamiętujemy treści wizualne

Nawet pojedynczy obraz jest dla naszej świadomości bardziej trwałym doznaniem niż słowa. Badania dowodzą, że zdjęcia i grafiki znacznie dłużej przechowujemy w pamięci roboczej naszego mózgu. Nawet kilka dni później jesteśmy w stanie przypomnieć sobie jak wyglądało zdjęcie, natomiast zupełnie nie pamiętamy opisu jaki mu towarzyszył.

Dziś nie powinno więc nikogo dziwić to, że na profilach społecznościowych, stronach internetowych czy blogach coraz częściej trafiamy na krótsze, skondensowane formy tekstowe, bogato ilustrowane zdjęciami i grafiką. Przekaz marketingowy zmienił się w sposób zasadniczy. Bynajmniej, nie zdegradowało to roli słowa, ale nadało mu nowe znaczenie w coraz bardziej cyfrowym świecie.

Spodobał Ci się ten artykuł? Udostępnij go dla innych: