fbpx
zdjęcie biznesowe w krakowie

Zdjęcie biznesowe- poradnik

Czym jest i jak powinno wyglądać zdjęcie biznesowe? W powszechnym wyobrażeniu to fotografia przedstawiająca profesjonalistę. Główne cechy to schludny strój, stonowane i współgrające ze sobą kolory. Miękkie światło modelujące, skupiające uwagę na twarzy. Delikatny błysk w oczach, lekki uśmiech, przyjazna i otwarta mowa ciała. W ręku codzienny atrybut – pióro lub telefon, by podkreślić gotowość do działania. 

Powyższy opis to dość stereotypowy obraz klasycznych zdjęć biznesowych. Fotografia korporacyjna, sesje wizerunkowe, czy portrety biznesowe bardzo chętnie korzystają z takiego, formalnego modelu prezentacji. Jednak zdjęcia biznesowe to nie tylko człowiek ubrany w garnitur i modny krawat. Zdjęcie biznesowe potrafi wyrażać znacznie więcej komunikatów. Warto wykorzystać jego pełen potencjał.

Zdjęcie biznesowe – prezentacja i przekaz

Zdjęcie biznesowe to prezentacja dla każdej czynnej zawodowo osoby, dla której wizerunek jest istotnym aktywem prowadzonej działalności. Można śmiało uznać, że zdjęcie biznesowe to fotografia reklamowa w której przedmiotem prezentacji jest człowiek, jego charyzma, osobowość i styl. Jak w każdej dobrej reklamie atrakcyjna forma wizualna powinna być poparta konkretnym przekazem. Dobre zdjęcie biznesowe może być świetnym nośnikiem reprezentowanych wartości.

Zdjęcie biznesowe może też wywoływać określony typ emocji. Wszyscy lubimy patrzeć na ludzi emanujących szczęściem, roztaczających wokół siebie aurę sukcesu. Takie zdjęcia biznesowe magnetyzują, przyciągają wzrok, budzą ciekawość i sprawiają, że nawet nie znając osoby na zdjęciu zaczynamy odczuwać względem niej sympatię. Wzrasta też poziom naszego zaufania. Jednym słowem – zdjęcie biznesowe działa.

Zdjęcie biznesowe – wizytówka profesjonalisty

Jeszcze kilka lat temu profesjonalne zdjęcia biznesowe były przywilejem biznesowych elit, wąskiego grona wybrańców pojawiających się na okładkach Forbes czy Financial Times. Dziś jest to forma autoreklamy z której chętnie korzysta każdy, świadomy przedsiębiorca. Menager, kierowca, konsultant biznesowy, muzyk, trener personalny, kucharz czy stylistka, wszyscy oni powinni mieć dobre zdjęcia. Rodzaj profesji nie ma tu żadnego znaczenia. Zdjęcia biznesowe stały się podstawowym narzędziem do budowania i wzmacniania komunikacji wizerunkowej. A ta jak wiadomo, w dobie supremacji internetu i social media jest ważna w każdej przestrzeni okołobiznesowej.

Będąc przedsiębiorcą zawsze coś sprzedajesz. Twoje produkty lub usługi nie istnieją w oderwaniu od Ciebie i choćby dlatego powinieneś posiadać profesjonalne zdjęcia biznesowe. Dzięki nim nie tylko przestajesz być anonimowy ale również skracasz dystans dzielący Cię od osoby zainteresowanej współpracą. To jeden z powodów dla których zdjęcia biznesowe od lat cieszą się niesłabnącą popularnością. Zdjęcie biznesowe to najlepsza osobista wizytówka.

Zdjęcie biznesowe do CV

CV jest jednym z dokumentów w których najczęściej korzystamy ze zdjęć biznesowych. Osoby odpowiedzialne za rekrutację przyznają, że prezentacja wyposażona w profesjonalne zdjęcie biznesowe przykuwa uwagę, wzbudza zainteresowanie i zwiększa szanse na sukces. Oczywiście nawet najbardziej doskonała fotografia nie zapewni nam wymarzonego etatu, jednak na wstępnym etapie rekrutacji stanowi jeden z najmocniejszych atutów. Więcej o tego typu zdjęciach można przeczytać w poście Zdjęcia do CV

zdjecie biznesowe

Pewnie zastanawiasz się, co różni zdjęcie profesjonalne od nieprofesjonalnego i dlaczego to takie ważne?

Zdjęcie biznesowe – potencjał w szczegółach

Zdjęcie biznesowe dla profesjonalisty powinno powstać w rozmyślny sposób. Tym właśnie różni się od przypadkowego zdjęcia wykonanego telefonem komórkowym, bazującego zwykle na powierzchownej fizyczności.  Tymczasem profesjonalne zdjęcie biznesowe to suma komunikatów, które u odbiorcy wywołują jednoznacznie pozytywne odczucia.

Dobre, efektowne zdjęcie biznesowe korzysta z każdego centymetra kadru. Potencjał fotografii biznesowej jest naprawdę olbrzymi. Począwszy od odpowiedniego stroju, poprzez czytelną mowę ciała, odpowiedni wyraz twarzy, a skończywszy na kwestiach technicznych – tle, świetle, kadrze i perspektywie, wszystko to powinno tworzyć spójną i harmonijną kompozycję. Im mniej przypadkowości tym lepszy efekt końcowy.

Jak powstaje dobre zdjęcie biznesowe?

Zdjęcia biznesowe to dość subtelna materia. Odpowiednie wyważenie wszystkich elementów jest kluczem do sukcesu. Wystarczy, że jeden z tych elementów zostanie zaniedbany (niewyspana twarz) lub nadmiernie wyeksponowany (zbyt duża broszka), a zaburzy on cały konstrukt dobrego zdjęcia. Aby tego uniknąć, warto omówić i przygotować sesję biznesową w najmniejszych szczegółach. Zdjęcia biznesowe i komunikacja z nimi związana to cel który trzeba wyznaczyć i konsekwentnie go zrealizować. 

Zdjęcie biznesowe damskie

Klasyczne zdjęcie biznesowe damskie to prostota i harmonijne zestawienie elementów stroju, podkreślające klasę i wyrafinowanie. Z uwagi na fakt iż kobiety częściej niż mężczyźni korzystają z zabiegów estetycznych kobiece zdjęcia biznesowe częściej wyłamują się z klasycznego kanonu kolorów i dodatków. Jednak również w tym zakresie polecany jest wyrazisty i lekki styl.

Półformalne lub nieformalne zdjęcia biznesowe damskie cieszą się uznaniem szczególnie w branżach kreatywnych, gdzie artystyczna fryzura, bardziej wyrazisty makijaż biznesowy czy finezyjna biżuteria kobieca mogą być dodatkowymi atutami prezentacji.

sesje wizerunkowe dla firm

Zdjęcie biznesowe męskie

Klasyczne zdjęcie biznesowe męskie to najczęściej utrzymany w dobrym tonie minimalizm. Marynarka, koszula i krawat powinny być dobrane w harmonijny, dopełniający się sposób a męska biżuteria zredukowana do obrączki i zegarka. Warto pamiętać o schludnej fryzurze i wypielęgnowanym zaroście.

Półformalne zdjęcia biznesowe męskie to zwykle styl smart casual, w którym panuje większa swoboda zarówno jeśli chodzi o kolorystykę, jak również elementy garderoby i dodatki. Dużą popularnością cieszą się również zdjęcia biznesowe w nieformalnym stylu.

Zdjęcie biznesowe w 3 etapach

Profesjonalna sesja biznesowa to proces na który składają się trzy etapy:

przygotowanie do sesji

– realizacja

– postprodukcja materiału zdjęciowego.

Każdy z nich jest równie istotny dla osiągnięcia optymalnego efektu końcowego. Każdy wiąże się z podejmowaniem określonych decyzji. W procesie tym szczególnie warto rozważyć kilka kwestii. Oto najważniejsze z nich.

Potrzeby wizerunkowe- jakiego zdjęcia biznesowego potrzebujesz?

Zdjęcie biznesowe może przybierać bardzo różne formy. Na tym etapie warto zastanowić się, jakich konkretnie zdjęć potrzebujemy, a także gdzie i w jakim charakterze chcemy te zdjęcia wykorzystać. Nieco inaczej powinny wyglądać zdjęcia biznesowe na stronie internetowej, inne zdjęcia pojawiają się np. na LinkedIn. W pewnych sytuacjach kadr poziomy będzie znacznie bardziej pożądany niż kadr pionowy a zdjęcie na jasnym tle sprawdzi się lepiej niż fotografie z tłem ciemnym. To samo dotyczy form ekspresji, rodzaju światła i wielu innych czynników. Warto porozmawiać o tym wszystkim z fotografem.

zdjęcie biznesowe

Pomysł na zdjęcie biznesowe

Dobry pomysł na zdjęcie biznesowe jest punktem wyjścia. I wcale nie chodzi tu o jakąś kosmiczną oryginalność, stworzenie czegoś maksymalnie unikalnego i nieszablonowego. Pomysł na zdjęcie biznesowe musi być po prostu spójny z celem wizerunkowym. To zdjęcie ma nas nie tylko dobrze reprezentować, ale również dostarczać odbiorcom konkretnych informacji. O nas, naszej profesji, kompetencjach, pasji, zaangażowaniu, stylu, wartościach. Postawmy na precyzję. Lepsze jedno świetne zdjęcie biznesowe niż tuzin nijakich kadrów.

Koncepcja na zdjęcie biznesowe leży zwykle w gestii fotografa. Jeśli jednak chcemy zrealizować pomysł który przypadł nam do gustu, warto o tym wspomnieć.

Gdzie szukać inspiracji?

Podpowiedzi warto szukać choćby u innych osób reprezentujących naszą branżę. Z pewnością wiele z nich ma już profesjonalne zdjęcie biznesowe. Można na tej bazie stworzyć własną wizję, zachowując jednocześnie podobną stylistykę, dostosowaną do przyjętego w branży kanonu. Czasem można też spróbować wyjść poza schemat i wymyślić naprawdę oryginalny koncept. Musi to być jednak spójne z naszym celem wizerunkowym.

Dobre zdjęcie biznesowe to suma właściwych wyborów. Większość z nich podejmujemy jeszcze przed sesją zdjęciową. Ubiór, kolorystyka, dodatki, makijaż, wszystko to determinuje charakter zdjęć i powinno być szczegółowo dopracowane.

Miejsce na sesję biznesową

Wybieramy miejsce w którym wykonamy zdjęcia, rodzaj tła, oświetlenie. Większość decyzji w tym względzie należy do fotografa, jednak w przypadku gdy sesja odbywa się w siedzibie firmy, warto wcześniej udostępnić pomieszczenie do wglądu. Konieczne może okazać się małe przemeblowanie, usunięcie z kadru niepożądanych elementów itd. Przed sesją warto też przesłać fotografowi kilka zdjęć przestrzeni, w której chcemy wykonać zdjęcia. Pozwoli to na przygotowanie odpowiedniego oświetlenia i akcesoriów.

Porządkowanie miejsca “na gorąco” nie jest dobrym pomysłem, ponieważ może w nieoczekiwany sposób skomplikować sprawną realizację. Jeśli np. w dniu sesji postanowimy zdjąć ze ściany ładny, jednak niechciany w kadrze obraz, może nam zostać po nim jasna plama w centralnym punkcie kadru.

Warto pamiętać, że zdjęcie biznesowe powinno prezentować wysoki poziom estetyczny. Cała fotografowana przestrzeń, wliczając w to meble, sprzęt elektroniczny czy chociażby kwiaty na oknie powinna być w nienagannym stanie.

zdjęcie biznesowe

Jeśli w siedzibie firmy nie ma przestrzeni w której można wykonać dobre zdjęcia biznesowe, lepszym pomysłem może okazać się sesja zdjęciowa w studio fotograficznym.

Odpowiedni czas na zdjęcia

Czas jaki poświęcimy na zdjęcia biznesowe jest kluczowy. Dotyczy to właściwie każdej sesji zdjęciowej, bez podziału na kategorie. Dłuższy czas pozwala wykonać odpowiednią ilość powtórzeń, daje również osobie pozującej możliwość dokonania korekt i poprawek. Każdemu bez wyjątku można zrobić świetne zdjęcie ale niektóre osoby potrzebują na planie zdjęciowym nieco więcej czasu niż inne. Czas, otwarta komunikacja i zaangażowanie to sprawdzony przepis na udane kadry.

Jeśli mam do wykonania zdjęcie biznesowe dla większej grupy pracowników, z reguły poświęcam 15 minut dla każdej osoby. Z kolei sesja indywidualna trwa zwykle 90 minut i w tym czasie jestem w stanie wykonać wiele świetnych zdjęć biznesowych z dużo szerszą możliwością wyboru.

Światło na sesji

Fotograf potrzebuje czasu nie tylko na wykonanie dobrych ujęć. Sesja zdjęciowa to przede wszystkim odpowiednio przygotowane światło. To ono decyduje o tym, jaki efekt finalnie osiągamy i jakie będzie nasze zdjęcie biznesowe.

Różnimy się między sobą kolorem włosów, wzrostem i sylwetką. Mamy inaczej osadzone oczy, inne rysy twarzy. Część z nas nosi okulary, inni pielęgnują bujny zarost. Właśnie z powodu tych różnic światło na sesji powinno być dopracowane każdorazowo, gdy na planie pojawia się nowa osoba. Czasem są to drobne modyfikacje. Bywa również, że dobrze oświetlony plan zdjęciowy wymaga kilku dodatkowych minut. Światło jest fundamentalne, bez tego nie ma zdjęć.

Retusz zdjęć

Retusz zdjęć biznesowych polega w głównej mierze na zniwelowaniu wad powstałych na etapie realizacji, jak również usunięciu drobnych niedoskonałości. Zdjęcie biznesowe powinno prezentować osobę w sposób naturalny, zatem inwazyjny i przerysowany retusz nie jest wskazany.

Osobiście stosuję dwa rodzaje retuszu, podstawowy i zaawansowany. Podstawowy retusz zdjęcia biznesowego obejmuje wyrównanie tonacji skóry z przywróceniem naturalnej kolorystyki, usunięcie drobnych defektów- przebarwień, pryszczy i najbardziej widocznych zmarszczek i wyczyszczenie defektów ubioru, makijażu i fryzury. Na życzenie klientów wykonuję również bardziej zaawansowany postproces. Zdjęcie biznesowe retuszowane w zaawansowany sposób to również modelowanie kształtu twarzy i sylwetki (wyszczuplanie, wyrównywanie), powiększanie oczu i ust, dorabianie części fryzury, a nawet zmiana koloru włosów (likwidowanie siwizny, wyrównanie odrostów). Możliwa jest również zmiana kolorystyki elementów garderoby.

Wszystkie modyfikacje zdjęć biznesowych mają subtelny i wyważony charakter. Dzięki retuszowi zdjęcie biznesowe wygląda lepiej.

Ile kosztuje zdjęcie biznesowe?

Ile kosztuje zdjęcie biznesowe? W tym miejscu zwykle pada najbardziej popularna odpowiedź, czyli “to zależy”. Faktycznie jednak koszt sesji biznesowej uzależniony jest od warunków i przedsięwziętych środków, skali trudności wymuszającej konieczność wykorzystania dodatkowego sprzętu, ilości osób (większe grupy mogą zwykle liczyć na upusty) itp. Jeśli sesja odbywa się w siedzibie firmy, znika konieczność opłacenia czasu w studio fotograficznym. Cena sesji biznesowej uzależniona jest też zwykle od wybranych pól eksploatacji i przekazania praw autorskich do zdjęć. Reasumując, zdjęcie biznesowe może kosztować około 100 PLN. Czasem mniej, a czasem więcej 🙂

zdjęcie biznesowe smart casual

Jak zrobić zdjęcie biznesowe w domu?

Załóżmy że potrzebujesz zdjęcia biznesowego na wczoraj i jest już zbyt późno by umówić się z fotografem na sesję. Co w takim wypadku? Jak zrobić zdjęcie biznesowe w domu? Musisz poradzić sobie sam. Uzbrój się w telefon z dobrym aparatem i zastosuj się do porad które znajdziesz poniżej:

– Zanim wykonasz jakiekolwiek zdjęcie wyłącz w telefonie wszystkie filtry i aplikacje wpływające na wygląd zdjęć. Twoje zdjęcie musi być naturalne.

– Wyłącz wszystkie źródła światła w pomieszczeniu w którym chcesz wykonać swoje selfie biznesowe. Żadnych włączonych żarówek, lampek i ledów. Jeśli nie dysponujesz profesjonalnym światłem to najlepszą opcją będzie wykonanie zdjęcia w świetle dziennym.

– Wyłącz też w swoim telefonie lampę błyskową. Bez względu na model Twojego telefonu i jego cenę, takie lampy bardziej szkodzą niż pomagają. Jeśli jest zbyt ciemno na zdjęcie bez lampy błyskowej to po prostu zmień miejsce lub porę dnia.

– Znajdź kawałek białej ściany, stań metr od niej i zrób zdjęcie na jej tle. Idealnie jeśli jest ona blisko okna przysłoniętego białą firanką. Byłoby idealnie gdyby w pobliżu nie było niczego w innym kolorze, ponieważ dzięki bliskości np. niebieskich zasłon Twoje zdjęcie „złapie” brzydkie zafarby.

– Przed wykonaniem zdjęcia wyłącz tryb szerokiego kąta i zoom. Do wykonania zdjęcia wybierz tryb standardowy. Obiektyw telefonu powinien być umiejscowiony w odległości mniej więcej jednego metra od Twojej twarzy. Najlepsza perspektywa to wykonanie zdjęcia nieco z góry. Dzięki temu twarz powinna wyglądać naturalnie.

– W miarę możliwości nie rób zdjęcia sam sobie. Wyciągnięta ręka trzymająca telefon zniekształci Twoją postawę. Poproś kogoś o naciśnięcie migawki instruując go wcześniej o jaki typ zdjęcia Ci chodzi, jak powinno być skadrowane itd. Po kilku próbach powinno się udać.

Powinieneś mieć świadomość, że tego typu zdjęcie biznesowe jest co najwyżej substytutem profesjonalnej fotografii. Nie trzeba wiedzy specjalistycznej by zauważyć różnicę między profesjonalnym zdjęciem a tzw. selfie. Amatorskie zdjęcie nie przyniesie Ci wielkiej chwały. Dlatego jak najszybciej umów się z fotografem na indywidualną sesję zdjęciową, dzięki której na kolejne dwa- trzy lata będziesz mieć spokojny umysł gdy ktoś poprosi Cię o zdjęcie do profilu firmowego, napisanego właśnie artykułu czy publikacji prasowej. Każdy powinien posiadać kilka dobrych zdjęć by móc wykorzystać je w dowolnym momencie.

Zdjęcia biznesowe Kraków

Jeśli potrzebujesz zdjęć biznesowych i jesteś zainteresowana/y sesją biznesową w Krakowie, Małopolsce lub innym regionie, zapraszam do kontaktu. Chętnie poznam Twoje oczekiwania i potrzeby wizerunkowe. Na tej podstawie będę mógł przygotować dla Ciebie propozycję sesji której rezultatem będą profesjonalne zdjęcia biznesowe.

Zdjęcia biznesowe – oferta

Udostępnij ten artykuł na: