zdjęcie biznesowe w krakowie

Zdjęcie biznesowe- co jest najważniejsze?

Czym jest i jak powinno wyglądać zdjęcie biznesowe? W powszechnym wyobrażeniu to fotografia przedstawiająca profesjonalistę. Główne cechy to schludny strój, stonowane i współgrające ze sobą kolory. Miękkie światło modelujące, skupiające uwagę na twarzy. Delikatny błysk w oczach, lekki uśmiech, przyjazna i otwarta mowa ciała. W ręku codzienny atrybut – pióro lub telefon, by podkreślić gotowość do działania. 

Powyższy opis ma dość stereotypowy wydźwięki i odnosi się głównie do klasycznych zdjęć biznesowych, popularnych zwłaszcza w fotografii korporacyjnej, wizerunkowych sesjach firmowych itp. Jednak zdjęcia biznesowe to nie tylko garnitur i modny krawat. Właściwie to w ogóle nie muszą być nudne i zachowawcze zdjęcia w formalnym stylu. Zdjęcie biznesowe potrafi wyrażać znacznie więcej niż tylko proste, czytelne komunikaty. Warto wykorzystać jego pełen potencjał.

Zdjęcie biznesowe – prezentacja dla każdego

Zdjęcie biznesowe to prezentacja dla każdej czynnej zawodowo osoby, dla której wizerunek jest istotnym aktywem prowadzonej działalności. Można śmiało powiedzieć, że zdjęcie biznesowe to typowa fotografia reklamowa. Różnica polega na tym, że tu przedmiotem reklamy jest człowiek, jego charyzma, osobowość i styl. Jak w każdej dobrej reklamie forma wizualna powinna być poparta konkretnym przekazem. Dobre zdjęcie biznesowe jest niezwykle skutecznym nośnikiem  takich informacji. Wszyscy lubimy patrzeć na ludzi emanujących szczęściem, roztaczających wokół siebie aurę sukcesu. Takie zdjęcia magnetyzują, przyciągają wzrok, budzą ciekawość i sprawiają, że nawet nie znając osoby na zdjęciu zaczynamy odczuwać względem niej sympatię. Wzrasta też poziom naszego zaufania. Jednym słowem – działa.

Zdjęcie biznesowe – wizytówka profesjonalisty

Jeszcze kilka lat temu profesjonalne zdjęcia biznesowe były przywilejem biznesowych elit, wąskiego grona wybrańców pojawiających się na okładkach Forbes czy Financial Times. Dziś jest to forma autoreklamy z której chętnie korzysta każdy, świadomy przedsiębiorca. Menager, kierowca, konsultant biznesowy, muzyk, trener personalny, kucharz czy stylistka, wszyscy oni powinni mieć dobre zdjęcia. Rodzaj profesji nie ma tu żadnego znaczenia. Zdjęcia biznesowe stały się podstawowym narzędziem do budowania i wzmacniania komunikacji wizerunkowej. A ta jak wiadomo, w dobie supremacji internetu i social media jest ważna w każdej przestrzeni okołobiznesowej.

Jeśli jesteś przedsiębiorcą, oferujesz produkty lub usługi, lub prowadzisz działalność o charakterze artystycznym czy edukacyjnym, powinieneś posiadać profesjonalne zdjęcia biznesowe. Takie zdjęcie będzie najlepszą osobistą wizytówką.

zdjecie biznesowe

Pewnie zastanawiasz się, co różni zdjęcie profesjonalne od nieprofesjonalnego i dlaczego to takie ważne?

Zdjęcie biznesowe dla profesjonalisty

Zdjęcie biznesowe dla profesjonalisty powinno powstać w rozmyślny sposób. Tym właśnie różni się od przypadkowego zdjęcia wykonanego telefonem komórkowym, bazującego zwykle na powierzchownej fizyczności.  Tymczasem zdjęcie biznesowe dla człowieka prowadzącego biznes to suma komunikatów. Jej wynik nie powinien pozostawiać u odbiorcy żadnych wątpliwości. Zwłaszcza co do intencji dla których zostało wykonane. To powinno być mocne, efektowne zdjęcie. Każdy element zdjęcia biznesowego, począwszy od odpowiedniego stroju, poprzez czytelną mowę ciała, odpowiedni wyraz twarzy, a skończywszy na kwestiach technicznych – tle, świetle, kadrze i perspektywie, wszystko to powinno tworzyć spójną i harmonijną kompozycję.

Jak stworzyć dobre zdjęcie biznesowe?

Odpowiednie wyważenie wszystkich elementów to klucz do sukcesu. Zdjęcia biznesowe to dość subtelna materia. Wystarczy, że jeden z tych elementów zostanie zaniedbany (niewyspana twarz) lub nadmiernie wyeksponowany (zbyt duża broszka), a zaburzy on cały konstrukt dobrego zdjęcia. Aby tego uniknąć, warto omówić i przygotować sesję biznesową w najmniejszych szczegółach. Trzeba wyznaczyć cel i konsekwentnie go zrealizować. W międzyczasie warto zastanowić się przede wszystkim nad tym, w jakim celu wykonujemy te zdjęcia i kto ma być ich odbiorcą.

zdjęcie biznesowe

Zdjęcie biznesowe – jak powstaje?

Profesjonalna sesja biznesowa to proces na który składają się trzy etapy: przygotowanie do sesji, realizacja i postprodukcja materiału zdjęciowego. Każdy z nich jest równie istotny. Aby mogły powstać dobre zdjęcia biznesowe, należy szczególnie wziąć pod uwagę następujące kwestie:

Potrzeby wizerunkowe- jakiego zdjęcia biznesowego potrzebujesz?

Jedno zdjęcie biznesowe nie zawsze równe jest innemu zdjęciu biznesowemu. Na tym etapie warto zastanowić się, jakich konkretnie zdjęć potrzebujemy, a także gdzie i w jakim charakterze możemy te zdjęcia wykorzystać. Nieco inaczej powinny wyglądać zdjęcia biznesowe na stronie internetowej, inne kadry pojawiają się np. na LinkedIn. Warto porozmawiać o tym z fotografem, ponieważ przemyślane i dopracowane zdjęcie biznesowe może być czymś więcej niż tylko prezentacją naszego wyglądu.

Pomysł na zdjęcie biznesowe

Dobry pomysł na zdjęcie biznesowe jest punktem wyjścia. I wcale nie chodzi tu o jakąś kosmiczną oryginalność, stworzenie czegoś maksymalnie unikalnego i nieszablonowego. Pomysł na zdjęcie biznesowe musi być po prostu celny. To zdjęcie ma nas nie tylko dobrze reprezentować, ale również dostarczać odbiorcom konkretnych informacji. O nas, naszej profesji, kompetencjach, pasji, zaangażowaniu, stylu, wartościach. Postawmy na precyzję. Lepsze jedno świetne zdjęcie biznesowe niż tuzin nijakich kadrów.

Gdzie szukać inspiracji?

Podpowiedzi warto szukać choćby u innych osób reprezentujących naszą branżę. Z pewnością wiele z nich ma już profesjonalne zdjęcie biznesowe. Można na tej bazie stworzyć własną wizję, zachowując jednocześnie podobną stylistykę, dostosowaną do przyjętego w branży kanonu. Czasem można też spróbować wyjść poza schemat i wymyślić naprawdę oryginalny koncept. Musi to być jednak spójne z naszym celem wizerunkowym.

Dobre zdjęcie biznesowe to suma właściwych wyborów. Większość z nich podejmujemy jeszcze przed sesją zdjęciową. Ubiór, kolorystyka, dodatki, makijaż, wszystko to determinuje charakter zdjęć i powinno być szczegółowo dopracowane.

Kwestie techniczne – diabeł tkwi w szczegółach

Wybieramy miejsce w którym wykonamy zdjęcia, rodzaj tła, oświetlenie. Większość decyzji w tym względzie należy do fotografa, jednak w przypadku gdy sesja odbywa się w siedzibie firmy, warto wcześniej udostępnić pomieszczenie do wglądu. Konieczne może okazać się małe przemeblowanie, usunięcie z kadru niepożądanych elementów itd. Przed sesją warto też przesłać fotografowi kilka zdjęć przestrzeni, w której chcemy wykonać zdjęcia. Pozwoli to na przygotowanie odpowiedniego oświetlenia i akcesoriów.

