Zdjęcie biznesowe- to co najważniejsze

Czym jest i jak powinno wyglądać zdjęcie biznesowe? W powszechnym wyobrażeniu to fotografia przedstawiająca profesjonalistę. Główne cechy to schludny strój, stonowane i współgrające ze sobą kolory. Miękkie światło modelujące, skupiające uwagę na twarzy. Delikatny błysk w oczach, lekki uśmiech, przyjazna i otwarta mowa ciała. W ręku codzienny atrybut – pióro lub telefon, by podkreślić gotowość do działania. 

Powyższy opis ma dość stereotypowy wydźwięki i odnosi się głównie do klasycznych zdjęć biznesowych, popularnych zwłaszcza w fotografii korporacyjnej, wizerunkowych sesjach firmowych itp. Jednak zdjęcia biznesowe to nie tylko garnitur i modny krawat. Właściwie to w ogóle nie muszą być nudne i zachowawcze zdjęcia w formalnym stylu. Fotografia biznesowa potrafi wyrażać znacznie więcej niż tylko proste, czytelne komunikaty. Warto wykorzystać jej pełen potencjał.

Zdjęcie biznesowe – prezentacja dla każdego

Zdjęcie biznesowe to prezentacja dla każdej czynnej zawodowo osoby, dla której wizerunek jest istotnym aktywem prowadzonej działalności. Można śmiało powiedzieć, że zdjęcie biznesowe to typowa fotografia reklamowa. Różnica polega na tym, że tu przedmiotem reklamy jest człowiek, jego charyzma, osobowość i styl. Jak w każdej dobrej reklamie forma wizualna powinna być poparta konkretnym przekazem. Dobre zdjęcie biznesowe jest niezwykle skutecznym nośnikiem  takich informacji. Wszyscy lubimy patrzeć na ludzi emanujących szczęściem, roztaczających wokół siebie aurę sukcesu. Takie zdjęcia magnetyzują, przyciągają wzrok, budzą ciekawość i sprawiają, że nawet nie znając osoby na zdjęciu zaczynamy odczuwać względem niej sympatię. Wzrasta też poziom naszego zaufania. Jednym słowem – działa.

Jeszcze kilka lat temu fotografie biznesowe były przywilejem biznesowych elit, wąskiego grona wybrańców pojawiających się na okładkach Forbes czy Financial Times. Dziś jest to forma autoreklamy z której chętnie korzysta każdy, świadomy przedsiębiorca. Menager, kierowca, konsultant biznesowy, muzyk, trener personalny, kucharz czy stylistka, wszyscy oni powinni mieć dobre zdjęcia. Rodzaj profesji nie ma tu żadnego znaczenia. Zdjęcia biznesowe stały się podstawowym narzędziem do budowania i wzmacniania komunikacji wizerunkowej. A ta jak wiadomo, w dobie supremacji internetu i social media jest ważna w każdej przestrzeni okołobiznesowej.

Jeśli jesteś przedsiębiorcą, oferujesz produkty lub usługi, lub prowadzisz działalność o charakterze artystycznym czy edukacyjnym, powinieneś posiadać profesjonalne zdjęcia biznesowe. Pewnie zastanawiasz się, co różni zdjęcie profesjonalne od nieprofesjonalnego i dlaczego to takie ważne?

Profesjonalne zdjęcie biznesowe

Profesjonalne zdjęcie biznesowe powinno powstać w rozmyślny sposób. Tym właśnie różni się od przypadkowego zdjęcia wykonanego telefonem komórkowym, bazującego zwykle na powierzchownej fizyczności.  Tymczasem profesjonalne zdjęcie biznesowe to suma komunikatów. Jej wynik nie powinien pozostawiać u odbiorcy żadnych wątpliwości. Zwłaszcza co do intencji dla których zostało wykonane. To powinno być mocne, efektowne zdjęcie. Każdy element fotografii biznesowej, począwszy od odpowiedniego stroju, poprzez czytelną mowę ciała, odpowiedni wyraz twarzy, a skończywszy na kwestiach technicznych – tle, świetle, kadrze i perspektywie, wszystko to powinno tworzyć spójną i harmonijną kompozycję.

Odpowiednie wyważenie wszystkich elementów to klucz do sukcesu. Zdjęcia biznesowe to dość subtelna materia. Wystarczy, że jeden z tych elementów zostanie zaniedbany (niewyspana twarz) lub nadmiernie wyeksponowany (zbyt duża broszka), a zaburzy on cały konstrukt dobrego zdjęcia. Aby tego uniknąć, warto omówić i przygotować sesję biznesową w najmniejszych szczegółach. Trzeba wyznaczyć cel i konsekwentnie go zrealizować. W międzyczasie warto zastanowić się przede wszystkim nad tym, w jakim celu wykonujemy te zdjęcia i kto ma być ich odbiorcą.

Zdjęcie biznesowe

Sesja biznesowa

Profesjonalna sesja biznesowa to proces na który składają się trzy etapy: przygotowanie do sesji, realizacja i postprodukcja materiału zdjęciowego. Każdy z nich jest równie istotny. Aby mogły powstać dobre zdjęcia biznesowe, należy szczególnie wziąć pod uwagę następujące kwestie:

1. Szczegółowe określenie potrzeb wizerunkowych

Na tym etapie warto zastanowić się, jakich konkretnie zdjęć potrzebujemy, a także gdzie i w jakim charakterze możemy te zdjęcia wykorzystać. Nieco inaczej powinny wyglądać zdjęcia na stronie internetowej, inne kadry pojawiają się np. na LinkedIn. Warto porozmawiać o tym z fotografem.

2. Przygotowanie ogólnego konceptu sesji

Pomysł na sesję jest punktem wyjścia. Podpowiedzi warto szukać choćby u innych osób reprezentujących naszą branżę. Z pewnością wiele z nich ma już profesjonalne zdjęcia biznesowe. Można zachować podobną stylistykę i dostosować się do przyjętego w branży kanonu. Czasem warto też spróbować wyjść poza schemat i wymyślić oryginalny koncept. Musi to być jednak spójne z naszym celem wizerunkowym. Ubiór, kolorystyka, dodatki, makijaż, wszystko to determinuje charakter zdjęć i powinno być szczegółowo dopracowane.

3. Omówienie kwestii technicznych

Wybieramy miejsce w którym wykonamy zdjęcia, rodzaj tła, oświetlenie. Większość decyzji w tym względzie należy do fotografa, jednak w przypadku gdy sesja odbywa się w siedzibie firmy, warto wcześniej udostępnić pomieszczenie do wglądu. Konieczne może okazać się małe przemeblowanie, usunięcie z kadru niepożądanych elementów itd. Przed sesją warto też przesłać fotografowi kilka zdjęć przestrzeni, w której chcemy wykonać zdjęcia. Pozwoli to na przygotowanie odpowiedniego oświetlenia i akcesoriów. Wybieranie miejsca “na gorąco” nie jest dobrym pomysłem, ponieważ wymaga to od fotografa przygotowania na każdą ewentualność.

4. Poświęcenie odpowiedniego czasu na zdjęcia

Czas jest kluczowy podczas każdej sesji, ponieważ pozwala wykonać odpowiednią ilość ujęć, daje również osobie pozującej możliwość dokonania korekt i poprawek. Każdemu bez wyjątku można zrobić świetne zdjęcie ale niektóre osoby potrzebują na planie zdjęciowym nieco więcej czasu niż inne. Czas, otwarta komunikacja i zaangażowanie to sprawdzony przepis na udane kadry.

Ile kosztuje zdjęcie biznesowe?

Ile kosztuje zdjęcie biznesowe? W tym miejscu zwykle pada najbardziej popularna odpowiedź, czyli “to zależy”. Faktycznie jednak koszt sesji biznesowej uzależniony jest od warunków i przedsięwziętych środków, skali trudności wymuszającej konieczność wykorzystania dodatkowego sprzętu, ilości osób (większe grupy mogą zwykle liczyć na upusty) itp. Jeśli sesja odbywa się w siedzibie firmy, znika konieczność opłacenia czasu w studio fotograficznym. Cena sesji biznesowej uzależniona jest też zwykle od wybranych pól eksploatacji i przekazania praw autorskich do zdjęć. Reasumując, zdjęcie biznesowe może kosztować od 100 PLN w górę.

Zdjęcia biznesowe Kraków

Jeśli jesteś zainteresowana/y sesją biznesową w Krakowie, Małopolsce lub innym regionie, zapraszam do kontaktu. Chętnie poznam Twoje oczekiwania i potrzeby wizerunkowe. Na tej podstawie będę mógł przygotować dla Ciebie propozycję sesji której rezultatem będą dobre zdjęcia biznesowe.

Kontakt

Dariusz Kempny

info@dariuszkempny.pl

tel. (48) 503 950 939

Gdzie pracuję? 

Kraków... Małopolska... Polska

Fotografowałem m.in. w takich miejscach jak Kraków, Warszawa, Katowice, Zakopane, Gliwice, Rzeszów, Wieliczka, Zabrze, Bochnia, Tarnów, Nowy Sącz, Chrzanów, Bytom, Myślenice, Nowy Targ, Żywiec, Limanowa, Oświęcim, Brzesko, Bielsko- Biała, Jaworzno... 

Menu