Zdjęcia biznesowe odgrywają istotną rolę w wielu obszarach działań wizerunkowych. W czasach, w których komunikacja biznesowa odbywa się głównie przez Internet, profesjonalne zdjęcia są wykorzystywane jako cyfrowe wizytówki. Ułatwiają identyfikację, wspierają budowanie relacji zawodowych, podkreślają profesjonalizm i wartości. Znajdują także wiele praktycznych zastosowań w działaniach marketingowych… Szerzej o ich roli i znaczeniu w dzisiejszym poście.
Spis treści
Czym są zdjęcia biznesowe?
Zacznijmy od samego początku, a mianowicie – czym są zdjęcia biznesowe?
W ogólnym znaczeniu to zdjęcia mające na celu przedstawienie firmy, jej pracowników, produktów oraz procesów w atrakcyjny, profesjonalny sposób. Ich naczelnym zadaniem jest promocja i kształtowanie wizerunku firmy. Zdjęcia w stylu biznesowym są przydatne tam, gdzie komunikacja z klientami i partnerami biznesowymi odbywa się w formie zdalnej. Przede wszystkim jednak zdjęcia biznesowe są publikowane we wszelkiego rodzaju materiałach marketingowych.

10 przykładów zastosowania zdjęć biznesowych
Zdjęcia biznesowe mają duży potencjał marketingowy i komunikacyjny. Do najbardziej popularnych form ich wykorzystania należą:
- publikacje na stronie firmowej (zakładka o nas, o firmie, strona główna etc.)
- zdjęcia ilustracyjne w artykułach blogowych
- zdjęcia profilowe w LinkedIn, Facebook, Twitter
- stopki w wiadomościach e-mail
- komunikacja wewnętrzna, firmowe raporty
- identyfikatory/ badge
- publikacje prasowe i elektroniczne
- foldery, katalogi reklamowe, e-commerce
- prezentacje na wykłady, webinaria, spotkania biznesowe
- zdjęcia do dokumentów rekrutacyjnych, CV
W każdym z tych obszarów zdjęcia w stylu biznesowym sprawdzą się doskonale.
Zdjęcia biznesowe – narzędzie kształtowania wizerunku
Zdjęcia prezentowane na stronie WWW, w kanałach mediów społecznościowych, w reklamie czy prezentacjach mają istotny wpływ na to, jak firma czy marka osobista są postrzegana przez klientów, partnerów biznesowych, a nawet konkurencję. Wyraziste portrety biznesowe pomogą wykreować mocny wizerunek. Headshoty w mediach społecznościowych pomogą w nawiązywaniu i podtrzymywaniu wartościowych kontaktów. Zdjęcia biznesowe umieszczone w CV będą dodatkowym atutem osoby ubiegającej się o upragnione stanowisko. Takie zdjęcia to doskonała forma autoreklamy.
Oprócz funkcji identyfikacyjno- prezentacyjnych zdjęcia biznesowe odgrywają istotną rolę w budowaniu i podtrzymywaniu komunikacji, kreowaniu pierwszego wrażenia oraz wzmacnianiu tak ważnych czynników jak wiarygodność i zaufanie.

Rola zdjęć biznesowych w komunikacji
Rozwój biznesu od dawna napędzany jest przez nowoczesne technologie. Współczesne trendy technologiczne zrewolucjonizowały również sposób, w jaki firmy komunikują się – zarówno wewnętrznie, jak również na zewnątrz. Dynamiczny rozwój kanałów komunikacyjnych, popularność platform cyfrowych oraz rosnąca rola AI – sztucznej inteligencji – wszystko to wpływa na efektywność i sposób prowadzenia komunikacji biznesowej.
Zdjęcia biznesowe stały się integralnym elementem tych procesów, a firmy aktywne w mediach posługują się nimi przy każdej możliwej okazji. Portrety biznesowe pojawiają się na frontowych stronach witryn internetowych. Profesjonalne headshoty – biznesowe zdjęcia profilowe zasilają prywatne i firmowe kanały mediów społecznościowych typu LinkedIn czy Facebook. Zdjęcia biznesowe są obecne w prezentacjach, reklamie i komunikacji wewnętrznej. Indywidualne, grupowe, aranżowane i naturalne, w stylu korporacyjnym i casual’owym, zarówno zdjęcia biznesowe męskie, jak i kobiece zdjęcia biznesowe, w znacznym stopniu opanowały przestrzeń komunikacji biznesowej.
Zdjęcia biznesowe i kształtowanie pierwszego wrażenia
O tym, jak ważne jest tzw. pierwsze wrażenie napisano już bardzo dużo. Znaczenie tego pojęcia wzrosło w czasach, w których inicjowanie kontaktów biznesowych przez Internet, czy wdrażanie pracy zdalnej „uruchomiło się” na niespotykaną wcześniej skalę. Znaczenie zdjęć biznesowych jest w tym aspekcie trudne do przeszacowania.
Zdjęcia są często pierwszym elementem, na który zwracają uwagę odwiedzający stronę internetową firmy lub profil w mediach społecznościowych. Nic więc dziwnego, że coraz więcej firm, w tym również małych i średnich, przykłada dużą wagę do poziomu tych publikacji, traktując je jako wyznacznik własnej reputacji. Sesje biznesowe stały się ważnym elementem polityki wizerunkowej firm, instytucji i osób budujących swoje własne marki.

Zdjęcia biznesowe i budowanie wiarygodności
Zdjęcia biznesowe to także element budujący wiarygodność firmy w oczach jej odbiorców. Zdjęcia pracowników, szczególnie osób na kluczowych stanowiskach, przedstawione w profesjonalny sposób, zwiększają zaufanie do organizacji. Pokazują, że jest prowadzona przez kompetentnych i odpowiedzialnych ludzi. Podobnie jak kadry prezentujące prawdziwe miejsca, procesy i rzeczywiste produkty, które również są dla odbiorcy wyznacznikiem wiarygodności.
Przejrzystość w tych obszarach jest ważna, natomiast jej brak może prowadzić do licznych problemów wizerunkowych i braku zaufania, zarówno ze strony klientów jak i partnerów biznesowych. Nic więc dziwnego, że coraz więcej firm przykłada do tego aspektu dużą wagę.
Szybkość przekazu
Kolejnym atutem zdjęć biznesowych jest szybkość i płynność przekazu który można z ich pomocą budować. Dobre zdjęcia portretowe mogą dużo efektywniej niż teksty przekazywać kluczowe informacje o firmie, jej produktach lub usługach. Dla użytkowników Internetu przeglądających publikowane treści często pobieżnie i powierzchownie, zdjęcia i grafiki są atrakcyjną, angażującą formą przekazu.

Komunikowanie wartości poprzez zdjęcia biznesowe
Odnoszenie się do wartości jest dziś stałym elementem działań wizerunkowych wielu firm. Potencjał zdjęć biznesowych jest w tym zakresie nieograniczony. Oto kilka przykładów:
- Zdjęcia prezentujące pracowników podczas współpracy, burzy mózgów czy integracyjnych spotkań, mogą świetnie podkreślać kulturę pracy, akcentować wartości takie jak współpraca, komunikacja i zaangażowanie.
- Profesjonalne zdjęcia sugerują odpowiedzialne podejście firmy do zarządzania własnym wizerunkiem. Eleganckie, odpowiednie dla branży stroje pracowników wskazują na ich profesjonalizm, podkreślają poczucie przynależności do organizacji i wierność wspólnym wartościom.
- Fotografie nowoczesnych, dobrze zaprojektowanych i odpowiednio wyposażonych przestrzeni wskazują na innowacyjność, dbałość o komfort pracowników i nowoczesne podejście do pracy.
- Zdjęcia z elementami zielonych przestrzeni, recyklingu, czy ekologicznych rozwiązań w biurze podkreślają wartości związane z ochroną środowiska.
- Zdjecia biznesowe są także świetnym materiałem do prezentowania odpowiedzialności i zaangażowania społecznego. Przykładem mogą być reportaże z wydarzeń charytatywnych, wolontariatu czy projektów z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu.
- Zdjęcia z formalnych spotkań biznesowych, prezentacji dla klientów czy partnerów świetnie podkreślają zaangażowanie firmy w budowanie długotrwałych relacji i profesjonalne podejście do współpracy.
Kto potrzebuje zdjęć biznesowych?
Kto tak naprawdę potrzebuje zdjęć biznesowych? Można śmiało powiedzieć, że każda osoba rozwijająca ścieżkę swojej kariery zawodowej powinna mieć profesjonalne, dobrze wykonane zdjęcia. Będąc przedsiębiorcą zawsze coś sprzedajesz. Twoja wiedza i umiejętności nie istnieją w oderwaniu od Ciebie. Profesjonalne zdjęcia będą Twoją osobistą wizytówką. Pokażą innym kim jesteś i co sobą reprezentujesz. Wyróżnią Cię na tle innych. Pomogą zbudować Twój profesjonalny wizerunek i wiarygodność w oczach osób do których chciałbyś dotrzeć.
Manager, stylistka, konsultant biznesowy czy muzyk, każdy z nich powinien zadbać o właściwy poziom swojej komunikacji biznesowej.

Gdzie można wykonać zdjęcia biznesowe?
Zdjęcia biznesowe najlepiej wykonać u fotografa specjalizującego się w tej konkretnej dziedzinie fotografii. Wykonywanie zdjęć w stylu biznesowym wymaga bowiem nieco innych umiejętności niż w przypadku wykonywania np. zdjęć do dokumentów. Fotograf specjalizujący się w zdjęciach dla biznesu rozumie kluczowe kwestie, jakimi rządzi się portret biznesowy. Odpowiednia ekspresja, mowa ciała, ubiór i dodatki – każdy z tych elementów ma istotny wpływ na finalne rezultaty sesji zdjęciowej. Chcąc dobrze wypaść na takich zdjęciach, najlepiej powierzyć ich wykonanie specjaliście.
W ramach sesji biznesowych, firmy bardzo często zapraszają fotografa biznesowego do swojej siedziby. Taka forma współpracy pozwala na wykonanie zestawu ujęć dla zespołu liczącego 10- 20 osób w ramach jednego dnia zdjęciowego. Jeśli potrzebujemy zdjęć biznesowych dla siebie, dobrym pomysłem jest umówienie się na sesję indywidualną. Proces powstawania dobrego portretu biznesowego wymaga czasu, wielu powtórzonych ujęć i poprawek w wyglądzie osobistym. Takiego zdjęcia nie da się zrobić dobrze w 10 czy 15 minut.
Ile kosztują profesjonalne zdjęcia biznesowe?
Cena sesji biznesowych uzależniona jest od kilku czynników, które należy wziąć pod uwagę w przygotowaniu kosztorysu sesji. Jako fotograf biznesowy do określenia kosztów wykonania zdjęć biznesowych dla Państwa firmy potrzebuję trzech informacji:
- ilość osób biorących udział w sesji
- ilość zdjęć jako efekt końcowy
- lokalizacja i miejsce sesji
Na tej podstawie przygotowuję i przesyłam propozycję sesji zdjęciowej. Jeśli są Państwo zainteresowani poznaniem szczegółowych informacji, zapraszam do kontaktu.
Zdjęcia biznesowe – fotograf Dariusz Kempny
tel. +48 503 950 939
e-mail info@dariuszkempny.pl