Wybieranie miejsca “na gorąco” nie jest dobrym pomysłem, ponieważ może w nieoczekiwany sposób skomplikować kluczowe działania. Jeśli np. w dniu sesji postanowimy zdjąć ze ściany ładny, jednak niepożądany w kadrze obraz, może nam zostać po nim jasna plama na ścianie. Warto pamiętać, że zdjęcie biznesowe powinno prezentować wysoki poziom estetyczny. Cała fotografowana przestrzeń, wliczając w to meble, sprzęt elektroniczny czy chociażby kwiaty na oknie powinna być w nienagannym stanie.

zdjęcie biznesowe

Jeśli w siedzibie firmy nie ma przestrzeni w której można wykonać dobre zdjęcia biznesowe, lepszym pomysłem może okazać się sesja zdjęciowa w studio fotograficznym. Warto to przegadać z fotografem.

Odpowiedni czas na zdjęcia

Czas jaki poświęcimy na zdjęcia biznesowe jest kluczowy. Dotyczy to każdej sesji zdjęciowej, bez podziału na kategorie. Dłuższy czas pozwala wykonać odpowiednią ilość powtórzeń, daje również osobie pozującej możliwość dokonania korekt i poprawek. Każdemu bez wyjątku można zrobić świetne zdjęcie ale niektóre osoby potrzebują na planie zdjęciowym nieco więcej czasu niż inne. Czas, otwarta komunikacja i zaangażowanie to sprawdzony przepis na udane kadry.

Jeśli mam do wykonania zdjęcie biznesowe dla większej grupy pracowników, z reguły poświęcam 15 minut dla każdej osoby. Z kolei sesja indywidualna trwa zwykle 90 minut i w tym czasie jestem w stanie wykonać niejedno świetne zdjęcie biznesowe.

Światło na sesji

Fotograf potrzebuje czasu nie tylko na wykonanie dobrych ujęć. Sesja zdjęciowa to przede wszystkim odpowiednio przygotowane światło. To ono decyduje o tym, jaki efekt finalnie osiągamy i jakie będzie nasze zdjęcie biznesowe.

Różnimy się między sobą kolorem włosów, wzrostem i sylwetką. Mamy inaczej osadzone oczy, inne rysy twarzy. Część z nas nosi okulary, inni pielęgnują bujny zarost. Właśnie z powodu tych różnic światło na sesji powinno być dopracowane każdorazowo, gdy na planie pojawia się nowa osoba. Czasem są to drobne modyfikacje. Bywa również, że dobrze oświetlony plan zdjęciowy wymaga kilku dodatkowych minut. Światło jest fundamentalne, bez tego nie ma zdjęć.

Ile kosztuje zdjęcie biznesowe?

Ile kosztuje zdjęcie biznesowe? W tym miejscu zwykle pada najbardziej popularna odpowiedź, czyli “to zależy”. Faktycznie jednak koszt sesji biznesowej uzależniony jest od warunków i przedsięwziętych środków, skali trudności wymuszającej konieczność wykorzystania dodatkowego sprzętu, ilości osób (większe grupy mogą zwykle liczyć na upusty) itp. Jeśli sesja odbywa się w siedzibie firmy, znika konieczność opłacenia czasu w studio fotograficznym. Cena sesji biznesowej uzależniona jest też zwykle od wybranych pól eksploatacji i przekazania praw autorskich do zdjęć. Reasumując, zdjęcie biznesowe może kosztować około 100 PLN. Czasem mniej, a czasem więcej 🙂

Zdjęcia biznesowe Kraków

Jeśli jesteś zainteresowana/y sesją biznesową w Krakowie, Małopolsce lub innym regionie, zapraszam do kontaktu. Chętnie poznam Twoje oczekiwania i potrzeby wizerunkowe. Na tej podstawie będę mógł przygotować dla Ciebie propozycję sesji której rezultatem będzie dobre zdjęcie biznesowe.

Udostępnij ten artykuł na: